Létezik Egerben egy üzlet, amelyet biztosan nem kell bemutatni az ittenieknek. Ez a bolt a környezettudatos vásárlók mekkája, és roppant szerencsések a helyiek, hogy ezért az élményért nem kell messzi földre zarándokolniuk. Mióta teret és hitet nyertek a csomagolásmentes üzletek, már nem megy szenzációszámba, ha akár egy vidéki kisvárosban rábukkanunk egyre. Ám a StopCsomagolás!-hoz hasonlót bizonyára nem találunk máshol. Sokkal több ez egy „egyszerű” csomagolásmentes boltnál: piac, kávézó, reggelizőhely, és ami még ezen is túlmutat: közösségi tér. Egy híd, amely Egerben összeköti a hasonlót a hasonlóval.
Két nagyon fiatal srác áll e rendhagyó vállalkozás mögött, akik az üzlet alapítása óta ebben a komplexitásban gondolkodnak. Kezdetben egyetemi csoporttársak, majd lakótársak, végül üzlettársak lettek. Ádám a háttérben aktív és kreatív, Benjámin (nekünk csak Benji) a frontvonalon szolgál, és egyben a bolt arca is. Kettejük tökéletes szinergiájának bizonyítéka ez az üzlet, amit alig több mint két év alatt a semmiből varázsoltak ilyenné. Valójában nem varázslat ez, fáradhatatlan munka és mély elhivatottság eredménye. Egy rövid beszélgetés erejéig volt szerencsém bepillantani a kulisszák mögé.
Kezdjük a legelején. 2020 szeptemberében járunk. Jól emlékszünk még azokra a nehéz hónapokra, amit a pandémiás időszak hozott. Megijedtünk, bezárkóztunk, félve tekintettünk a jövőbe. Ti viszont lapot húztatok a 19-re, és megnyitottátok Eger első csomagolásmentes üzletét. Ha jól számolom, 22 évesen. Honnan jött akkor az ötlet és a bátorság mindehhez?
Valójában a bolt ötletét a karanténidőszak szülte. Tavasz óta ültünk otthon, összezárva a saját gondolatainkkal, és közben latolgattuk, mit kezdjünk a jövőnkkel, az életünkkel. Bár mindkettőnknek volt munkahelye, régóta szerettünk volna a saját lábunkra állni. A környezettudatosság, a zero waste szemlélet privát életünkben nagy hangsúlyt kapott már akkoriban is, és közben kitapasztaltuk ennek az életmódnak a nehézségeit, amelyet egy helyi csomagolásmentes bolt orvosolhatna. Ez egy olyan réspiac, amely valóban sok kockázatot rejt magában, ám elviekben maximálisan el tudunk mellette köteleződni. És a munka részén túl, lehetőséget biztosít, hogy mi magunk is fejlődjünk. Ez a folyamat azóta is tart; szemléletünk, életvitelünk a bolttal együtt alakul, formálódik.
Egy évvel a nyitás után a 25 négyzetméteres kis üzletből átköltöztetek egy majdnem ötször (!) akkora helyre. Többszörösére duzzadt az árukészlet, és a portfóliótokat vendéglátással bővítettétek. Hogy jutottatok el idáig szűk egy év alatt?
Amikor megnyitottuk a kis üzletünket a Szent János utcában, mindketten egyetemre jártunk, és mellette megtartottuk a munkahelyünket is. De a vállalkozás volt az, amit szívvel-lélekkel csináltunk, és ez sok áldozatot is követelt. Nem volt személyzet, ketten vittük a boltot, heti hat-, helyenként hétnapos nyitvatartással. Volt, hogy 12 órát töltöttem a saját pultom mögött, majd zárás után rohantam vacsoráztatni a szállodába, a második munkahelyemre. Sokat dolgoztunk itt is, ott is. Hogy az üzlet ilyen dinamikusan fejlődhetett, annak többek közt az volt az oka, hogy a bevételt így folyamatosan visszaforgathattuk. A boltot gyorsan sikerült megismertetnünk és megszerettetnünk a helyiekkel, kialakult egy stabil törzsvásárlói kör, mi pedig folyamatosan kerestük az újabb és újabb lehetőségeket, hogy mit adhatnánk még nekik. Míg nem egyszer csak azon kaptuk magunkat, hogy szűkössé vált a tér, a pincében sorakoztak az új termékek. Kinőttük a helyet.
