A lakásunk a menedĂ©kĂĽnk, a kanapĂ© a pihenĂ©s Ă©s az intimitás szĂnhelye. De hogy állunk a trendekkel? MikĂ©nt hatolt be a fenntarthatĂłság Ă©s az emberlĂ©ptĂ©kűsĂ©g a bĂştorpiacra? Rácz AnikĂł dizájnerrel, a 10 Ă©ve működĹ‘ Hannabi kanapĂ©manufaktĂşra alapĂtĂłjával beszĂ©lgettĂĽnk.
Mi volt előbb az életedben, a fenntarthatóság vagy a dizájn?
KezdetektĹ‘l fogva fontos volt számomra a fenntarthatĂłság, bár akkor mĂ©g nem is lĂ©tezett ez a fogalom. Én azt mondtam, hogy okosan Ă©lek. A 80-as Ă©vekben nĹ‘ttem fel, átlagos körĂĽlmĂ©nyek között, lakĂłtelepi gyerekkĂ©nt, a családom nem dĂşskált az anyagiakban, Ăgy nem is alakult ki bennem semmifĂ©le kĂ©sztetĂ©s, hogy felesleges javakat halmozzak fel. Apukám Ă©lsportolĂł, anyukám csecsemĹ‘gondozĂł volt, tĹ‘lĂĽk örököltem a hivatástudatot.
Már felnőttként tudatosult bennem, hogy nem vagyok különösebben lelkes fogyasztó. Voltak vágyott tárgyaim, de már kamaszként is próbáltam odafigyelni arra, hogy minőséget vegyek a lehetőségeimhez képest, és az értékekre minél jobban vigyázzak. Mindenért, amit vettem, meg kellett dolgoznom. Gyorsan leesett, hogy ha szeretnék táncolni, olvasni és kirándulni is, akkor okos dolog minőségi dolgokat vásárolni, amelyek tovább tartanak. Arról nem is beszélve, milyen menő volt a 90-es évek elején Levis-ben és Converse-ben flangálni. Akkor a márka még egyet jelentett a minőséggel.
Szerintem a fenntarthatĂłság alapja az, hogy tudatosan választom meg Ă©s sokáig használom a tárgyaimat, Ăgy nem keletkezik szemĂ©t Ă©s felesleges holmi. Nem is olyan rĂ©gen mĂ©g Ăgy Ă©ltek az emberek. MĂ©g a juhásznak is, akinek nem volt mása, szĂ©p volt a subája, mert hitványat nem lehetett kapni.Â
Miként kapcsolódik össze a trend és a pazarlás?
A környezetszennyezĂ©s nem ökolĂłgiai problĂ©ma, az csak a szomorĂş következmĂ©nye annak, hogy nĂ©hány Ă©vtized alatt nagyon sokan lettĂĽnk, Ă©s nem etikusan fogyasztunk. SzĂ©lsĹ‘sĂ©ges pĂ©lda Amerika, ahol gyakorlatilag zaklatják az embert, ha nem költekezik Ă©s nem vásárol. Nálunk kimaradt 40 Ă©v, de a rendszerváltással ide is beözönlött a fogyasztĂłi társadalom. Amikor elkezdtem dolgozni, rájöttem, hogy mennyire nyomaszt a sok reklám, rettenetesen zavart a sok „bullshit” Ă©s az, hogy reklám Ă©s tájĂ©koztatás cĂmĂ©n miket akarnak lenyomni a torkunkon.
BelsĹ‘Ă©pĂtĂ©szkĂ©nt Ă©s lakberendezĹ‘kĂ©nt kezdtem el dolgozni abban az idĹ‘ben, amikor a high tech volt szinte az egyetlen trend. A minimalista stĂlusirányzat hĂłdĂtott, de igazábĂłl szembe ment a minimalizmus elveivel, mert az ĂĽgyfelek mindenbĹ‘l Ăşjat akartak. A minimalizmusnak van egy tradicionális japán orientáciĂłja, aminek az Ă©rtĂ©kmegĂłvás Ă©s az Ă©rtĂ©kteremtĂ©s a lĂ©nyege. Ez a trend Nyugat-EurĂłpában a magas technolĂłgiai minĹ‘sĂ©g elĹ‘tĂ©rbe helyezĂ©sĂ©t jelentette, lehalkĂtott környezettel, mĂg Magyarországon ez többnyire kimerĂĽlt fehĂ©r, barna Ă©s szĂĽrke korpuszbĂştorok Ă©pĂtĂ©sĂ©ben.
