A “kitermel, előállít, leselejtez” modellre épülő jelen, biztosan látszik, hogy nem fenntartható a jövőben. Létezhet környezeti és üzleti fenntarthatóság egyszerre? Lehet bizniszt csinálja a környezetvédelemből, a környezetvédelemért? A RE-BUSINESS podcast második évadának vendége Tom Szaky, a téma legismertebb magyarja ezekre a kérdésekre kereste a választ Pistyur Veronikával.
Szaky Tamásból világhírű Tom Szaky
Tom Szaky 1982-ben született Budapesten, ahonnan családjával 5 éves korában költözött Kanadába, egyetemi diplomáját pedig már az USA-ban, a Princetonon szerezte. 2001-ben alapította meg TerraCycle nevű cégét, amely a hulladékok gyűjtésével és újrafelhasználásával foglalkozik. Szemétből állítanak elő új termékeket. Így a rágógumi, a PET palack, a cigarettacsikk, a használt pelenka vagy a vízipisztoly is új formát ölthet.
A TerraCycle hiszi, hogy a körforgásos gazdaságban mindenféle hulladék újrahasznosítható. Tom célja az ember által termelt hulladék radikális csökkentése. Szerinte az újrahasznosítást üzleti alapokra kell helyezni ahhoz, hogy a nagyobb cégek is belemenjenek a játékba, amelyben már a Coca-Cola, a Procter & Gamble, a Nestlé vagy a Veolia is a partnerei. A TerraCycle szolgáltatásai a HybridCycle nevű fenntarthatósági ügynökség által már Magyaroszágon is elérhetőek.
Felejtsük el a szemetet, így szavazzunk a hulladékról
Szaky szerint a legfontosabb kérdés a hulladékkal kapcsolatban valójában egy félreértés: miért gondoljuk, hogy vannak feldolgozhatatlan hulladékok? Az akadály ugyanis valójában nem a technológiai fejlettség, hanem az újrahasznosítás költsége és a vállalati profit közötti ellentét.
A multikat érő egyik leggyakoribb vád, hogy a vállalati környezetvédelem is csak a branding része. Szaky szerint ezért is fontos megértetni a nagyvállalatokkal, hogyan segít rajtuk az újrafeldolgozás, egyben meg kell érteni a fogyasztók felelősségét is.
A cég nem tudja megmenteni a világot. A cég mindennap csak nagyobb akar lenni. A cég igazából egy tükör, hogy mit akarunk mi fogyasztók
vallja Tom.
Meg kell értenünk, hogy fogyasztóként minden nap a pénzünkkel szavazunk a jövőnkről is, hogy mire költ és ezzel mit üzen a termelő vállalatoknak. Amire nem költünk, abból kevesebb is lesz a polcokon. Ugyan a cégeknek kell kitennie, hogy a fogyasztó úgymond mire szavazhat, a leghatékonyabban a fogyasztó úgy voksolhat valami ellen, ha egyszerűen nem veszi meg azt a terméket.
Szaky szerint magunkból kell kiindulni. Abban a tudatban vásároljunk valamit, hogy a cég ezt úgy fogja értékelni: ez kell a fogyasztónak, ebből gyártok többet. Sőt, a bányászást, a kitermelést, a természeti területek irtását is felgyorsítja a szavazatunk, ezt is muszáj észben tartanunk.
A TerraCycle mellett a beszélgetésben a ma még sajnos itthon nem elérhető Loop cége is szóba került, ami a csomagolási hulladék minimalizálására létrehozott (kvázi) betétdíjas rendszer.
A beszélgetés meghallgatható a RE-BUSINESS csatornáján
(forrás: Forbes / RE-BUSINESS podcast)