Az életükben tudatosságra törekvő emberek számára nagy dilemma a gyermekvállalás, nem függetlenül azoktól a kihívásoktól, melyekkel az emberiségnek meg kell küzdenie a következő évtizedekben. A téma roppant kényes, és mivel szerkesztőségünkben többen is fiatal szülők vagyunk, testközelből érezzük ennek mélységeit. Épp ezért, saját felelősségünkkel is számot vetve, elbeszélgettünk arról, hogy milyen szempontok mentén érdemes átgondolni a gyermekvállalás kérdését, és hogy milyen értékrendet érdemes átadnunk gyermekeinknek.
A gyermekvállalás kérdése szubjektív, de sokaknál az elmúlt időszakban külső tényezőként a klímaszorongás is beúszott a képbe döntést befolyásoló témaként. Tisztában vagyok azzal, hogy a problematika felvetésével darázsfészekbe nyúlhatok. Novák Zsombor kollégámmal hasonló elveket vallunk a szülőségről, és mivel mindkettőnk gyermeke 3 év alatti, a helyzetünk is hasonló. Ezért leültünk, és átbeszéltük, hogy „szabad-e” gyermeket vállalni az 1,5 °C-os küszöb közelében, mit és hogyan adhatunk át a gyermekeinknek, hogy ők már jóval tudatosabb generációként készülhessenek a jövőre. De arról is beszéltünk, mit tehetnének az intézmények, és mit tehetünk mi magunk. Figyelem! Szubjektív beszélgetés következik.
Gyermekvállalás: igen vagy nem?
A legégetőbb kérdés természetesen az, hogy belevágjunk-e egyáltalán a szülőségbe olyan válságokkal szembenézve, melyek már ma árnyékot vethetnek a jövőre. Zsombor szerint sokan szoronganak az éghajlatváltozás miatt, és néhányuk azt a következtetést vonja le, hogy egy ilyen világban a bizonytalan jövőre való tekintettel jobb döntés, ha nem vállalnak gyereket. Pedig pont azok lehetnének a pozitív változások letéteményesei, akik a környezeti problémák miatti aggodalomtól vezérelve a cselekvés fontosságába vetett hitet adnák át a gyermekeiknek.
Tehát annak, aki így gondolkozik, és aggódik a jövő miatt, éppen feladata gyermeket vállalni, hiszen valószínűleg olyan dolgokat ad majd át gyermekének, amiket ő maga is tesz egy élhetőbb világ megteremtéséért.
Véleményem szerint a szülővé válást az egzisztenciális hátteret is mérlegelő, a lehetőségeket feltáró alapos gondolkodásnak kell megelőznie. Természetesen az, aki már szülő, tudja, hogy a tervezés bizony sokszor fabatkát sem ér, azonban azt eldönthetjük, hány gyermeket tudunk úgy felnevelni, hogy a lehetőségeinkben ne essen csorba. Az, aki egy gyermeket tud és szeretne vállalni, egyáltalán ne érezze magát kevesebbnek annál, aki inkább három vagy több utódot vállal. A gyermekvállalás ősi ösztön, amelyet ugyan sokan el tudnak nyomni magukban, de többen vannak azok, akik nem. Ha azonban a klímaszorongás felülírja ezt a vágyat, és majd hosszú évek után, amikor már nincs lehetőség gyermeket vállalni, tör felszínre a késztetés, az mély szomorúságot szülhet majd.
A fenntarthatóságnak mindig több aspektusa van: Zsombor szerint a környezeti rész, különösen a gyerekek kapcsán, csak az egyik. Hasonlóan fontos az érzelmi fenntarthatóság: elbírja-e a szülők kapcsolata a többedik gyermeket? Lehet-e, szabad-e külső ösztönzőkkel sürgetni a gyerekvállalást, vagy jobb hagyni, hogy minden akkor történjen, „amikor eljön az ideje”? Hiszen végeredményben a gyermek szempontjából is az a legfontosabb, hogy az otthoni háttér – fokozottan az érzelmi biztonságra helyezve a hangsúlyt – biztos lábakon álljon.
Tudatos szülő, tudatos gyerek?
Kétségtelen, hogy szülőként óriási a felelősségünk a gyermek érzelmi, intellektuális hátterét illetően. De egyre inkább előtérbe kerül egy hasonlóan fontos aspektus, mégpedig a klímaváltozás és a cselekvés szempontja is. Ezen a ponton jön be a képbe a szülői felelősség is, az, hogy hogyan edukálod a gyermekedet a jövőre, miképpen adod át neki az értékrendet. Itt nem arra gondolok, hogy „meg kell ijeszteni” a gyereket a jövőképekkel kapcsolatban, hanem tudatosan bevonni minden olyan cselekvésbe, amely a klímaváltozás elkerülését, mérséklését szolgálja. Egy olyan értékrendet közvetíteni számára, ami a természet megbecsülését, tiszteletét helyezi előtérbe.
