Respray Solutions
Respray

A jövő dezodora: használd el és töltsd újra!

Magyarországon évente 12 millió, Európában 1,8 milliárd dezodoros palackot használnak el és dobnak ki. A bennük uralkodó túlnyomás miatt ezeknek a többségét elégetik, ennek során egészségre káros anyagok kerülnek a levegőbe. Két magyar fiatal azonban olyan újratöltős technológiát álmodott meg, amely segít csökkenteni a veszélyes hulladék mennyiségét. Réti Andorral és Zámbó Gergellyel, a Respray Solutions társalapítóival beszélgettünk.

Mi adta az ötletet a Respray létrehozásához?

Z.G: Andorral gimnáziumban osztálytársak voltunk. Közös érdeklődési területünk a vállalkozások világa, valamint a környezetvédelem. Egyik baráti beszélgetésünk során ismertük fel, hogy az aeroszolos termékek palackjaiban maradó nyomás miatt nagyon problémás ezek újrahasznosítása. Úgy gondoltuk, hogy erre tökéletes megoldás lenne, ha egy palackot többször is tudna használni a vásárló. Ebből született meg a Respray ötlete. A startup felfuttatásán egyetemi tanulmányaink mellett dolgozunk. Én a Corvinuson tanulok pénzügyet és számvitelt, Andor pedig a BME gépészmérnök hallgatója. Ennek megfelelően én az üzleti, ő a technológiai oldalt képviseli a csapaton belül.

Milyen koncepció szerint működik a Respray, és az aeroszolos termékeken belül miért éppen a dezodorokra fókuszáltok?

R. A.: A Respray különleges rendszere egy újratölthető, nyomástartó palackból és egy újratöltő automatából áll. Az automaták drogériákban, illetve szupermarketekben lesznek kihelyezve, ahol a vásárlók maguk tölthetik meg saját palackjukat. A nagyjából 10 másodpercet igénybe vevő folyamat után a palackra fel kell majd ragasztani egy címkét, amely tartalmazza a termékinformációkat és a vonalkódot. Így a vásárló az újratöltést ki tudja fizetni a többi termékkel együtt a kasszánál.

Respray automata
A Respray rendszere egy újratölthető, nyomástartó palackból és egy újratöltő automatából áll.

Kezdetektől fogva az az alapvető célunk, hogy minél pozitívabb környezeti hatást tudjunk elérni. Ehhez az kell, hogy minél több ember váltson a hagyományos megoldásról a palackok újratöltésére. Az aeroszolos termékek közül a fújós dezodorok fogynak a legnagyobb mennyiségben: egy terméket átlagosan egy hónap alatt használnak el az emberek, így egyelőre erre a szektorra koncentrálunk. Hiszünk abban, hogy a Respray segítségével el fogjuk érni, hogy a környezettudatos vásárlóknak ne kelljen egy éven keresztül havonta új palackot vásárolniuk, mert egy palackot 10–12 alkalommal újra lehet tölteni.

Respray palack újratöltés
A vásárlótérbe kihelyezett automata segítségével magunk tölthetjük újra a palackot.

Hogyan alakult eddig, és hol tart most a termékfejlesztés folyamata? 

R. A.: 2020 októberében kezdtük meg hivatalosan a tevékenységünket. Az elmúlt félévben sikerült megalkotnunk az első automata- és palackprototípusokat, amelyekkel már megbízhatóan megismételhető az újratöltés. A következő félévben létrehozzuk azt az automatát, amelyet már vásárlói közegbe is ki lehet helyezni. Ennek már lesz címkenyomtatója és egy palackazonosítója, amellyel nyomon lehet követni, hogy egy adott palackot hányszor töltenek újra.

Ha tetszik a Respray története, szavazz, hogy a hónap közönségdíjasa lehessen!

A kozmetikai piac mutat érdeklődést a Respray megoldása iránt? A gyártási folyamataikat mennyiben kellene átalakítani ahhoz, hogy ezek a Respray újratöltő automatáival kompatibilisek legyenek, és miért érné meg nekik váltani?

Z. G.: Eddig egyelőre a technológiai fejlesztésekre koncentráltunk. Jelenleg keressük azokat a potenciális partnereket, akik a világon elsőként szeretnének a saját márkájukon keresztül bevezetni egy újratölthető aeroszolos terméket. Olyan szolgáltatást szeretnénk nyújtani a partnereinknek, amely révén nagyobb beruházás nélkül is zöldebb útra térhetnek át. Nem szükséges megvásárolniuk az újratöltő automatákat, mert a Respray fogja gyártani, üzembe helyezni és karbantartani őket. Bérleti díjas konstrukcióban folyamatosan fenntartunk majd egy működőképes automatát a kívánt retail egységekben. Elképzelésünk szerint a gyártók a terméküket az automatába való nagy tartályok formájában fogják értékesíteni a boltoknak, ahol az árufeltöltők cserélik a tartályokat.

Az egyszer használatos palackok kiváltásával a Respray nagyban megkönnyíti a gyártók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentését. A mi palackunk propán-bután hajtógáz helyett sűrített levegővel működik. Sokan aggódnak a PB-gázok egészségkárosító hatásai miatt, így megoldásunkkal egy új vásárlói szegmens is megszólítható. Mivel a palackokat többször újra lehet tölteni, a csomagolásból adódó költségek lecsökkennek, ezáltal magasabb lehet az árrés, így pénzügyi szempontból is vonzó ez az opció. Ezenfelül egy ilyen fenntartható megoldás remek marketing lehetőség az első bevezető számára.

aeroszol újratöltés Respray automatával
Nyomás alatt lévő aeroszolos termékek újratöltése vásárlói közegben egyedülálló megoldás.

Mennyiben egyedülálló a tevékenységetek Magyarországon, illetve külföldi viszonylatban? 

R. A.: A közelmúltban a nagy FMCG cégek is elkezdtek újratölthető termékekkel, például mosószerrel, tusfürdővel kísérletezni. Azonban nyomás alatt lévő aeroszolos termékek vásárlói közegben való újratöltésére jelenleg nincs példa a Respray-n kívül. Reméljük, hogy a jelenlegi trend folytatódik, és egyre több ilyen jellegű megoldással találkozhatunk majd a boltokban.

A saját életetekben miként jelenik meg a fenntarthatóság és a környezetvédelem? 

Z. G.: Andorral és egy másik barátunkkal, Ábellel néhány hónapja összeköltöztünk, és büszkén mondhatom, hogy a fenntartható szemlélet egyértelműen jelen van a háztartásunkban. Amellett, hogy szelektíven gyűjtjük a szemetet, igyekszünk minél több csomagolásmentes terméket vásárolni és kevesebb vizet használni a mindennapokban. Valamint – talán ezt tartjuk a legfontosabbnak – a környezetvédelmet folyamatosan népszerűsítjük a családunk és a barátaink körében is.

Hol szeretnétek piacra lépni a Respray újratöltő automatákkal?

Z. G.: Először mindenképpen Magyarországon. A modellt Budapesten szeretnénk tesztelni. A teszteket követően a kelet-közép-európai régióban, majd Nyugat-Európában fogjuk a terméket értékesíteni, hiszen ez az a terület, ahol kutatásaink alapján a legnagyobb az igény a Respray megoldására. A piacra lépést követően pedig a legnagyobb FMCG cégekkel szeretnénk partnerségre lépni, hogy minél több embert elérhessünk, ezáltal még többet tehessünk a zöldebb jövőért.

Ha tetszik a Respray története, szavazz, hogy a hónap közönségdíjasa lehessen!

search icon