Az InfluenceMap éghajlat-pénzügyi kutatóintézet jelentése szerint a nagy olaj- és gázipari vállalatok több tízmilliót költenek környezetvédelmi munkájuk népszerűsítésére, miközben befektetéseiknek csak mintegy tizedét fordítják alacsony szén-dioxid-kibocsátású fejlesztésekre.
A kutatók 3421, a BP, a Chevron, az ExxonMobil, a Shell és a TotalEnergies által 2021-ben közzétett nyilvános kommunikációs anyagot vizsgáltak meg, beleértve a vállalati honlapokon található cikkeket és blogbejegyzéseket, sajtóközleményeket, jelentéseket, beszédeket, valamint a vállalati és vezérigazgatói közösségi média fiókokat. A tanulmány megállapította, hogy a reklámok 60%-a legalább egy olyan állítást tartalmazott, amely kiemelte a vállalatok pozitív éghajlati intézkedéseit. Az öt vállalat azonban átlagosan csak a tőkekiadások 12%-át fordította alacsony szén-dioxid-kibocsátású tevékenységekre – és ebbe beletartozott néhány gázprojekt is.
Az öt vállalat tőkekiadásait elemezve azonban azt találták, hogy az előrejelzések szerint mindannyian növelni fogják olaj- és gázkitermelésüket, kivéve a BP-t, amely 2026-ban várhatóan hasonló szinten lesz, mint 2021-ben.
Lényegében azt találtuk, hogy a nagy olajvállalatok dollármilliókat költenek erre a zöld PR-ra, ami egy szisztematikus kampány annak érdekében, hogy klímapártinak állítsák be magukat. Ugyanakkor azonban továbbra is lobbiznak a fosszilis tüzelőanyagok mellett, és egy valóban fenntarthatatlan energetikai jövőbe fektetnek be, amely nagymértékű olaj- és gázkitermeléssel jár, ellenben nagyon keveset fordítanak az alacsony szén-dioxid-kibocsátású tevékenységekre
– mondta Faye Holder, az InfluenceMap programvezetője.
Az InfluenceMap jelentése szerint a Shell tette a legtöbb zöld állítást, a nyilvános kommunikáció 70%-a a környezetbarát tevékenységeket hangsúlyozta, miközben a tőkekiadások mindössze 10%-át fektették be alacsony szén-dioxid-kibocsátásba, ami néhány gázprojektet is magában foglalt. A Shell vitatta az eredményeket, mondván, hogy az InfluenceMap nem vette figyelembe a marketingrészlegéhez tartozó alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzletágakat, beleértve az elektromos járművek töltését és az alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokat, valamint egy brazíliai közös vállalatot, amely a világ vezető bioetanol-gyártója. Közölték, hogy 2022-ben a tőkekiadások több mint 35%-át az alacsony szén-dioxid-kibocsátású energiára, valamint a „nem energetikai termékekre” fordítja.
Az ExxonMobil szóvivője elmondta, hogy a vállalat a tervezettnél négy évvel korábban teljesítette a 2025-re vonatkozó kibocsátáscsökkentési terveit. Hozzátette:
Az ExxonMobil mostantól 2027-ig több mint 15 milliárd dollárt fektet be az alacsonyabb kibocsátású kezdeményezésekbe, és 2025-ig a beruházások megháromszorozódására számítunk.
(Forrás: The Guardian)