Nemzetközi együttműködésben a Svéd Energiaügynökség támogatásával valósulhat meg a faipari melléktermékekből fenntartható üzemanyagot előállító üzem.
Az úgynevezett Fischer-Tropsch eljárással készülő fenntartható üzemanyagot készítő (SAF) üzem egy már létező, bioalapú gyárral integrálva hoznák létre. A projekt célja, melyben többek közt a KLM légitársaság is részt vesz, hogy magas minőségű fenntartható üzemanyagot tudjanak gyártani, és ezzel csökkentsék az üvegházhatású gázok kibocsátását a légiközlekedési szektorban.
A várhatóan 2026-ban induló gyárban évi 16 ezer tonna kerozint állíthatnak majd elő és a tervek szerint az üzem mintául szolgálhat majd további projektekhez.
Mint azt a KLM közleményében írja, a fenntartható kerozin kutatására és gyártására azért van szükség, mert a jelenleg használatban lévő hajtóművek még folyékony üzemanyagokkal működnek és nem lehet átállítani őket alternatív megoldásokra.
Ameddig a flották és a repülőtéri infrastruktúrák átalakulnak a jövő megoldásaira, mint az elektromos– vagy épp a hidrogénhajtás, addig az alternatív kerozin hozhat jelentős kibocsátáscsökkentést az iparágba. Ahogy írják, a SAF akár 75-100%-ban csökkentheti a karbonkibocsátást az alkalmazott technológiától, és a felhasznált alapanyagtól is függően.
A KLM fenntarthatóságért felelős alelnöke Karel Bockstael szerint a környezetbarátabb működés megköveteli, hogy növeljék a felhasznált fenntartható kerozin mennyiségét. Ahhoz pedig, hogy ez lehetővé váljon, minél több alternatív kerozinnak kell a piacra kerülnie. Ezért is fontos a mostani kutatóüzem elindítása.
Az üzemhez az alapanyagot az 53 ezer svéd erdőtulajdonost összefogó Södra nemzetközi erdészeti csoport fogja biztosítani. A faiparban keletkező melléktermék másra nem használható, viszont alapja lehet a kiváló minőségű fenntartható kerozin gyártásának, így a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentésének is.
A projektben többek között rész vesz még a fenntartható kerozin piacán vezető szerepet betöltő SkyNRG is. Maarten van Dijk, a cég ügyvezetője szerint ugyan a faipari melléktermékek használatának lehetősége adott, de a gyártás felpörgetése előtt rendkívül fontos, hogy megértsék az integrált beszállítói hálózat fenntarthatósági és egyéb hatásait. Ezért is nagyon hálásak ezért a szoros együttműködésért és a svéd kormány anyagi támogatásáért, mely a Svéd Energiaügynökségen keresztül 5,1 millió korona (500 ezer euró) összeggel támogatja a projektet.