A 90-es években hozzánk is beáramlott sok különböző márka az Ikeától az olasz luxusig. Körbenéztünk a lakásainkban, és eluralkodott rajtunk a bizonytalanság a saját környezetükkel kapcsolatban. Kicsit mindenki szégyellni kezdte azt, ami addig volt, függetlenül attól, ez jó volt-e, vagy sem. Aztán hirtelen mindent le kellett cserélni, és újakat kellett vásárolni. Azonban a 2009-es gazdasági válság változást hozott.
Mi köze a válságnak a dizájnhoz és a fenntarthatósághoz?
Válság idejĂ©n az emberek csalĂłdnak a regnálĂł trendekben, Ă©s az ijedsĂ©g után nyitottabbak lesznek az Ăşj ideolĂłgiákra. Ăšjradefiniáljuk a szĂĽksĂ©gleteinket Ă©s a vágyainkat. Ugyanez figyelhetĹ‘ meg most is. A koronavĂrus-járvány után rengeteg pozitĂv változás Ă©s igĂ©ny szĂĽletett meg az otthonainkkal Ă©s az otthonlĂ©ttel kapcsolatban. Mostanra talán jobban Ă©rtjĂĽk azt is, hogy ökolĂłgiai válságban vagyunk, Ă©s változtatni kell. 2009-ben ez mĂ©g nem fogalmazĂłdott meg ennyire egyĂ©rtelműen. Akkor egy gazdasági lufi pukkant ki, ami egĂ©szen Ăşj irányba vitte a lakberendezĂ©si trendeket.
2010-ben Lidewij Edelkoort, a világ talán leghĂresebb trendelemzĹ‘je megĂrta, hogy az emberek Ăşjra visszatalálnak a tartĂłs, kĂ©zzel kĂ©szĂtett, művĂ©szi termĂ©kekhez. Divatba jött a slow life Ă©letĂ©rzĂ©s, a termĂ©szethez valĂł kapcsolĂłdás, Ăşgy az otthonokban, mint a pihenĂ©sben. Addig azt hittem, ez csak az Ă©n Ă©s a hozzám hasonlĂł tervezĹ‘k utĂłpisztikus álma. Ez adott lendĂĽletet a brand megalapĂtásához is.
Mit köszönhetünk a 2009-es válságnak?
A leglátványosabb, amit ennek a korszaknak köszönhetĂĽnk, a skandináv lakberendezĂ©s. EkkortĂłl lett trendi zöld növĂ©nyeket behozni a lakásba, megjelentek a strukturált felĂĽletek, a vintage bĂştorok Ă©s a termĂ©szetes alapanyagok, kiegĂ©szĂtĹ‘k. A feszes, reprezentálĂł otthonok helyett megjelentek a kĂ©nyelmes berendezĂ©sek. Fontossá vált, hogy igazán otthonosan Ă©rezzĂĽk magunkat a lakásunkban. Ekkor jött az a gondolat, hogy akár olyan is lehet az otthon töltött idĹ‘, mintha nyaralnánk. A MilánĂłi dizájnhĂ©ten is megjelentek ezek a trendek, bár mĂ©g kissĂ© esetlenĂĽl: a high tech standokra bekerĂĽlt egy-egy nagymamafotel, borosláda Ă©s rengeteg virág. Tudtam, ha vállalkozást akarok, akkor most kell elkezdenem. 2010-ben neki is álltam megtervezni az elsĹ‘ bĂştorkollekciĂłmat.
Miért pont a kanapék?
Miután kissĂ© kiábrándultam a belsĹ‘Ă©pĂtĂ©szet akkori fehĂ©r-barna világábĂłl, egy klasszikus kárpitoskanapĂ©-kĂ©szĂtĹ‘ műhelyben kezdtem dolgozni, ahol közvetlen közelrĹ‘l megtapasztaltam a bĂştorkĂ©szĂtĂ©st.
Beleszerettem a kanapĂ© szerkezetĂ©be, amely olyan, mint egy csontváz, melyre kĂĽlönbözĹ‘ rĂ©tegek Ă©pĂĽlnek, amelyek vĂ©gĂĽl megadják a vĂ©gleges formáját. Szeretem, hogy befogadĂł Ă©s nĹ‘ies, Ă©s az is felvillanyoz, hogy a mai napig kĂ©zzel kĂ©szĂĽl. Egy jĂł kanapĂ©ban van anyag, teherhordĂł vasalat, amely kemĂ©nyfával keretezett, Ăgy a bĂştor örök darabbá áll össze. Viszont ha nincs ez a tartás, akkor egy könnyen amortizálĂłdĂł használati tárgy szĂĽletik.
