A ClimateOS, a Shalit stockholmi szĂ©khelyű startupja, a ClimateView által kifejlesztett integrált platform cĂ©lja, hogy segĂtse a városokat a nulla szĂ©n-dioxid-kibocsátásra valĂł áttĂ©rĂ©s megtervezĂ©sĂ©ben azáltal, hogy azt kĂĽlönállĂł, de egymással összefĂĽggĹ‘ Ă©pĂtĹ‘elemekre bontja.
Az adatfeldolgozás és az analitika kombinálásával a blokkok tulajdonképpen minimodellek, amelyek külön-külön mutatják a nagy és az alacsony szén-dioxid-kibocsátású környezeti hatások széles skálájának hatásait. Ezzel a módszerrel a modellek együttesen átfogó társadalmi-gazdasági képet alkotnak.
A városok Ăgy egy nagy, integrált kĂ©pet kapnak. A modellek össze tudják kapcsolni a kibocsátásokat, az Ă©ghajlatvĂ©delmi intĂ©zkedĂ©seket Ă©s most már a gazdaságot is, rendszerszinten
– mondta Tomer Shalit, a ClimateOS algoritmus egyik megalkotĂłja.
Ez a nemrĂ©giben gazdasági elĹ‘rejelzĂ©sekkel is kibĹ‘vĂtett eszköz lehetĹ‘vĂ© teszi a tervezĹ‘k számára, hogy a környezetvĂ©delmi eszközök teljes skálájának valĂłszĂnűsĂthetĹ‘ következmĂ©nyeit is felmĂ©rjĂ©k. Olyan kalkuláciĂłkat is tud tenni, amik megmondják, mi törtĂ©nne pĂ©ldául, ha a városi utazások egy rĂ©szĂ©t az autĂł helyett kerĂ©kpárral tennĂ©nk meg.
A kibocsátás csökkentĂ©se mellett a modellezĂ©s kĂ©pes megmutatni a tovagyűrűzĹ‘ hatásokat is, mint pĂ©ldául a tisztább levegĹ‘bĹ‘l származĂł egĂ©szsĂ©gĂĽgyi elĹ‘nyöket, valamint azt, hogy az emberek többet Ă©s rendszeresebben mozognak, Ă©s Ăgy pĂ©ldául kevesebben szenvednek szĂvbetegsĂ©gben.
LegĂşjabb verziĂłjában a ClimateOS algoritmusa számszerűsĂti a lehetsĂ©ges Ă©ghajlat-változási intĂ©zkedĂ©sek pĂ©nzĂĽgyi költsĂ©geit Ă©s járulĂ©kos elĹ‘nyeit, lehetĹ‘vĂ© tĂ©ve a városok számára, hogy meggyĹ‘zĹ‘ gazdasági Ă©rvekkel álljanak elĹ‘.
Shalit szerint a városok vezetĂ©sĂ©nek kĂ©pesnek kell lenniĂĽk arra, hogy a beruházásokat holisztikusan nĂ©zzĂ©k, Ă©s Ăgy mĂ©rlegeljĂ©k a fejlesztĂ©seket, kiszámĂtva minden egyes környezetvĂ©delmi beruházás járulĂ©kos elĹ‘nyeit. A rendszert már alkalmazĂł városok elismerĹ‘en nyilatkoztak a fejlesztĂ©srĹ‘l. Több városban a tömegközlekedĂ©s Ă©s a kerĂ©kpáros közlekedĂ©s fejlesztĂ©sĂ©hez, illetve a városok távfűtĂ©si modelljĂ©nek átalakĂtásához használták fel ezt az ĂşjĂtást.
(Forrás: theguardian.com)