A jelenlegi üzlet a belváros csendesebb, kevésbé forgalmas részén található, cserébe viszont lehet parkolni! Saját tapasztalatból tudom, hogy fontos szempont ez is, ha az ember a nagy bevásárlásokat nálatok intézi. Milyen lehetőségeket adott még az új hely?
Egyrészt bővíthettük az árukészletet. Lett zöldségesstandunk, ahol elsősorban vegyszermentes, kizárólag friss és helyi, szezonális zöldségek és gyümölcsök kaphatók, és olyan különlegességek is, mint például a magyar citrom vagy a magyar kivi. A tejtermékek választéka is kibővült: kezdetben csak kistermelői joghurtunk volt, most már vásárolhatnak nálunk kézműves sajtokat, kefirt, vajat, Túró Rudit. Természetesen ezeket is mind csomagolásmentesen. Másrészt a vállalkozás elindítása óta ott motoszkált a fejünkben, hogy szeretnénk egyszer majd vendéglátással is foglalkozni. A költözés alkalmával célzottan ilyen helyet kerestünk. Először csak kávézóként üzemeltettük a teraszt és a hátsó helyiséget, majd 2022 júliusától elindítottuk melegkonyhás reggelizőnket.
Újabb egy év, újabb mérföldkő.
Így van. És a mi életünk mérföldkövei is ezek. Az új helyre való átköltözéssel hagytam ott a másik munkahelyem, Ádám pedig a konyhánk megnyitásával. Azóta már tényleg csak a boltnak élünk. Ez a második otthonunk, de az igazat megvallva, több időt töltünk itt, mint otthon.
A nyitás óta törzsvásárlótok vagyok, szemmel látható a dinamikus fejlődés. Mindig találok valami újat, és a hely is hónapról hónapra alakul, szépül.
Sok munkánk van ebben. Szeretnénk, ha az üzlet kialakításában, megjelenésében is tükrözné azokat az elveket, amelyeket a boltunk, és mi magunk is képviselünk. A bolt berendezésekor is törekedtünk arra, hogy minimális ökolábnyomot hagyjunk magunk után, ezért sok mindent magunknak készítettünk vagy használtan szereztünk be. A polcrendszereket almás faládákból és raklapokból barkácsolta Ádám, a pultunk is raklapból készült. A bútorokat a kávézórészen magunknak újítottuk fel, a gyereksarokhoz pedig már a vásárlóinktól is kaptunk kinőtt holmikat. Nem hagyunk veszni maradékot, mindent kreatívan újragondolunk, és lehetőség szerint felhasználunk a bolt dekorálásához. A megállítótáblánk jól szimbolizálja ezt: a kerete raklapmaradék, az írható része pedig egy szintén feleslegessé vált falemez, amit aztán táblafestékkel lefestettünk.
Beszéljünk akkor a termékekről! Egy környezettudatos vásárló számára ez maga az édenkert, mert szinte tényleg minden kapható a mindennapok szükségleteinek kielégítésére. Élelmiszerek, tisztító- és tisztálkodószerek széles kínálatából válogathatunk, melyeket felesleges hulladék nélkül, saját tárolóinkba vásárolhatunk meg. Forgalmaztok továbbá olyan termékeket is, amelyekkel még tovább mérsékelhetjük az otthoni hulladéktermelést akár a konyhánkban, akár a fürdőben.
Ezek azok az újrahasználható termékek, amelyekkel kiválthatóak az egyszer használatos, eldobható társaik. Ilyenek például a mosható higiéniás termékeink, mint a zsebkendő, a betét, a kozmetikai korong, a pelenka vagy a konyhai kiegészítők (újraszalvéták, edényfedők, zsákok, törlőkendők, fém szívószál stb.). Környezetbarát megoldást kínálnak a természetes anyagú szivacsok, kefék, melyeket a műanyag alternatívájaként választhatunk.
És rengeteg gyönyörű kézműves terméketek van. Kerámiák, horgolt díszek, ékszerek…
Igyekszünk lehetőséget biztosítani a vásárlóinknak arra, hogy támogassák a helyi gazdaságot, nem csak a kistermelők szintjén. A kézművestermékek nem kapcsolódnak szorosan a csomagolásmentes bolt portfóliójához, ugyanakkor tágan értelmezve, a helyi és kézzel gyártott egyedi termékek a tömeggyártott társaikkal szemben környezettudatos alternatívát kínálnak. És tapasztalatból mondhatom, hogy aki nálunk vásárol, szívesen választja inkább ezeket, például ajándék gyanánt. Az ünnepekhez igazodva célzottan is megjelennek az alkalomhoz illő termékek, amelyek mind egyediek, kézzel készítettek, szívük-lelkük van.
