Az MV Yara Birkeland nevű teherhajót tegnap mutatták be a nagyközönségnek az oslói kikötőben. Az esemény mérföldkő lehet a tengeri szállítmányozás karbonlábnyomának csökkentése felé.
A norvég Yara nevű vegyipari vállalat 80 méter hosszú és 3200 tonnás hajója akár 120 konténert is tud majd egyszerre szállítani. A tervek szerint a cég dél-norvégiai, Porsgrunn városában lévő üzeméből fog műtrágyát szállítani a közeli Brevik kikötőjébe.
Bár a távolság nem túl nagy az üzem és a kikötő között, közúton csupán 12 kilométer, a hajó mégis jelentős szén-dioxid-kibocsátást tud kiváltani. Munkába állása után évi 40 ezer kamionos utat, és ezzel 678 tonna szén-dioxid emissziót tud majd megspórolni.
A hajó ráadásul autonóm működésre lett tervezve. Bár az első időkben még biztosan felügyelettel közlekedik majd, Svein Tore Holsether, a Yara vezérigazgatója szerint 3-5 éven belül teljesen eltűnhet a kormányállás a hajóról.
Ugyan az esemény valóban mérföldkő, szakértők nem számítanak arra, hogy az elektromos hajók egyhamar általános megoldássá válnak a tengeri szállítmányozásban. Ennek oka, hogy bár rövidebb távok leküzdésére már alkalmas a technológia, a hosszú óceánátkelésekhez még nem.
A mostani helyzeten azonban mielőbb változtatni kellene, hiszen ahogy írtuk korábban, a folyamatosan növekvő ágazat jelenleg a világ szén-dioxid kibocsátásának 3%-át adja, mely 2050-re akár a 17%-ot is elérheti majd. (Telex)