
A Rail Baltica a tervek szerint TallinntĂłl VarsĂłig biztosĂtja majd a balti államok szorosabb kapcsolĂłdását az eurĂłpai infrastruktĂşrába. Amellett, hogy összhangban van az uniĂłs klĂmacĂ©lokkal, a projekt az esetleges katonai mozgĂłsĂtásokat is meggyorsĂtja. KĂ©rdĂ©s, hogy lesz-e rá elĂ©g forrás, Ă©s mikor kĂ©szĂĽl el teljesen.
A Rail Baltica egy zöldmezős vasúti projekt, amelynek célja a balti államok integrálása az európai vasúti hálózatba. A projektben Lengyelország, Litvánia, Lettország, Észtország és közvetve Finnország vesz részt. A tervet eredetileg a három balti állam kezdeményezte – olvasható a Makronóm elemzésében.
A balti államokat Ă©s Lengyelországot összekötĹ‘ vasĂştvonal 2016-ban lĂ©pett a megvalĂłsĂtás Ăştjára, amikor elindĂtották a projekthez szĂĽksĂ©ges folyamatokat. A tervek szerint egy nagy sebessĂ©gű, 870 km hosszĂş vasĂştvonal köti majd össze Észtország, Lettország, Litvánia Ă©s Lengyelország egyes városait – TalllinnbĂłl indulva egĂ©szen VarsĂłig.
A vonalon a mostani 80–120 helyett 250 km/h vĂ©gsebessĂ©gű vonatok fognak közlekedni, Ăgy TallinnbĂłl Vilnius 12 helyett kevesebb, mint 4 Ăłra alatt lesz elĂ©rhetĹ‘. A Rail Baltica megvalĂłsulásával a rĂ©giĂł szervesebben kapcsolĂłdna az eurĂłpai integráciĂłhoz, hiszen több mint 7 milliĂł ember számára könnyĂtenĂ© meg a közlekedĂ©st.
A projekt emellett stratĂ©giai fontosságĂş, mivel a katonai Ă©s a szállĂtási műveleteket is felgyorsĂtaná. A rĂ©giĂł három állama közel 50 Ă©ven át a SzovjetuniĂłhoz tartozott, ezĂ©rt az azĂłta kiĂ©pĂĽlt vasĂşthálĂłzat nem az eurĂłpai szabványnak, hanem nagyrĂ©szt az orosznak megfelelĹ‘ szĂ©les nyomtávĂş sĂnpárokbĂłl áll.
Az Eurázsia felĹ‘l Ă©rkezĹ‘ vasĂşti szállĂtmányok Ăgy lassabban Ă©s drágábban Ă©rnek cĂ©lba, hiszen mielĹ‘tt Lengyelország felĂ© elhagyják a balti államok terĂĽletĂ©t, át kell Ĺ‘ket rakodni. Jelenleg lĂ©nyegĂ©ben nincs közvetlen vasĂşti összeköttetĂ©s a balti államok Ă©s Lengyelország között. ĂŤgy a Rail Baltica projekt megvalĂłsĂtása a katonai mozgĂłsĂtásokat is meggyorsĂthatja, hiszen szĂĽksĂ©g esetĂ©n könnyebb lenne a szövetsĂ©ges csapatok vasĂşton törtĂ©nĹ‘ áttelepĂtĂ©se.
A zöld vasúti projekttel kapcsolatos további érdekességek a Makronóm publikációjában olvashatók.
FotĂł: Pixabay