Nagy figyelem övezte a hetekben megjelent tűzifarendeletet, melynek kapcsán megmozdulások, kĂ©rdĂ©sek Ă©s tĂ©vedĂ©sek is szárnyra kaptak. Milyen állapotban vannak a magyar erdĹ‘k? Lesz-e elĂ©g tűzifa tĂ©len? Kellett-e mĂłdosĂtani a rendeleten? A döntĂ©s vajon veszĂ©lyezteti a termĂ©szetet? A felmerĂĽlt kĂ©rdĂ©sekre ZambĂł PĂ©ter, erdĹ‘kĂ©rt Ă©s földĂĽgyekĂ©rt felelĹ‘s államtitkár válaszolt a Greendexnek.
Pontosan milyen erdőkre vonatkozik a rendelet, és mi a célja?
A rendelet cĂ©lja az, hogy a veszĂ©lyhelyzet ideje alatt lehetĹ‘vĂ© tegye Ă©s meggyorsĂtsa a magyar erdĹ‘kben találhatĂł faanyagtartalĂ©k piacra jutását, ezzel szĂĽksĂ©g esetĂ©n biztosĂtsa a lakosság ellátását.
EurĂłpában energiaválság van. Magyarországon a kormány energia-veszĂ©lyhelyzetet hirdetett. A faanyag világszerte fenntarthatĂł Ă©s klĂmabarát lehetĹ‘sĂ©get biztosĂt a fosszilis energiahordozĂłk felhasználásának csökkentĂ©sĂ©re, az energiakrĂzis hatásainak mĂ©rsĂ©klĂ©sĂ©re. A magyar erdĹ‘kben a tartamos gazdálkodásnak köszönhetĹ‘en jelentĹ‘s faanyagtartalĂ©k találhatĂł, amely a fenntarthatĂłság keretein belĂĽl mozgĂłsĂthatĂł. Jelenleg megnyugtatĂł az ország faellátásának a helyzete, a szĂĽksĂ©gletet fedezi az eredeti Ă©ves terveknek megfelelĹ‘ termelĂ©si mennyisĂ©g. Ugyanakkor fel kell kĂ©szĂĽlnĂĽnk arra, hogy ha rosszabbra fordulna az energiaellátás helyzete, már meglegyenek azok a jogi keretek, amelyek lehetĹ‘vĂ© teszik a gyors Ă©s szabályozott fellĂ©pĂ©st.
A rendelet sokféle erdőt érint. Van kifejezetten védett területre vonatkozó bekezdés, van kifejezetten kultúrerdőre és faültetvényekre, valamint kifejezetten faanyagtermelő erdőre vonatkozó bekezdés is.
Fontos, hogy az intĂ©zkedĂ©sek veszĂ©lyhelyzet esetĂ©n alkalmazhatĂł lehetĹ‘sĂ©geket, nem pedig utasĂtásokat tartalmaznak. A rendelet nem törli el azt a hatĂłsági kontrollt, amely a fenntarthatĂł gazdálkodás egyik biztosĂtĂ©ka.
ArrĂłl szĂłltak a hĂrek, hogy a rendelet rĂ©vĂ©n lehetĹ‘sĂ©g nyĂlik tarvágást alkalmazni termĂ©szetvĂ©delmi terĂĽleteken. Ez sokakat megrĂ©misztett. Ez tĂ©nyleg Ăgy lesz?
Semmiben sem változik az erdő- és a természetvédelmi törvény azon alapvető rendelkezése, hogy az erdők területe és természetességi állapota nem csökkenhet. A rendeletet az érvényes jogszabályokkal összhangban kell értelmezni, amelyek garantálják az erdők biztonságát.
Tarvágást eddig is lehetett vĂ©gezni termĂ©szetvĂ©delmi terĂĽleten. A rendelet ennek a terĂĽletnek a maximális nagyságát változtatja meg idĹ‘legesen 3-rĂłl 5 hektárra. Nem igaz tehát az az állĂtás, hogy veszĂ©lyben lennĂ©nek a vĂ©dett terĂĽletek, mert mostantĂłl lehet tarvágást vĂ©gezni. Az okszerű, termĂ©szetvĂ©delmi hatĂłság által jĂłváhagyott fakitermelĂ©sek nem veszĂ©lyeztetik az Ă©lĹ‘helyeket. TĂ©vedĂ©s azt hinni, hogy a vĂ©dett termĂ©szeti terĂĽleten csak csupa magas termĂ©szetessĂ©gű erdĹ‘ van. VĂ©dett vagy Natura 2000 terĂĽleten 130 ezer hektár faĂĽltetvĂ©ny (nemesnyár klĂłnokbĂłl állĂł ĂĽltetvĂ©ny) Ă©s kultĂşrerdĹ‘ (akácos, fenyves) találhatĂł, amelyek faanyagához az ország szĂĽksĂ©g esetĂ©n hozzáfĂ©rhet. És megint hangsĂşlyozom, hogy csak akkor, ha az egyes beavatkozásokat a hatĂłságok jĂłváhagyják.