Milyen anyagokat használtok?
Egy kanapé az egyik legértékesebb ingóságunk a lakásban, ehhez mérten kell kezelni. Ha egy bútor csak 5–10 évig használható, az rövid és pazarló élettartam. A valóban hosszú élettartamú bútor akár több nemzedéket is ki tud szolgálni. Nem is olyan régen a bútorok legalább 100–150 évig voltak szolgálatban.
Ehhez mĂ©rten kell anyagot választanunk, Ăgy a huzatjaink 100 százalĂ©kban poliĂ©szterbĹ‘l kĂ©szĂĽlnek, amely nagyon strapabĂrĂł anyag. Ha már 5–10 százalĂ©k pamut van benne, bizonyos foltok nem jönnek ki belĹ‘le, Ă©s nĂ©hány Ă©v mĂşlva Ăşjra kell kárpitozni. Egy Hannabi huzatot 30–40 Ă©vig nem kell leszedni. EnnĂ©l mĂ©g tartĂłsabbak a keretnek használt faanyagok Ă©s fĂ©mvasalatok. Ha valaki pedig meg akar válni egy Hannabi kanapĂ©tĂłl, segĂtĂĽnk neki Ăşj tulajdonost találni a webshopunk second chance oldalán.
A vásárló tényleg megtervezheti magának a kanapéját?
Az Ăşj szemlĂ©lethez hozzátartozik a vásárlĂłkkal valĂł kapcsolattartás is. Nálunk a vásárlĂł sofa designer programunknak köszönhetĹ‘en megtervezheti a saját bĂştorát. Ehhez elĹ‘bb át kell gondolnia, mit szeretne. Ehhez inspirálĂłdhat az elemeinkbĹ‘l Ă©s a kĂ©sz modelljeinkbĹ‘l, de a vĂ©gsĹ‘ darab az Ĺ‘ igĂ©nyeihez igazodva kĂ©szĂĽl el. Megtervezheti magának, Ă©s mi centimĂ©terre pontosan legyártjuk. Ez a felkĂ©szĂĽlĂ©s, tervezĂ©s hozzátartozik a vásárláshoz. Egy Ă©rtĂ©kes holmi előállĂtásakor elengedhetetlen, hogy a vásárlĂł is rĂ©szese legyen a folyamatnak. ĂŤgy sokkal jobban átgondolja, mi az, amire valĂłban szĂĽksĂ©ge van, Ă©s ennek hála, lehet, hogy egy örök darabbal gazdagodik. Mert valĂłjában nincs minden tekintetben fenntarthatĂł termĂ©k, csak az nem lesz szemĂ©t, amit nem dobunk ki.
Mi magyarok mennyire vagyunk nyitottak az általad emlĂtett irányzatra, Ă©s mik lesznek az Ăşj trendek?
10 Ă©vvel ezelĹ‘tt azt mondtam volna, hogy a magyarok nem nyitottak, de azĂłta sok minden változott. Nálunk mĂ©g nem tudott olyan mĂ©rtĂ©kben beágyazĂłdni a luxus Ă©s a felhalmozás, mint az USA-ban vagy Nyugat-EurĂłpában, Ăgy talán kicsit könnyebben le tudunk mondani rĂłla, ha erre van szĂĽksĂ©g a klĂmaválság mĂ©rsĂ©klĂ©sĂ©hez. Nálunk pĂ©ldául nagyon hamar nĂ©pszerűek lettek a kis mĂ©retű mobilházak, a „minimál” otthonok. Egyre több ilyenekkel kapcsolatos megkeresĂ©sĂĽnk van.
Az aktuális trendeket valĂłjában az emberek vágyai határozzák meg. EzekrĹ‘l sokat elárul, hogyan akarunk nyaralni, hiszen ez az Ă©letĂĽnk idealizált állapota. Egyre többen választják az erdei kunyhĂłkat, a termĂ©szetet, sĹ‘t nagyon sok fiatal választja Ă©letformájának a gazdálkodást. A passzĂv pihenĂ©s helyett egyre nĂ©pszerűbb alternatĂvák a tĂşrázás kĂĽlönbözĹ‘ formái. Ez visszavisz minket a termĂ©szethez, a nyugalomhoz, az egymáshoz valĂł intimebb kapcsolathoz.
FotĂłk: Hannabi