SUV
SUV

A SUV (Sport Utility Vehicle), magyarul sportcélú haszonjármű, napjaink egyik legnépszerűbb járműkategóriája, amely számos más néven is ismert, úgymint városi terepjáró vagy utcai terepjáró. Ez a jármű egyesíti a hagyományos terepjárók előnyeit a személyautók komfortjával.

Jellemzően erős, nagy teljesítményű motorral vannak felszerelve. Rendkívül tágas utas- és csomagterük van. Tömegük meghaladja a kompakt személyautókét. Mindemellett fogyasztásuk is többnyire magasabb, és üzemeltetésük is drágább, mint egy hagyományos felépítésű (pl. szedán, kombi) gépkocsié.

Alapvetően sporttevékenységeket űzőknek és kalandvágyóknak szánták őket a hagyományos terepjárók elegánsabb, stílusosabb változataként. Azonban a SUV-ok elsősorban aszfalton és középnehéz terepen való közlekedésre alkalmasak. Nehéz terepen, saras, földes, köves, meredek utakon vagy nagy hóban nem, vagy legfeljebb korlátozottan használhatók.

A SUV-ok világszerte elterjedtek, és napjainkban egyre népszerűbbek, aminek több oka van. Egyrészt a sikeres marketingnek köszönhetően státuszszimbólummá váltak. Másrészt a jármű megemelt felfüggesztése és üléshelyzete több előnnyel jár. Például jobban rá lehet látni az útra, és a jármű fokozott biztonságérzetet kelt.

Mi a probléma SUV-val ?

A SUV-ok növekvő száma az utakon a globális szén-dioxid-kibocsátás növekedésének az egyik fő kiváltója. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) adatai alapján az elmúlt 10 évben csak az energiaszektor szén-dioxid-kibocsátásának a növekedése múlta felül a SUV-okét. Hogy jobban érzékeltessük a problémát, a SUV-ok évente 700 megatonna szén-dioxidot böfögnek ki, ami körülbelül az Egyesült Királyság és Hollandia teljes kibocsátásának felel meg. Ha az összes SUV-vezető összefogna, hogy saját országot alapítson, akkor országuk a világ hetedik legnagyobb kibocsátója lenne.

A városi terepjárók térhódításának következtében – ugyanis a 2010-ben tapasztalt 35 millióról mostanra közel 200 millióra nőtt a SUV-ok száma a világban – 544 millió tonnával több szén-dioxid került a légkörbe 2010 és 2018 között. Ez igencsak komoly probléma. Míg a világon 2010-ben még csak minden ötödik új eladott autó volt SUV, napjainkra ez az arány már 45%-ra emelkedett. Ha a világon lévő mintegy 200 millió SUV hagyományos szedán lenne, akkor naponta nagyjából 1,5 millió hordóval lenne kevesebb a globális kőolaj-felhasználás.

További szócikkek
search icon