Milyen szakmai szervezetekkel konzultáltak, mielőtt meghozták a rendeletet?
A rendelet által megfogalmazott kĂ©rdĂ©sek többsĂ©ge szakmai körökben rĂ©gĂłta napirenden van. Ilyen pĂ©ldául a vegetáciĂłs idĹ‘szak merev Ă©rtelmezĂ©sĂ©nek feloldása. A vegetáciĂłs idĹ‘szak naptári napokhoz kötĂ©se ugyanis olyan korlátot jelent a fakitermelĂ©sek elvĂ©gzĂ©sĂ©ben, amely a változĂł klimatikus körĂĽlmĂ©nyek miatt egyre kevĂ©sbĂ© tarthatĂł. Gondoljunk arra, hogy az aszály miatt most augusztusban a talaj sokkal kemĂ©nyebb, ezĂ©rt a gĂ©pek mozgása szinte semmilyen kárt nem okoz, nem Ăşgy, mint a fagy Ă©s hĂłtakarĂł nĂ©lkĂĽli tĂ©li hĂłnapokban. Jelenleg lehetĹ‘sĂ©g van olyan idĹ‘zĂtĂ©s kialakĂtására, amely jobban alkalmazkodik a helyi viszonyokhoz. Ez augusztusban 2–3 hĂ©t elĹ‘nyt jelent, ennyivel hamarabb juthat fához elsĹ‘sorban a vidĂ©ki lakosság.
Emellett a kormány Ă©s az Energia-veszĂ©lyhelyzeti OperatĂv Törzs folyamatosan figyelemmel kĂsĂ©ri a tűzifahelyzetet, a megnövekedett kereslet hatását Ă©s a várhatĂł prognĂłzisokat. Mindezek alapján hozza meg a szĂĽksĂ©ges veszĂ©lyhelyzeti rendelkezĂ©seket.
A magánerdőket mennyiben érinti a rendelet? A magyar tűzifa mekkora része származik ilyen erdőségekből?
A rendelet több bekezdĂ©se is Ă©rinti a magán-erdĹ‘gazdálkodĂłkat Ă©s az önkormányzati erdĹ‘ket is. A magánerdĹ‘kre is igaz, hogy a lehetĹ‘sĂ©gekkel csak az erdĹ‘terv mĂłdosĂtása után, tehát hatĂłsági kontroll mellett Ă©lhetnek.
A magán-erdĹ‘gazdálkodás igen erĹ‘sen piacfĂĽggĹ‘, az Ă©ves tűzifatermelĂ©s 25–35 százalĂ©kát adja. A legtöbb magánerdĹ‘ esetĂ©ben nem cĂ©l – a kisebb birtokmĂ©ret miatt sokszor nem is lehetsĂ©ges –, hogy minden Ă©vben egyenletesen termeljenek. ĂŤgy a koronavĂrus-járvány idejĂ©n a magánerdĹ‘k tűzifatermelĂ©se jelentĹ‘sen visszaesett. A mostani keresletet tekintve várhatĂł, hogy a magánerdĹ‘kbĹ‘l származĂł tűzifa mennyisĂ©ge is növekedni fog.
Milyen állapotban van jelenleg a hazai erdőállomány? Meddig lehet fokozni a kitermelést?
A hazai erdőállomány stabil, megfelelĹ‘ állapotban van. TermĂ©szetesen a klĂmaváltozás leginkább az erdĹ‘ket Ă©rinti, az Ĺ‘shonos fafajok az Alföldön sok helyen már Ă©letfeltĂ©teleik határán vannak. Ahhoz, hogy a vitalitásuk fennmaradjon, aktĂv beavatkozásra van szĂĽksĂ©g. Tudni kell, hogy a magyar erdĹ‘k 44 százalĂ©ka 70 Ă©ve mĂ©g nem erdĹ‘ volt, ezek mestersĂ©gesen telepĂtett faállományok. Nagy rĂ©szĂĽket kifejezetten faanyagtermelĂ©s cĂ©ljábĂłl telepĂtettĂ©k.
