Az online vagy a személyes vásárlás a fenntarthatóbb?

Az online vagy a személyes vásárlás a fenntarthatóbb?
Az online vagy a személyes vásárlás a fenntarthatóbb?

Közeleg a karácsony! Annak ellenére, hogy egyre jobban érezzük az áremelkedést, átlagosan 47 500 forintot költünk ajándékokra. Vajon tényleg fenntarthatóbb, ha online szerzem be őket? Megmutatjuk, mikor környezetbarát, ha rendelsz, és mikor éri meg inkább a személyes vásárlás.

100 ezer forintot költünk idén karácsonyra

A Cofidis Hitelmonitor utolsó negyedéves kutatásában az áll, hogy a magyarok átlagosan 100 ezer forintot terveznek költeni az idei karácsonyra. Ebből 47 500 forintot szánnak ajándékokra, a másik fele élelmiszerekre megy majd.

A magyarok 35%-a tervezi, hogy idén lefarag a kiadásaiból. Sőt a felnőttek 18%-a egyáltalán nem költ a karácsonyra. A 2019-re érvényes 78%-ról 58%-ra csökkent azoknak az aránya, akik a karácsonyi készülődés mellett biztosan vásárolnak ajándékot. Azok, akik szeretnék meglepni családjukat, barátaikat, átlagosan 47 500 forintos keretben gondolkodnak, míg 2021-ben ez az összeg 35 800 volt. Ez az egymásnak látszólag ellentmondó adat mutatja, hogy az áremelkedés miatt nyílik a társadalmi olló, és nő azoknak a száma, akik az élelmiszer- és az energiadrágulás miatt igyekeznek az ajándékokon spórolni.

Egyre népszerűbb az élményajándék

A Yettel idén is monitorozta ügyfelei karácsonyi szokásait, ezekről Mészáros Attila, a Yettel kommunikációs igazgatója beszélt az InfoRádióban.

Emlékszel még, hogy mit kaptál 2 évvel ezelőtt karácsonyra? Vagy múlt évben? Ugye, nem is olyan könnyű visszaemlékezni rá? No, és arra emlékszel, hogy hol voltál nyaralni? Ugye, ezt sokkal könnyebb felidézni? Az igazán jó élmények sokkal tovább velünk maradnak. Kutatások igazolják, hogy az anyagi ajándékokhoz gyorsabban alkalmazkodunk. Ezzel szemben egy új élményre várni felpezsdítő érzés.

Az is fontos, hogy az élményt csoportban vagy párban éljük át, mert az emberekhez köthető emlékek sokkal intenzívebbek. Ezzel számoljunk, amikor élményajándékot választunk szerettünknek! Szerencsére a megleplek.hu-n remek élmények között tudunk válogatni, akár régiók szerint csoportosítva.

Azért továbbra is népszerűek a tárgyak. A gyerekek körében a játékok, a ruhadarabok is a toplistán vannak, a fiatal generáció számára az elektronikai eszközök a legkedvesebbek.

Szinte mindent online vásárolunk

Az elmúlt években nagyot ugrott az online vásárlási kedv, ezt persze a járvány igencsak befolyásolta. Az Európai Unió országaihoz viszonyítva hazánkban dobogós mértékben nőtt az online vásárlók aránya. Jelenleg 74%-on állunk, ami pontosan megegyezik a EU-átlaggal.

Online vásárlási szokások az Európai Unióban

Forrás: szabadeuropa.hu/ec.europa.eu

Az EU-ban és Magyarországon is leggyakrabban ruhát, cipőt rendeltek az emberek. Az internet-előfizetési és a rezsiügyeket viszont az uniós átlaghoz képest nagyobb arányban intézik a magyarok online.

Az interneten leggyakrabban vásárolt termékek

Forrás: szabadeuropa.hu/ec.europa.eu

Előző évben 1203 milliárd forintos forgalom bonyolódott le az e-kereskedelemben, ami 2020-hoz képest 32%-os növekedést jelent. A teljes kiskereskedelemből immár 10,4% részesedése van az e-kereskedelemnek.

Az online vásárlás árnyoldala

Nagyon összetett kérdés, hogy pontosan milyen kibocsátás rendelhető a vásárlásainkhoz, ezért sok eltérő adattal találkozhatunk. Az amerikai MIT egyetem tanulmánya azt állítja, hogy a hagyományos vásárlásnak 2-szer akkora a szénlábnyoma, mint az online rendeléseknek. De ez csak abban az esetben érvényes, ha nem vesszük figyelembe a gyors, 1-2 napos szállításokat. Ha azonban a gyors szállítást választjuk, az online vásárlás kibocsátása meghaladja a személyes vásárlásét. Ez azért van, mert a gyors szállítás esetében nem lehet teljesen kihasználni a rakodókapacitást.

A globális logisztika kibocsátásáról is eltérőek az adatok. A legnegatívabb számítás szerint ez a globális üvegházhatású gázok 36%-áért felelős. Az óvatosabb becslések az arányt 24%-ra becsülik. Online vásárlásaink az egész világot behálózzák.

Az sem nevezhető optimálisnak, hogy az év végére Ázsia adja a világ teljes online kiskereskedelmi értékesítésének 50%-át, és ennek túlnyomó többsége Kínában összpontosul.

Az expressz csomagszállításnak nagyobb a szénlábnyoma, mint a személyesnek.

Az online kereskedelem elengedhetetlen hozadéka a csomagolási hulladék

Egy erdővédő csoport úgy számolt, hogy évente 3 milliárd fát vágnak ki azért, hogy 241 millió tonna szállítódobozt előállítsanak. A világszerte évente előállított 86 millió tonna műanyag csomagolásnak mindössze 14%-át hasznosítjuk újra. Ennek egyik oka az, hogy még mindig keveredik a csomagolásokban a papír és a műanyag.

A szállításban nem érvényesül a fenntarthatóság

Megugrott az internetes vásárlás népszerűsége, de ezt az ugrást sajnos fenntartható metódusok nem követik. Bár létezik néhány jó példa, amikor figyelnek a termékek környezetbarát csomagolására, karbonsemleges kiszállítására, de sajnos ez nem gyakori. A fogyasztók sem tanúsítanak tudatosságot online vásárlásaik alkalmával, ennek hátterében leginkább az azonosítható, hogy az átlagos magyar vásárlók nagyon árérzékenyek. A környezettudatos opciók sok esetben drágábbak, mint a műanyag csomagolásúak, ezért az ár-érték arányt figyelembe véve a fogyasztó inkább választja az olcsóbb, de környezetre káros lehetőséget.

Mit tehetek én?

Mivel a kiskereskedelem legalább 50%-ban kiveszi a részét a szemetelésből és a üvegházhatású gázok kibocsátásából, személyesen is tehetünk az ügy érdekében. Használjuk a csomagautomatákat, és ha tehetjük, ne éljünk az expressz szállítás lehetőségével! Fontoljuk meg, mire van szükségünk, és ne vásároljunk egy halom ruhát csak azért, hogy felpróbáljuk, és ingyenesen visszaküldjük!

search icon