Napelemmel és akkuval felszerelt villámtöltők érkezhetnek Magyarországra
Napelemmel és akkuval felszerelt villámtöltők érkezhetnek Magyarországra

Két kínai vállalat napelemekkel és akkumulátorokkal felszerelt villámtöltőkkel segítené az elektromobilitás terjedését Európában, ehhez pedig Magyarországot lehetne a kiindulási pont. A közös projekt egyik szereplőjének anyavállalata a CATL, amely Debrecen mellett épít akkumulátorgyárat.

A villanyautók nagyteljesítményű villámtöltőinek helyben megtermelt megújulókkal történő táplása a valóságban nagy kihívás, hiszen sokkal több napelem kellene hozzá, mint ami a töltőállomás tetején, az oszlopok felett elfér. Ugyanakkor vannak ma is olyan hálózatok, ahol ilyen töltőszigetek is szolgálatban vannak, bár a panelek leginkább kiegészítő termelésre képesek.

Akkumulátorokkal kombinálva azonban nagyon fontos és hasznos lehet egy ilyen megoldás. A nagyteljesítményű villámtöltők fő problémáját az okozza, hogy az elméleti maximális teljesítményre kell méretezni energiaigényüket. Ez pedig annál nagyobb gond, minél több töltőt telepítenek egy helyszínre, és azok minél nagyobb teljesítményűek, annál nagyobb gond ez. A valóságban persze valószínűleg soha nem kap maximális terhelést az állomás trafója, viszont egy négyállásos töltősziget teljesítményigénye így is elérheti az 1 MW-ot.

A kínai KBVIP, amelynek tulajdonosai között olyan cégek vannak, mint a CATL és a Xiaomi, által gyártott töltők akkupakkal vannak kiegészítve, emellett napelemekkel is képesek együttműködni. Ezért a napelemes csúcstermelés időszakában, valamint éjszaka is fel lehet tölteni az akkus energiatárolót, ami azután rá tud segíteni a villanyautók töltésére. Mindez rengeteget számíthat az üzemeltetési költségeknél, mivel, bár teljes egészében nem is tudja kiváltani a rendszer a napközbeni hálózati energiát, jóval kisebb teljesítmény lekötése is elég lesz.

A cégnek idén júniusban már 20 napelemmel és akkuval ellátott állomása üzemelt Kínában, most pedig a szintén kínai Intretech magyar leányvállalatával írt alá megállapodást, amelynek értelmében hazánkban is megkezdik az ilyen rendszerek tesztelését. A budapesti bejelentésen képviseltette magát a Technológiai és Ipari Minisztérium is, ahol Gazsó Balázs államtitkár a kormányzat támogatásáról biztosította az együttműködést.

(Forrás és fotó: villanyautosok.hu)

search icon