Az erdĹ‘k fakĂ©szlete az ország zöld vagyona. Az erdĹ‘k Ă©vente mintegy 13 milliĂł köbmĂ©terrel gyarapodnak, ez a kamat. Az elmĂşlt Ă©vtizedekben az ország ennek a kamatnak minden Ă©vben 50–60 százalĂ©kát hasznosĂtotta. (10 Ă©ves átlagban nettĂł 6,5 milliĂł köbmĂ©tert termeltek, amelybĹ‘l 3,5 milliĂł köbmĂ©ter a tűzifa.) ĂŤgy az Ă©lĹ‘fakĂ©szlet minden Ă©vben nĹ‘, az elmĂşlt Ă©vtizedben 45 milliĂł köbmĂ©terrel gyarapodott, mára meghaladja a 400 milliĂł köbmĂ©tert. Tehát jelentĹ‘s tartalĂ©kaink vannak. A felhalmozĂłdott kamatot anĂ©lkĂĽl hasznosĂthatjuk, hogy a tĹ‘kĂ©nket veszĂ©lyeztetnĂĽnk kellene.
Mindez nagyrĂ©szt annak a tudatos erdĹ‘telepĂtĂ©si politikának köszönhetĹ‘, amelynek rĂ©vĂ©n Magyarország az elmĂşlt Ă©vszázadban megduplázta erdĹ‘terĂĽletĂ©t, Ă©s amely mellett a jelenlegi kormányzat is elkötelezett. Csak az elmĂşlt kĂ©t Ă©vben 44 ezer hektár Ăşj erdĹ‘ lĂ©tesĂtĂ©sĂ©hez nyĂşjtottunk támogatást, ebbĹ‘l 27 ezer hektár telepĂtĂ©se már megvalĂłsult.
FelhĂvják a figyelmet, hogy ne Ĺ‘shonos fajtákat vágjanak ki. Mit jelent ez a gyakorlatban?
A rendelet legfontosabb hatása, hogy elsĹ‘sorban az akác fafajban rejlĹ‘ tartalĂ©kok hasznosĂtását könnyĂti meg. Ez nemcsak azĂ©rt lĂ©nyeges, mert fűtĂ©sre az akác nyers állapotban is jĂłl használhatĂł, hanem azĂ©rt is, mert Ăgy az Ĺ‘shonos fajokbĂłl állĂł erdĹ‘k jobban megkĂmĂ©lhetĹ‘k.
Tudtad?
A tűzifa magasabb nedvességtartalma rontja a fűtőértéket, és égetéskor káros anyagok is felszabadulhatnak. A nedves tüzelő a kazánt is jobban igénybe veszi. Így már azzal teszünk a környezetért, ha száraz fát használunk. Az akác kitűnik a többi fa közül: eleve alacsonyabb a belső nedvességtartalma, és felhasogatva, gúlába rendezve, esőtől védve szellőző helyen 1-2 hónap alatt kellően kiszárad. Más hazai fafajoknál ez 1-2 év is lehet!
Magyarországon az erdők hány százaléka őshonos fajtájú?
Erdeink többsége, közel 65 százaléka őshonos fafajokból áll.
Ha nem vesszük figyelembe az egyes fajták természetvédelmi jelentőségét: melyik a legjobb tűzifa?
TĂ©rsĂ©genkĂ©nt más-más fafajt rĂ©szesĂtenek elĹ‘nyben az emberek. Egyik legismertebb, amely nyersen is jĂłl Ă©g, az akác. De sokszor nemcsak a fűtĹ‘Ă©rtĂ©k, hanem a kezelhetĹ‘sĂ©g is számĂt. Vagyis az, hogy hogyan hasad, milyen könnyen szárad az adott fafaj. Érdemes figyelembe venni a szállĂtási távolságot is. A hazai fafajok fűtĹ‘Ă©rtĂ©ke között nincs nagyságrendbeli kĂĽlönbsĂ©g, ezĂ©rt az emlĂtett járulĂ©kos szempontok is sokat nyomnak a latban.
Az idén kivágott fákból leghamarabb jövőre lesz tűzifa. A magyar lakások több mint harmadát fűtik részben vagy teljes egészében fával. Felmerül a kérdés, hogy erre az évre mennyi tűzifatartalékunk van?
Csak az állami erdĹ‘gazdaságoknak mĂ©g idĂ©nre 1,3 milliĂł köbmĂ©ter tűzifa kitermelĂ©sĂ©re van jĂłváhagyott engedĂ©lyĂĽk. Ehhez jön mĂ©g a magánerdĹ‘kbĹ‘l várhatĂł mennyisĂ©g Ă©s szĂĽksĂ©g esetĂ©n a vĂ©szhelyzeti kitermelĂ©s lehetĹ‘sĂ©ge. Magyarország tűzifábĂłl önellátĂł, a fát fenntarthatĂł mĂłdon, hosszĂş távon tudjuk biztosĂtani.
