Az EgyesĂĽlt Királyságban Ăşj autĂłvezetĂ©si szabályokat fogadtak el, melyek Ă©rtelmĂ©ben pĂ©ldául a jövĹ‘ben tilos lesz a mobiltelefon használata utazás közben. EnnĂ©l is fontosabb viszont az alacsony kibocsátásĂş zĂłnák (Low Emission Zones, LEZ) használatának szigorĂtása.
A szigetország több városa, köztük például London, Brighton és Birmingham is vezetett már be az alacsony kibocsátású zónákat, a következő néhány évben pedig számos további település, köztük Dundee, Aberdeen és Edinburgh is lépni tervez.
A tiszta levegĹ‘ övezetek kialakĂtása az egyik leghatĂ©konyabb mĂłdja a mĂ©rgezĹ‘ levegĹ‘ elleni kĂĽzdelemnek városainkban.
– mondta korábban egy témában végzett kutatás vezetője
Az LEZ-krĹ‘l Ă©rdemes tudni, hogy ezen övezetekbe továbbra is bárki behajthat, de ha egy (elĂ©g alacsonyan) meghatározott kibocsátási szint feletti kibocsátásĂş a járműve, akkor a belĂ©pĂ©sĂ©rt dĂjat kell fizetni. A napidĂj fizetĂ©sĂ©nek elmulasztása sĂşlyos bĂrságot von maga után.
Ahogy korábban Ărtuk, egy idei, uniĂłs adatokon alapulĂł kutatás szerint, 2019 Ăłta 40%-kal nĹ‘tt az autĂłmentes övezetek száma kontinens-szerte.
Törnek előre az elektromos hajtások
Talán Ă©pp ennek köszönhetĹ‘ az is, hogy egyre kevesebb fosszilis ĂĽzemű autĂłt Ă©rtĂ©kesĂtenek a szigetországban. A brit autĂłgyártĂłk Ă©s autĂłkereskedĹ‘k szövetsĂ©gĂ©nek (SMMT) szerdai közlemĂ©nye szerint, az Ăşj dĂzelĂĽzemű autĂłk piaci rĂ©szesedĂ©se 4,6 százalĂ©kra zsugorodott a tavaly szeptemberi 5 százalĂ©krĂłl, az Ăşj benzines autĂłk piaci rĂ©szaránya pedig 43,8 százalĂ©krĂłl 40,7 százalĂ©kra csökkent egy Ă©v alatt – Ărja az MTI.
Ezzel párhuzamosan a csak akkumulátorról üzemelő elektromos autók eladása éves összevetésben 16,5 százalékkal, 38 ezer 116-ra emelkedett, a piaci részesedésük pedig 15,2 százalékról 16,9 százalékra nőtt. A hibrid-elektromos (HEV) autókból 29 ezer 88 talált vevőre a múlt hónapban, 16,5 százalékkal több éves összevetésben, a piaci részesedésük pedig 11,6 százalékról 12,9 százalékra emelkedett.
Mobilozni sem érdemes a volán mögött
Az Ăşj szabályoknak megfelelĹ‘en, mostantĂłl tilos a mobiltelefon használata az utazás során. Korábban a járművezetĹ‘k használhatták telefonjukat olyan cĂ©lokra, amelyek nem „interaktĂv kommunikáciĂłra” szolgáltak, pĂ©ldául zenĂ©t kerestek vagy fĂ©nykĂ©peket kĂ©szĂtettek.
MostantĂłl akit rajtakapnak, hogy vezetĂ©s közben bármilyen okbĂłl használja a telefonját, 200 font bĂrságot Ă©s hat bĂĽntetp pontot kap, sĹ‘t akiknek a jogosĂtványa kĂ©t Ă©vnĂ©l nem rĂ©gebbi, akár el is veszĂthetik azt. (The Independent)