Oszlassunk el egy tévhitet! Sokan feltételezik, hogy egy csomagolásmentes bolt pusztán üzleti fogás, és a környezettudatos vásárlók lojalitását kihasználva megtévesztésen alapul. Megvásároljátok az egyenként becsomagolt terméket, aztán kibontjátok és eladjátok.
Ez természetesen nem igaz. Ha így lenne, nem tudnánk megfizetni a szemétszállítási díjat… Minden áru nagy kiszerelésben érkezik hozzánk, ám itt is kimagasló figyelmet fordítunk a csomagolás milyenségére. A már meglévő beszállítóink vonatkozásában is folyamatosan optimalizálunk, három konkuráló szempont alapján: csomagolóanyag, távolság és minőség. Preferáljuk azokat a beszállítókat, ahol a csomagolás a végtelenségig újrahasználható, tehát egyáltalán nem keletkezik hulladék. Ugyanakkor legalább ennyire fontos az is, hogy milyen távolságról érkezik a termék, hiszen a környezeti lábnyom itt is tetten érhető. Ideális eset például az egerszalóki napraforgóolaj, amit a saját kannáinkba töltve tudunk beszerezni. Bár a tisztítószerek messzebbről érkeznek, ám mind öko minőségűek, és szintén a saját edényeinket töltjük újra és újra. Sok szárazáru érkezik hozzánk újrahasználható befőttesüvegben, ládában is. Forgalmazunk előre csomagolt, helyi kézműves ínyencségeket, itt viszont megállapodunk a beszállítókkal, hogy a használt üvegeket visszavegyék.
Ezeknek a szempontoknak megfelelve mit a legnehezebb beszerezni?
Talán a fűszereket. Amit lehet, papírzsákban veszünk, ám a fűszerek javát olyan fémgőzölt fóliában szállítják, amely sajnos szelektíven sem gyűjthető. Valójában a nagy tételben megvásárolt fémgőzölt csomagolású fűszerrel is rengeteg hulladékot spórolhatunk, hiszen például 1 kg fahéjjal 50 fémgőzölt csomagolóanyagot váltunk ki.
Bolt, piac, kávézó és közösség vagytok. Ha megfáradunk a bevásárlás közben, mit lehet nálatok helyben fogyasztani?
Az étlapon sütemények, valamint tartalmas reggeli és brunch fogások, különleges smoothie-k szerepelnek. Igyekszünk mindenki kedvére tenni, így vega, vegán és húsos ételek egyaránt elérhetők. A konyha szellemisége hűen tükrözi az elveinket: a fogások kistermelői alapanyagokból készülnek, valamint az üzletünk csomagolásmentes termékeiből. Az ételérzékenyekre is külön gondoltunk. Kávéink növényi tejjel is választhatók, amit mi magunk készítünk, és a boltban forgalmazunk is. Ennek köszönhetően olyan különleges növényi tejek is kaphatók nálunk, mint például a kölestej.
Hónapról hónapra előálltok valami új programmal, eseménnyel.
Indulásunk óta az a célunk, hogy a szolgáltatásoknál többet adjunk a helyieknek. Legyen a bolt találkozási pont is, ahol a hasonló érdeklődésű emberek érintkezhetnek, lelassulhatnak kicsit. Igyekszünk mindehhez kellemes légkört, otthonos miliőt biztosítani, hogy az ember kicsit úgy lépjen ide be, mintha hazajönne. Mi magunk is közvetlenebb kapcsolatban vagyunk a vásárlóinkkal, akik a bevásárlás mellé itt személyes élményeket is kapnak. Hétről hétre köttetnek nálunk új ismeretségek és barátságok is, sokszor a mi közvetítésünkkel. A közösségi programok is ilyen érintkezési lehetőségül szolgálnak azon túl, hogy új ismeretekkel, képességekkel, élményekkel gazdagodhatnak a résztvevők. Rendszeresen szervezünk kézművesworkshopokat, kerekasztal-beszélgetéseket és egyéb programokat, az elmúlt hetekben például magbörzét, valamint kovászoskenyér-készítő workshopot tartottunk.