Minden fa Ă©g. A több Ă©vig tartĂł száradás a mĂ©teres hosszban vágott, hengeres fára vonatkozik. TermĂ©szetesen minĂ©l szárazabb a fa, annál jobban Ă©g. Azonban ez nem jelenti azt, hogy a tĂĽzelĹ‘t kizárĂłlag több Ă©ves száradás után lehet felhasználni. KĂĽlönösen az akácra igaz, hogy nyersen is jĂł tűzifa. HasĂtással, jĂłl szellĹ‘zĹ‘ helyen törtĂ©nĹ‘ tárolással gyorsĂtani lehet a száradást. És ne feledjĂĽk: bármilyen fa elĂ©getĂ©se sokkal jobb alternatĂva, mintha hulladĂ©kot tĂĽzelnĂ©nk el a kályhákban!
Ki ellenĹ‘rzi, hogy a kitermelt fát tűzifának használják a háztartásokban, nem máskĂ©nt hasznosĂtják?
Az ellenőrzések célja nem a felhasználás nyomon követése, hanem az, hogy a fenntarthatósági kereteken belül termelték-e a faanyagot, és legálisan kerül-e forgalomba. A hatósági ellenőrzések tehát egyrészt a természetet, másrészt a jóhiszemű fogyasztókat védik.
Nagy erdőségekkel rendelkező szomszédaink hogyan kezelik ezt a kérdést?
A faanyag szerepe a fosszilis energiahordozók kiváltásában egész Európában fontos. Érdemes a fejlesztéseket a települési és intézményi fűtőművek irányába terelni, amelyek sokkal magasabb hatásfokon, modernebb technológiával égetik el a fát, mint a régi lakossági kazánok. Erre számos példát láthatunk Ausztriában vagy Szlovéniában.
Érdekes, hogy több külföldi ország (például Lengyelország) is jelezte a minisztériumnál igényét, hogy szeretne tűzifát vásárolni. A magyar kormány intézkedései a hazai fogyasztókat védik, és tiltják a tűzifa kivitelét.
Az energiabizonytalanságban növekedhet az illegális fakitermelés. Erre hogy készülnek fel az erdészetek?
Egyfelől az erdészeti hatóság a rendőrséggel közösen razziákat tart. Az állami erdőgazdálkodók és a magán-erdőgazdálkodók őrzik a területüket.
A fát szállĂtĂł járműveket mind a rendĹ‘rsĂ©g, mind a faanyag-kereskedelmi lánc felĂĽgyelete (EUTR hatĂłság) ellenĹ‘rzi. Nemcsak a szállĂtĂłlevelet kell bemutatni, hanem a faanyag származását is igazolni kell. EzenkĂvĂĽl az EUTR hatĂłság a teljes faanyag-kereskedelmet ellenĹ‘rzi a fatelepektĹ‘l a tĂĽzĂ©pekig.
Legtöbbet a vásárlók tehetnek az illegális fakitermelések megakadályozásáért azzal, hogy legálisan, számlára vásárolnak tűzifát.
Az erdei állatvilágot hogyan érinti a fokozott a fakitermelés?
Nem beszĂ©lhetĂĽnk fokozott fakitermelĂ©srĹ‘l Ă©s semmilyen olyan intĂ©zkedĂ©srĹ‘l, amely a fenntarthatĂłság kereteit tĂşllĂ©pnĂ©, Ăgy az erdei Ă©lĹ‘helyeket, az állatvilágot veszĂ©lyeztetnĂ©. Az erdĹ‘t komplex ökolĂłgiai rendszerkĂ©nt kell elkĂ©pzelni, amelynek egyensĂşlya a gazdálkodással egyĂĽtt fenntarthatĂł.
KemĂ©ny tĂ©lre számĂtanak?
A magyar erdĹ‘k jĂł alapot nyĂşjtanak a biztonságos faellátáshoz, Ă©s az állami erdĹ‘gazdálkodĂłk felkĂ©szĂĽltek arra, hogy akár a jelenleginĂ©l nagyobb faigĂ©nyt is kielĂ©gĂtsenek a termĂ©szeti Ă©rtĂ©kek veszĂ©lyeztetĂ©se nĂ©lkĂĽl.
BorĂtĂł: AgrárminisztĂ©rium/Vermes Tibor
további fotók: Canva