Fontos, hogy a gyermeked azt lássa, neked is kiemelten fontos megvédeni és élhetővé tenni a környezeted, amelynek szerves része a fenntarthatóság és annak egyéni lépcsői. Ilyen a környezet kiválasztása, annak kigondolása, hogy hová költözünk (ha erre van lehetőségünk), vagy a meglévő közegünknek olyanra formálása, amely a lehető legtermészetközelibb, legélhetőbb változat.
A tudatosság abban is megnyilvánulhat, hogyan gondozod a kiskerted: nem a centisre nyírt füvet választod, hanem virágos sávokat hagysz, ahol aztán közösen megnézhetitek az ott élő rovarokat. A gyerek ezek révén megismeri a környezetét, és tisztelni is fogja.
A nevelés a tudatossággal és a megfelelő értékrenddel kezdődik.
Élhetőbb jövő, hiteles nevelés
Zsombor szerint a hitelesség a kulcsa minden nevelési elvnek. Olyan értékeket, gondolatokat képviselni, amelyekben mi magunk is komfortosan mozgunk. A gyerekek szivacsként szívják magukba a tudást a tapasztalataik alapján. Úgy fognak bánni a növényekkel, úgy fogják kidobni a szemetet, és úgy is fognak étkezni, ahogyan a szülők. A másolás alapvető tulajdonságuk: ha hitelesen adod át az elveid, ők ezzel a csomaggal indulnak az életbe.
Másrészről nagyfokú nyitottság is szükséges, elsősorban a szülők részéről. Nagyobb gyerekek esetében ugyanis a gyermek is edukálhatja a szülőt, már amennyiben a szülő nyitott erre. Az Alfa és a Z-generáció beleszületett (vagy születik) a jelen helyzetbe, életük része a klímaváltozás. Miért ne tanulhatnánk tőlük? Őket sokkal inkább foglalkoztatja a kérdés (legalábbis sok esetben), mint egyes szülőket. Ha a szülő elég nyitott rá, sokat tanulhat a témában a saját gyermekeitől.
A szülő felelőssége az intézményválasztás, már amennyiben lehetőségei engedik. Ma már vannak olyan bölcsődék, óvodák, iskolák, ahol kiemelt szerepet kap a környezeti nevelés: ilyen helyeken sok tudást és értéket „szedhet fel” a gyermek, és vihet haza a családnak.
Te magad vagy a változás!
Ha példát mutatsz, máris óriási lépést tettél annak érdekében, hogy tudatos gyereket nevelj. Ez lehet a mosható pelenka alkalmazása, a maradékok felhasználása, a szelektív hulladékgyűjtés vagy a vegyszermentes konyhakert. Ha ezekkel indul gyermeked az életnek, alapélménye lesz, hogy mindezt a saját életébe is beleszője.
Zsombor szerint a szülő legnagyobb felelőssége az, hogy olyan értékeket adjon át, melyek meghatározzák majd, hogyan kapcsolódik a gyerek a világhoz, a többi emberhez és a természethez. Ez pedig ott kezdődik, hogy végignézzük, mit is tehetünk mi magunk, valamint azt is, hogy mit lát a gyermek maga körül.
A mosható pelenka jó példa erre: ezzel nem az eldobhatóság értékrendjét közvetítjük a gyermek felé, hanem felvillantjuk az újrafelhasználás lehetőségét. De ugyanilyen jó példa a használt ruha vásárlása is: ma már rengeteg lehetőségünk van használt, jó minőségű gyerekruhát választani. Mivel pedig szezononként cserélni kell a ruhatárat, ráadásul egyes darabokat nagyon gyorsan kinő a pici, a mindenből új vásárlása óriási környezeti terhelést jelent. Ugyanez igaz a játékokra is, sőt, ezen a ponton ki kell emelnem a természetben rejlő lehetőségeket is. Ugyanis egy 2, 3, 4 éves gyerek még igazán önfeledten tud játszani a természetben mindenféle felesleges műanyag játék nélkül is. A környezeti nevelés, a természeti értékek tisztelete a játékkal kezdődik. A gyerekek sok esetben játék útján kommunikálnak: az életük egyik legszervesebb része ez, ami a megfelelő irányba terelhető. A közös természetjárás, a bogarászás, a kavicsok gyűjtése, festése, rendezgetése, a mezei virágok színeinek felismerése, a termések gyűjtése stb., mind olyan tevékenységek, amelyekhez nem kellenek a több tízezres játékok. Arról nem is beszélve, milyen mély összekapcsolódás ez a gyerekkel.
Közös időtöltés, közös értékrend
Sokat emlegetjük az értékrendet, de mit tehetnénk, a mondandónk lényege ebben csúcsosodik ki. Ha közösen töltötök időt a szabadban, és sikerül ténylegesen a gyermekedre figyelned, hamar rájössz, hogy az ő szemén keresztül mennyire izgalmas és érdekes is ez a világ. Érdemes kicsit tényleg csak rá figyelni: hamar rájössz majd, hogy nemcsak a képernyő tud lekötni, hanem akár a szitakötők tánca is. Idillinek hangzik? Próbáld ki és döntsd el, mit ad mindkettőtöknek a közös időtöltés!