Sok téma van, amelybe szívesen beleállunk, még ha nem is kapcsolódik közvetlenül a csomagolásmentességhez. Ahhoz hasonlóan, ahogyan a boltunkat, a fenntarthatóság témaköreit is ebben a komplexitásban kezeljük. Fontosnak tartjuk a fiatalok szemléletformálását a témában, és szívesen teszünk eleget a meghívásoknak iskolákba, óvodákba, ahol a környezetvédelemről, a hulladékgazdálkodásról, az újrahasznosításról vagy épp a szezonális zöldségek fontosságáról beszélgetünk.
Bár a Covid nehezén már túl vagyunk, a jelenünk és a jövőnk újfent nem rózsás. Sorra zárnak be kisvállalkozások, amelyek nem tudnak lépést tartani az emelkedő energiaárakkal, beszerzési költségekkel. Ti milyen túlélési stratégiát követtek? És bizonyára sokan teszik fel a kérdést: ugye nem fogtok bezárni?
Nehéz időszak a mostani a mi életünkben is. Bár a vásárlóink hűségesek, és a forgalmunk nem csökken, sajnos ez nem követi le a működési költségek drasztikus emelkedését. Ennek kiegyensúlyozására igyekszünk optimalizálni a költségeket ott, ahol lehet, de sok mindenhez nem tudunk hozzányúlni. Heti hat napot vagyunk nyitva, mert igény van rá, ezen nem szeretnénk változtatni. Igyekszünk viszont motiválni és jutalmazni vásárlóinkat, ezért januártól törzsvásárlói kártyát vezettünk be, amelyet márciustól hűségprogrammal egészítünk ki.
Valójában ránk nézve pozitív hozadéka is van a jelenlegi gazdasági helyzetnek: a csomagolásmentes boltok árpolitikában végre felzárkózhatnak a nagyobb üzletláncok mellé. Bizonyos termékeket már olcsóbban tudnak megvásárolni nálunk, mint a szupermarketekben (például fűszereket, tésztákat), és a drágulás sem olyan mértékű, mint az említett üzletekben. Vannak termékek, amelyek keresettebbé váltak az elmúlt időben. Kezdem úgy érezni, hogy kenyérliszt-nagyhatalommá válunk: sok új vásárló jelent meg, akik például csak ezt keresik, bizonyára a bolti kenyér árának drasztikus emelkedése miatt.
A fennmaradásunk kulcsa a fejlődés. Muszáj folyamatosan fejlődni, még ha kis lépésekben is, és még akkor is, ha alig van miből. Folyamatosan keresni az új, jobb lehetőségeket. Ezt bizonyítja az elmúlt 2 és fél év, és ha néha napján nekikeseredünk, mi is abból igyekszünk erőt meríteni, hogy honnan jutottunk el idáig. Plusz a vásárlóink is megszokták, és igénylik is, hogy mindig előálljunk valami újdonsággal.
Most például mit forgatsz a fejedben? Lesznek új termékek? (Régi vásárló vagyok, én is igénylem.)
Bár egyelőre még titok, de igen. Szeretnénk illóolajakkal, fűszersókkal és fűszerkeverékekkel, savanyúságokkal bővíteni a palettát.
(Az illóolaj igencsak betalált! És régóta rágom már Benji fülét, hogy forgalmazzanak kimérős virágvizeket, most is bepróbálkozom ezzel.)
Az önállóságon túl mit adott nektek a StopCsomagolás!?
Az életünk szinte egybeforrt a bolttal. Vele együtt fejlődünk mi magunk is. A környezettudatosabb életről szerzett tapasztalataink beépülnek a boltba, és ez fordítva is igaz. Személyes élményekkel, tanácsokkal tudjuk segíteni a vásárlókat. Ugyanakkor már nem akarjuk magunkat skatulyába zárni, mint korábban. A zero waste életmóddal könnyű beleesni abba a csapdába, hogy lehetőség helyett kényszerként tekintünk rá, és ezzel pont elillan az a szépség és egyszerűség, amit egyébként hozzátehet a mindennapokhoz. A bolttal együtt a mi nézőpontunk is formálódott, sok mindenre tekintünk már más szemmel. Például, ha néha napján betérünk valamilyen üzletbe, ott a bolt 85%-a számunkra már teljesen üres.
Mégis, mi okod lehet arra, hogy betérj egy másik üzletbe? Hiszen itt, a második otthonotokban tényleg mindenetek megvan!
Hármat is mondok: sör, bor, tofu… (hahaha) Szintén az üzlet hozadéka, hogy egy éve áttértem a húsmentes táplálkozásra. Próbálom csökkenteni az étkezésemmel is a környezeti lábnyomom. És tofut mi még nem forgalmazunk. Egyelőre.