Luxemburg a világ első országa, amely 2020-tól eltörölte a viteldíjakat a közösségi közlekedésben. A lakosok imádják az új rendszert, mert megkönnyíti az utazást, és emellett jótékony hatással van a környezetre. De valóban segíti a fentarthatóságot?
Az ingyenes tömegközlekedés bevezetésének egyik oka a túlzott autóhasználat volt, 2020-ban az országban 1000 lakosra 696 gépkocsi jutott, szemben az átlagos 560-nal. Ez rontott a közlekedés minőségén és jócskán megemelte a kibocsátást is. Egyesek szerint azonban még mindig az autók uralják az utakat.
Mivel a rendszert a Covid-járvány idején vezették be, a hatás mérése nehézkes volt. Egyes adatok azt mutatták, hogy az ingyenes közösségi közlekedés bevezetésének fenntarthatósági hatása minimális, Észtországban, Tallinnban például nőtt az autóhasználat. Az utazási költség megtakarításának inkább a társadalmi hatása a jelentősebb.
Az ingyenes tömegközlekedés az ország egész területén érvényes, csak annak kell jegyet váltania, aki első osztályon szeretne utazni. A jegybevétel korábban évi 41 millió eurót tett ki Luxemburgban, ami töredéke az ország teljes tömegközlekedés több mint 500 millió eurós üzemeltetési költségének. A hiányt elsősorban a magasabb adót fizetők befizetéseiből pótolják. Ennek eredményeképpen az ország közlekedési rendszerébe történő beruházások nem lassultak le.
(Forrás: Euronews)