Az olajipari cégek milliókat költenek hirdetésekre, állítja egy tanulmány
Az olajipari cégek milliókat költenek hirdetésekre, állítja egy tanulmány

Egy új tanulmány szerint a Google segíti a nagy olajcégeket abban, hogy zöldre mossák a hírnevüket azzal, hogy környezetvédelmi keresőkifejezésekhez kapcsolt hirdetéseket ad el nekik.

A Center for Countering Digital Hate (CCDH), az online félretájékoztatás elleni küzdelemmel foglalkozó nonprofit szervezet új jelentése szerint a Google az elmúlt két évben 24 millió dollárt fogadott el keresőhirdetések vásárlására az olajipartól. Ennek a pénznek a 40 százalékát olyan hirdetésekre költötték, amelyek olyan felhasználóknak szóltak, akik olyan környezetvédelmi kifejezésekre kerestek rá, mint a környezetbarát és a nettó zéró kifejezések.

A zöldmosás kulcsfontosságú a Big Oil stratégiájában, hogy késleltesse a megújuló energiára való átállást

– mondta Imran Ahmed, a CCDH vezérigazgatója

Ezeket a hirdetéseket csak egy kis felirat jelöli, de szinte ugyanúgy néznek ki, mint a keresési találatok többi része. Egy 2022-es tanulmány szerint az emberek több mint kétharmada nem tudja megkülönböztetni a hirdetéseket a normál keresőkifejezésektől. Ezeket a hirdetéseket valószínűleg több mint 58 milliószor nézték meg, állítják a jelentés szerzői.

A legtöbbet, 5,3 millió dollárt fizetett a Google-nak a hirdetések kihelyezéséért egy cég. Más cégek 4, és 1,2 millió dollárt költöttek a zöldre mosó hirdetésekre.

Ez azt jelentette, hogy az egyes cégek gyakran a keresések első helyén végeztek, amikor az emberek a környezetbarát vállalatok, az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése, vagy a párizsi klímamegállapodás előnyei és hátrányai témakörökben kerestek információkat.

A hirdetések néha ellentmondani látszanak a nagy környezetszennyezők által követett politikának. Az ExxonMobil hivatalos tervezési dokumentumai például abból indulnak ki, hogy a kibocsátások meghaladják a párizsi célokat, mégis pénzt költött arra, hogy a Google keresőinek a párizsi megállapodást támogató tartalmakat ajánljon. Egy szaúdi olajvállalat, amely a világ egyik legnagyobb szén-dioxid-kibocsátója, olyan Google-hirdetéseket adott ki, amelyekben azt hirdette, hogy az iparág az egyik legalacsonyabb szén-dioxid-kibocsátó.

2021-ben a Google új politikát jelentett be, amely tiltja az olyan tartalmú hirdetéseket, amelyek ellentmondanak az éghajlatváltozás létezésével és okaival kapcsolatos, jól megalapozott tudományos konszenzusnak. Ugyanakkor keresőóriás ragaszkodott ahhoz, hogy a kutatók által megjelölt hirdetések egyike sem sértette ezt a politikát.

(forrás: euronews.com/green)

search icon