Az előző hónapban kezdte meg a működését a Nant de Drance névre keresztelt, szivattyús tárolós vízerőmű, amely akár 400 ezer elektromos autó feltöltéséhez elegendő energiát képes tárolni, ehhez pedig lényegében csak vizet használ.
Az úgynevezett szivattyú tárolós vízerőművel már több mint 100 éve léteznek eddig azonban nem tudtak igazán elterjedni. Szerepük azonban manapság különösen fontos lehet, hiszen kialakításuknak köszönhetően képesek az gravitációs energia formájában eltárolni a már megtermelt energiát. A megoldásnak elsősorban az adja a jelentőségét, hogy képes kiegyenlíteni a nap- és szélenergia időjárásfüggő voltából adódó termelésbeli ingadozásokat.
Mindezt úgy kell elképzelni, hogy amikor több energia áll rendelkezésre, akkor egy magasabb fekvő tárolóba szivattyúzzák a vizet, majd amikor áramra van szükség, akkor a folyamat fordítva megy végbe és a magasból lezúduló víz működteti a turbinákat.
A Nant de Drance megoldása némileg különbözik a hagyományos, „szabad áramlású” szivattyús tárolós vízerőművektől. Ahogy az nrgreport.com írja, ezeket folyókra építették, a gátak pedig komoly hatással voltak a környezetre és az élővilágra. Svájcban, ahol az első ilyen vízerőmű 1890-ben épült meg, az ország területén elhelyezkedő teljes folyóhossz majdnem felét változtatták meg mesterségesen, amelynek eredményeként nagyon kevés folyó maradt meg a természetes formájában.
Épp ezért dolgoznak a mai megoldások zárt rendszerekkel, mint amilyen a Nant de Drance is. Andrew Blakers, az Ausztrál Nemzeti Egyetem (Australian National University) mérnök professzora szerint a gátak építésének korszaka lejárt. Helyettük az olyan megoldásoké a jövő, mint a Nant de Drance, mely kevés helyet igényel ahhoz képest, hogy mennyi energiát állít elő, ráadásul hatásfoka is jó, hiszen körülbelük 80%-át adja vissza annak a villamosenergiának, amit begyűjt és nagyjából 20 órányi tartalék energiával rendelkezik.
A borítókép illusztráció!