Autómosás környezetbarát módon? Tiszta sor!
Gépkocsival közlekedni nemcsak a károsanyag-kibocsátás miatt környezetszennyező. Csak Európában napi több millió liter vizet és jelentős mennyiségű vegyi anyagot használnak el az autótulajdonosok. A magyar CleenUp azonban hozzáadott víz nélküli, mobil mosási rendszerével behúzta a kéziféket ezen a téren. A vállalkozás egyik alapítóját, Palotai Balázst kérdeztük az innovatív megoldásról.
Mi adta az ötletet, hogy fenntarthatóbbá tegyétek az autómosást?
Volt egy reklámügynökségünk, és miközben az egyik ügyfél projektjén dolgoztunk, egyszer csak egymásra néztünk, és ugyanarra gondoltunk. Ezt követően nagyon gyorsan összeállt a csapat. Az alapítók között van közgazdász, IT-szakember és grafikus is. Közös bennünk, hogy szeretünk nulláról építkezni, nem ijedünk meg a kihívásoktól. Mindannyiunknak fontos, hogy megtegyünk minden tőlünk telhetőt annak érdekében, hogy a Föld élhető legyen a következő generációk számára is.
Miben különbözik a CleenUp a hagyományos autómosóktól?
Egy átlagos autó takarításához a mi technológiánkkal 2,5–3 dl tisztítószerre van szükség, és egy csepp hozzáadott vízre sem. Ezzel szemben egy klasszikus autómosás során akár 150 liter vizet is elhasználnak. Ez hatalmas különbség még akkor is, ha figyelembe vesszük, hogy a gépi autómosók elhasznált vizének egy részét tisztítják és visszaforgatják. Fontos továbbá, hogy nem az ügyfélnek kell eljönnie hozzánk. A szolgáltatás applikáción rendelhető, az autómosók elmennek oda, ahol az ügyfél autója parkol, így a megtett kilométerek számát is jelentősen csökkentjük. Németországban a tisztítandó autókhoz elektromos biciklikkel, tömegközlekedéssel és gyalog jutnak el a munkatársaink. 10 ezer autó megtisztítása során 1,2 millió liter vizet és 3,5 tonna szén-dioxid-kibocsátást spórolunk meg. Büszkék vagyunk arra, hogy ezeknek köszönhetően 2019-ben a Climate-KIC (az Európai Unió legfőbb éghajlatváltozással kapcsolatos innovációs kezdeményezése) beválogatta cégünket Európa Top30 cleantech startupja közé.
Milyen tisztítószereket használtok? Hogyan képesek ezek a koszt hozzáadott víz nélkül eltávolítani?
Az általunk kifejlesztett nanotechnológiás tisztítószerek természetes anyagokból állnak, szinte 100%-ban lebomlanak, így nem terhelik a környezetet. A módszer előnye, hogy a nanorészecskék körbezárják a kosz részecskéit, ezeket elemelik a karosszériától, a felületen egyidejűleg vízlepergető és UV-álló védőréteg alakul ki. Ezután egy mikroszálas kendő segítségével töröljük le a koszt. A védőrétegnek köszönhetően a nanotechnológiás tisztítás után lassabban koszolódik az autó, és a tapasztalatok szerint ritkábban kell takarítani. Ezáltal is kíméljük a környezetet.
Hogyan építettetek az ötletből profitábilis vállalkozást?
Négy éve Magyarországon indítottuk el a pilotot, majd részt vettünk a Climate-KIC inkubációs programjában. Az indulás évében kiállítottunk a lisszaboni Web Summit technológiai és innovációs kiállításon. Ezt követően úgy döntöttünk, hogy kivisszük a rendszert Németországba. Az alapítók egy része kiköltözött Berlinbe, ahol elkezdtük lerakni a cég alapjait. Nagy volt a váltás, úgy is mondhatnám, hogy otthon hagytuk az inget, és kint feltűrtük a ruha ujját. Hónapokon keresztül reggeltől késő délutánig mi magunk is takarítottuk az autókat, ezt követően leültünk a laptopjainkhoz. Komoly tanulási fázis volt ez, amelyből képesek voltunk versenyelőnyt kovácsolni a német piacon. Akkor ugrottunk egy szintet, amikor nagyvállalati és carsharing ügyfeleknek is elkezdtünk szolgáltatni. Jelenleg évente közel 75 ezer autót takarítunk. Idén eljött az idő, hogy Berlin, München és Hamburg után Budapesten is elindítsuk a szolgáltatást a B2B- és a B2C-szektorban. Nagy örömünkre szolgál, hogy partnerünk lett a Shell Magyarország, és üzemanyagkártyájukkal is lehet fizetni nálunk.
Miért éppen a CleenUp márkanevet választottátok?
Több ötlet közül egybehangzóan ezt szavaztuk meg, mert az angol clean up, green és startup kifejezés is megjelenik benne.
Mennyiben egyedülálló a szolgáltatásotok itthon és Európában?
Az iparágra nem jellemző az applikáció használata, de mi azt látjuk és tapasztaljuk, hogy a fogyasztók szokásai változnak. Bizony könnyű megszokni azt, ami kényelmes, még akkor is, ha egy kicsit költségesebb. Főleg akkor, ha ezzel hozzájárulunk ahhoz, hogy a bolygónk vizei még kékebben tündököljenek. A piacon nem vagyunk egyedül, de mivel a kereslet folyamatosan nő, úgy gondolom, mindannyiunknak van hely bőven.
A hagyományos autómosással összehasonlítva milyen az árfekvése a CleenUp szolgáltatásának?
Árszabásunk a kézi autókozmetikák árfekvéséhez közelít. Fontos azonban kiemelni, hogy mi kényelmi szolgáltatást nyújtunk ezért az árért. Az ügyfélnek mozdulnia sem kell, csupán hatot kell koppintania az appunkon, és mi elmegyünk oda, és ott takarítunk, ahol az autója parkol.
Milyen terveitek vannak a közeljövőre nézve?
Elsődlegesen tovább szeretnénk terjeszkedni. Franchise rendszert hoztunk létre annak érdekében, hogy minél több ügyfél igényét ki tudjunk szolgálni. Célunk, hogy a nemzetközi porondon tovább növekedve még nagyobb mértékben hozzájáruljunk a Föld vízkészletének megóvásához.