Érdemes elektromosteherautó-flottákban gondolkodni?
Érdemes elektromosteherautó-flottákban gondolkodni?

Hogyan takaríthatnak meg pénzt az elektromosteherautó-flották okosabb töltéssel, napelemekkel és akkumulátorokkal? Erre a kérdésre kiváló, számunkra is sok tanulsággal szolgáló választ ad az a kaliforniai modell, amelyet egy szakértői elemzés mutat be részletesen.

A menedzselt töltés és az elosztott, azaz több forrásból származó energiatermelési források 30 százalékkal csökkenthetik a flották villanyszámláját, miközben mérséklik a hálózati csatlakozásokhoz kapcsolódó idő- és költségráfordítást – olvasható a Makronóm elemzésében.

Az elektromos forradalom a teherszállításban is egyre gyorsabb ütemben halad előre. A közepes és nehéz teherbírású elektromos járművek, azaz e-teherautók telepítése 2023 és 2024 között 44 százalékkal nőtt az USA-ban. Különösen magas a zéró emissziós járművek elterjedése Kaliforniában, ahol olyan járműtámogatások és támogatási politikák ösztönzik az átállást, mint az Advanced Clean Truck Rule (Fejlett tisztateherautó-szabályozás). Ennek a 2021-es bevezetése óta a fejlődés figyelemre méltó.

2023-ban több mint 18 ezer közepes és nehéz teherbírású járművet adtak el Kaliforniában, és minden hatodik zéró kibocsátású volt.

A publikáció rámutat, hogy Kalifornia vezető szerepe a nehézteher-szállítás szén-dioxid-mentesítésében az egyik oka annak, hogy az RMI és a Mission Possible Partnership (MPP) főként itt dolgozik a zöldipari központok kialakításán. A kedvező regionális szabályozás és a növekvő kereslet az alacsony kibocsátású ellátási láncok iránt segíti az előrelépést, de további intézkedések szükségesek az országos elterjedés felgyorsításához.

Bár az elektromos teherautók (e-truckok) piaci részesedése gyorsan növekszik, még mindig kisebbséget képviselnek, és jelentős kihívásokkal kell szembenézniük. Az egyik alapvető kérdés az, hogyan lehet optimalizálni a nagy energiaigényű elektromosjármű-töltést úgy, hogy az megfeleljen a flotta üzemeltetési igényeinek, miközben minimalizálja az üzemanyagköltségeket.

Az RMI és az MPP csapata ennek érdekében elemezte a Los Angeles Department of Water and Power áramszolgáltató árait, hogy megértsék, hogyan tölthetik a flották költséghatékonyan az elektromos teherautóikat. Az RMI tanulmánya ennek fényében arra jutott, hogy a menedzselt töltés – ami a töltést az alacsonyabb áramdíjú órákra ütemezi – és az elosztott energiatermelési források, például a napelemek és az akkumulátoros energiatárolók, jelentősen csökkenthetik a töltési költségeket.

Mindezek ideiglenes megoldásként is szolgálhatnak, amíg a flották kiépítik a saját elektromos töltőállomásaikat, ami akár évekig is eltarthat. Bár az éjszakai töltés hozza a legnagyobb megtakarítást, az elosztott energiaforrások bevezetése is jelentős költségcsökkentést eredményezhet.

Az elemzés teljes terjedelmében a Makronóm publikációjában olvasható.

(Makronóm)

Fotó: Canva

search icon