Tavaly a hazai megosztott autókat 25-30 százalékkal többen használták, mint egy évvel korábban. A szakértők szerint ez a tendencia egyre inkább megoldást nyújthat majd a forgalmi dugók elkerülésére, valamint a városon belüli parkolás könnyebb kivitelezésére.
A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint a három nagy hazai autómegosztó (carsharing) szolgáltató – a GreenGo, a wigo és a MOL Limo – autóival indulásuk óta a felhasználók több mint 70 millió kilométert tettek meg.
A szakértők úgy számítják, hogy a megosztott használatú autók egyenként akár 6-12 magán vagy céges tulajdonú személygépjárművet lehetnek képesek kiváltani a városi közlekedésben, csökkentve ezzel a város autós terheltségét, a foglalt parkolóhelyek számát és a dugók méretét. A szövetség szerint a saját használatú autókhoz képest a megosztott autók sokkal kevesebbet állnak, így minél inkább elterjednek, annál több parkolóhely szabadul fel.
Kárpáti András, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke elmondása szerint céljuk az autómegosztásra épülő megoldás szorosabb integrációja a fővárosi közlekedési rendszerbe. Azt szeretnék, hogy az autómegosztás lehetősége még több embernek biztosítson fenntartható autós közlekedési alternatívát.
Míg az autómegosztók hazai indulásakor elsősorban azoknak érte meg megosztott autót használni, akik aránylag kevés kilométert tettek meg évente, addig – az autófenntartási költségek növekedésével – ma már akár évi 18.000 kilométernél is megtérülhet, ha ezt a szolgáltatást választjuk a saját autóval való közlekedéssel szemben.
A fenntarthatósággal és azzal, hogy mi mit tehetünk bolygónk védelméért, kiemelten foglalkozott a Planet Budapest 2023 Fenntarthatósági Expó is.
Forrás: MTI
Kiemelt kép: Canva