A tram-train olyan speciális tömegközlekedési eszköz, amely városi villamospályán és vasúthálózaton egyaránt képes közlekedni. Ez a megoldás megkönnyíti és meggyorsítja az utazást (ingázást) az elővárosi, illetve vonzáskörzetbeli állomások és a nagyváros központja között.
A vontatók hibrid járművek, ami azt jelenti, hogy a városokon belül a villamos felsővezetékről üzemelnek, míg a nyílt pályán dízelmotort használnak. Egyesítik a villamosra jellemző rugalmasságot és a vasút gyorsaságát. Utasokat szállítanak a városok és az elővárosok között, lehetővé téve a gyors, kényelmes és egyszerű eljutást a városok szívébe. A tram-train hozzájárul a közösségi közlekedés versenyképességének megtartásához, javításához, valamint lehetővé teszi a közúti gépjárműforgalom és az általa okozott környezeti terhelés csökkentését is.
A tram-train rendszerek ötvözik a helyi és a regionális vasúti rendszerek előnyeit.
- Mivel a vasúti és a villamos pályák rendelkezésre állnak, létesítésük kevésbé költséges.
- Az átszállási idők kiesése csökkenti az utazási időt, ezáltal vonzóbb a szolgáltatás.
- Több megállóval jobb a terület lefedettsége.
- A kisebb járműtömeg kevésbé terheli a vasúti pályát, és kisebb az energiafogyasztás is.
- Hatékonyabb fékezésre képes, és gyorsulása is kedvezőbb a vasúti járművekénél.
- Terület- és településfejlesztő hatása van.
- A városok belterületén a villamos hajtás használata környezetkímélő megoldás, mert nem okoz légszennyezést.
Tram-train – Hódmezővásárhely–Szeged
Hazánkban elsőként 2021 végén Hódmezővásárhely és Szeged között valósulhat meg a vasút és a villamos előnyeit ötvöző közlekedési rendszer. A fő cél az, hogy meggyorsítsák a közlekedést a két város között úgy, hogy ne legyen szükség átszállásra a városokon belül. Kezdetben 8, később 12 tram-train szerelvény fog közlekedni Hódmezővásárhely és Szeged között.
A Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő tram-train járművek Stadler CityLink típusúak. A Stadler Rail gyártja őket valenciai üzemében. A CityLink szerelvényeket 2003 óta gyártják. Jelenleg hazánk mellett Spanyolországban, Németországban és az Egyesült Királyságban használnak ilyen típusú járműveket.
A beruházás nagy valószínűséggel kedvezően fog hatni a gazdaságra, a munkaerő- és az ingatlanpiacra egyaránt. Közelebb hozza egymáshoz a szolgáltatásokat, a munkahelyeket, az oktatási, kulturális, közigazgatási lehetőségeket. A beruházáshoz kapcsolódva Hódmezővásárhelyen csaknem 4 kilométeres villamospálya, 6 megálló, valamint 94 autó befogadására alkalmas P+R parkoló is épült, amelyhez 900 kerékpártárolót alakítottak ki.
A tram-train Szegeden az 1-es villamos vonalán közlekedik Szeged pályaudvarától Szeged-Rókus vasútállomásig, majd a 135-ös számú Szeged–Békéscsaba vasútvonalon halad tovább Hódmezővásárhelyre, ahol közel 4 kilométeres egyvágányú villamospálya épült a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, illetve 5 váltó, 6 megálló és a kapcsolódó felsővezeték-hálózat.
Hazánkban tervezési stádiumban van Miskolcot Kazincbarcikával és Tiszaújvárossal összekötő tram-train vonal kialakítása is.
A tram-train szerelvények
A CityLinkek összesen 216 utas befogadását teszik lehetővé. 76 a fix és 16 a lehajtható ülések száma, valamint 4 hely van kialakítva mozgássérült utasok számára. Az állóhely-kapacitás négyzetméterenként 4 emberrel számolva 120 fő. Ezeken a szerelvényeken 8 darab kerékpár is szállítható. A szerelvények 37 méter hosszúak és 70 tonnásak. A legnagyobb engedélyezett sebességük nagyvasúti üzemmódban 100 km/óra. A villamos vonalán a KRESZ előírásai alapján pedig 50 km/órás maximális sebességgel fogják szállítani az utasokat.
A szerelvények komfortosak, nagyrészt alacsony a padlójuk, és akadálymentesítettek is. Korszerű utastájékoztató rendszerük, légkondicionált, világos, tágas utasterük, valamint korszerű fedélzeti biztonsági kamerarendszerük van.