Az utazási, turisztikai ipari ágazatot arra szólították fel, hogy az éghajlati katasztrófa elkerülése érdekében gyors szén-dioxid-mentesítéssel bizonyítsa a fenntarthatóság iránti elkötelezettségét. James Thornton, az egyik első szén-dioxid-semleges utazásszervező vállalat vezérigazgatója a marokkói Abta utazási konferencián arra figyelmeztette a küldötteket, hogy sürgős változásra van szükség.
Az Utazási és Turisztikai Világtanács szerint az utazási ágazat a világ üvegházhatású gázkibocsátásának 8-11%-át okozza. Az utazás nem tud érdemben foglalkozni az éghajlatváltozással. Tényleg konkrét tettekre van szükségünk. Az Intrepid, a legnagyobb utazási vállalat, 2010-ben élen járt a szén-dioxid-semlegességben, és az 50 legfontosabb útvonalairól törölte a rövid távú repülőjáratokat, és helyettük olyan alternatívákat választott, mint a busz- és vonatközlekedés.
A valóság az, hogy az éghajlatváltozás ellen nincs védőoltás. Nem lesz olyan hely a világon, amelyet megmutathatunk az ügyfeleinknek, ha nem foglalkozunk az éghajlatváltozással
– mondta James Thornton, az Intrepid Travel vezérigazgatója.
A repülésen kívül több mint 30 közlekedési módot használnak az Intrepid utasai az utazásaik során. Ebbe mindenféle jármű beletartozik, például buszok, taxik, riksák, hómobilok, sőt még tevék is. Több mint 2000 utat üzemeltetve több mint 100 országban, rengeteg utazási módra támaszkodunk. Egyre több esetben a közlekedés egyre inkább emberi erővel történik, például gyalog vagy kerékpárral.
A jelenlegi helyzetben nem lehet a hosszú távú repülés szén-dioxid-mentesítését fenntartható üzemanyagok nélkül megvalósítani. Minden, amit a befektetői közösség és a gyártók mondanak, az az, hogy az árra vonatkozó bizonyosság nélkül nem lehetséges a gyártóüzemeket beindítani és működtetni. A befektetők biztosak akarnak lenni abban, hogy a befektetett pénzük megtérül.
Tim Alderslade, az Airlines UK vezérigazgatója elmondta, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) gyártóüzemek csak akkor jönnek létre, ha támogatókat kínálnak. A SAF fenntartható forrásokból, például mezőgazdasági hulladékból és használt étolajból készül, és a kerozinhoz képest 80%-kal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást. Alderslade azt mondta, attól tart, hogy a miniszterek megelégszenek a SAF importálásával ahelyett, hogy saját előállítással foglalkoznának. Amíg nem találnak akaratot arra, hogy az utazást fenntarthatóbbá tegyék, aligha várható érdemi előrelépés a kibocsátáscsökkentésben.
(forrás: www.theguardian.com)