Fizess bankkártyával, és megmondom, ki vagy
Fizess bankkártyával, és megmondom, ki vagy

A Mastercard a Doconomy svéd fintech szolgáltatóval közösen olyan karbonkalkulátort fejlesztett ki, amelyet bankok integrálhatnak applikációjukba, ami által megmutathatják, hogyan alakul ügyfeleik karbonlábnyoma a költéseikből fakadóan, és tippeket is adhatnak ennek csökkentésére.

A két cég évek óta dolgozott együtt tranzakció alapú, karbonlábnyom mérésére alkalmas megoldásokon, most azonban a végfelhasználók helyett a bankokat veszik célba, akik új API-k (Application Programming Interface) segítségével könnyedén integrálhatják ezt saját appjukba.

A lépéssel a felek igyekeznek megragadni a kedvező pillanatot is, ugyanis a világjárvány tömegeket inspirált arra, hogy fenntarthatóbb fogyasztói szokásokat vezessenek be. Egy a Mastercard által megrendelt kutatás szerint – melyben több mint 25 ezer embert kérdeztek meg 24 országból – a válaszadók 54 százaléka ma már fontosabbnak tartja karbonlábnyomának csökkentését, mint korábban. Valamint 58 százalékuk a korábbinál tudatosabbnak is érzi magát a környezetet érintő döntéseiben. A trend a Z generáció és az Y generáció esetében bizonyult a legerősebbnek. 

Egy másik kutatásból az is kiderült, hogy az európai válaszadók a vállalatoktól is sokat várnak a környezetvédelem kérdésében: elvárják tőlük, hogy csökkentsék a hulladékkibocsátásuk mennyiségét (39%), odafigyeljenek a műanyag-szennyezésre a termékek és a csomagolások kapcsán (38%), valamint csökkentsék a levegő és a víz szennyezését (35%). Ez az a három fő szempont, amelyekre a megkérdezettek szerint a vállalatoknak összpontosítaniuk kell a pandémia kezelése mellett.

Az ügyfelek karbonlábnyomának méretét kifejezhetik az elültetendő fák számával, valamint egyéb hasznos tippeket adhatnak.

A karbonkalkulátor a hitelesített Åland Index alapján végzi számításait, a bankok azonban ezeket kiegészíthetik könnyen befogadható és megérthető ekvivalensekkel, így például az ügyfelek karbonlábnyomának méretét kifejezhetik az elültetendő fák számával, valamint egyéb hasznos tippeket adhatnak a fenntarthatóbb életmód elősegítéséhez. Az ügyfelek szintén hozzájárulhatnak a Priceless Planet Coalition erdővédelmi projektjeihez akár adományok révén vagy a bank hűségprogramján keresztül.

Jorn Lambert, a Mastercard digitális ügyekért felelős vezetője elmondta:

A Mastercard Karbonkalkulátor tájékoztatja az ügyfeleket a vásárlásaikból fakadó karbonlábnyomuk méretéről, ezzel segítve őket az átgondoltabb költési döntések meghozatalában, valamint az erdővédelem ügyéhez való hozzájárulásban. Azzal, hogy a fenntarthatóság kérdését beágyazzuk a tevékenységünkbe képesek vagyunk kiaknázni a hálózatunk erejét és fogyasztók, illetve partnerek milliárdjait elérni annak érdekében, hogy pozitív hatással legyünk a környezetre

– idézi magyarul a fintech.hu.

Mark Barnett, a Mastercard Europe elnöke így fogalmazott: „Elengedhetetlen, hogy a vállalatok felismerjék felelősségüket a bolygó és a környezet megóvásának érdekében. Nem csak azért, mert ez a fogyasztók igénye, hanem azért, mert így helyes. A Föld mindenkié, és kollektív felelősség terhel minket, hogy tegyünk is érte valamit. A COVID-19 járvány óta a környezet iránti aggodalom ugrásszerűen megnőtt, ami azt jelenti, hogy erőfeszítéseinket is sokszorozni kell. Mi folytatjuk azoknak az új és innovatív módszereknek a feltárását, amelyekkel érdemben hozzájárulhatunk a környezet megóvásához. Mindezen túl dolgozunk azon is, hogy törekvéseinket szélesebb hálózattal osszuk meg, így másokat is ösztönözzünk e lépések megtételére.”

Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója szerint: „A Mastercard új eszközének segítségével a bankok lehetőséget kapnak arra, hogy ügyfeleiknek vásárlásaikhoz vagy akár kuponbeváltásaikhoz kapcsolódóan adatokat, információt adjanak. Így a fogyasztók egyénileg mérlegelhetik, hogyan döntenek annak fényében, hogy mekkora az adott tevékenység, beszerzés ökológiai lábnyoma. Tudatos vállalatként a Mastercard tisztában van felelősségével, hogy foglalkoznia kell a klímaváltozás jelentette kihívásokkal, és hozzá kell járulnia a környezet védelméhez.”

(fintech.hu / Mastercard)

search icon