

Ahhoz, hogy a világ 2050-re elĂ©rhesse a karbonsemlegessĂ©get, ezáltal legyen esĂ©lye elkerĂĽlni a klĂmakatasztrĂłfát, a gazdagabb országoknak Ă©s az EurĂłpai UniĂłnak is legkĂ©sĹ‘bb 2040-ig fenntarthatĂłvá kell alakĂtaniuk gazdaságukat.
Ma már tudományos egyetĂ©rtĂ©s van abban, hogy a katasztrofális klĂmaváltozás elkerĂĽlĂ©se Ă©rdekĂ©ben a földi átlaghĹ‘mĂ©rsĂ©klet emelkedĂ©sĂ©t az iparosodás elĹ‘tti szinthez mĂ©rten 1,5, de legfeljebb 2 Celsius-fokon kell tartani, amihez az emberisĂ©gnek 2050-ig nettĂł nullára kell csökkentenie az ĂĽvegházhatásĂş gázok (ĂśHG) kibocsátását. A „nettĂł nulla” gyakorlatilag a klĂmasemlegessĂ©g vagy a karbonsemlegessĂ©g állapotának elĂ©rĂ©sĂ©t jelentenĂ©, ami alatt az a helyzet Ă©rtendĹ‘, hogy az összes kibocsátott ĂśHG-t a termĂ©szetes karbonnyelĹ‘k (elsĹ‘sorban az erdĹ‘k Ă©s az Ăłceánok), valamint a negatĂv emissziĂłs technolĂłgiák már teljes mĂ©rtĂ©kben kĂ©pesek megkötni.
Abban az pillanatban, amikor elérjük ezt az állapotot, a légköri szén-dioxid-koncentráció megszűnik növekedni, és csökkenni kezd, tehát a globális felmelegedést előidéző fő tényező hatóereje gyengül.

Kép: pexels
Ki előbb, ki később érné el
A 2050-es cĂ©l a világ egĂ©szĂ©re vonatkozik, Ă©s bár egyre több ország kötelezi el magát törvĂ©nyben rögzĂtett mĂłdon is a klĂmasemlegessĂ©g Ă©vszázad közepĂ©re törtĂ©nĹ‘ elĂ©rĂ©se mellett, akadnak olyan államok is, amelyek – elsĹ‘sorban gazdasági fejlettsĂ©gĂĽk alacsonyabb szintjĂ©re hivatkozva – ennĂ©l kĂ©sĹ‘bb tervezik megvalĂłsĂtani a cĂ©lkitűzĂ©st. Ezek között olyan jelentĹ‘s országok is vannak, mint pĂ©ldául a nettĂł nulla állapot elĂ©rĂ©sĂ©t 2060-ra megcĂ©lzĂł KĂna, amely a világ legnagyobb ĂśHG-kibocsátĂłja, vagy a 2070-es cĂ©lszámot kijelölĹ‘, az emissziĂłs toplista harmadik helyĂ©t elfoglalĂł India.
EzĂ©rt ahhoz, hogy világszinten 2050-re elĂ©rhetĹ‘ legyen a karbonsemlegessĂ©g, a gazdagabb országoknak elĹ‘bb, a vĂ©lemĂ©nyek szerint legkĂ©sĹ‘bb 2040-ig fenntarthatĂłvá kell alakĂtaniuk gazdaságukat. Pontosan erre, a kijelölt cĂ©ldátum 2040-re valĂł elĹ‘rehozására szĂłlĂtja fel a fejlett országokat AntĂłnio Guterres ENSZ-fĹ‘titkár a klĂmacselekvĂ©s fokozását szorgalmazĂł, 2023-as agendájában is.
Az elmĂşlt Ă©vekben egymás után több ország is 2050-nĂ©l jĂłval korábbi cĂ©ldátumot tűzött ki maga elĂ© a karbonsemlegessĂ©g elĂ©rĂ©sĂ©re, köztĂĽk a MaldĂv-szigetek (2030), Finnország (2035), Ausztria Ă©s Izland (2040), NĂ©metország Ă©s SvĂ©dország (2045). A klĂmaváltozás megfĂ©kezĂ©séért tett erĹ‘feszĂtĂ©sek terĂ©n leginkább ambiciĂłzus országcsoportot tehát eurĂłpai uniĂłs tagállamok dominálják, ezzel egyĂĽtt is a közös EU-s cĂ©ldátum továbbra is 2050.
SĹ‘t, miközben a közössĂ©g 40%-rĂłl 55%-ra emelte a 2030-as kibocsátáscsökkentĂ©si cĂ©lt (az 1990-es szinthez kĂ©pes), mindeddig nem jelölt ki 2040-ig teljesĂtendĹ‘ köztes cĂ©lt, noha az EurĂłpai klĂmatörvĂ©ny (vagy klĂmarendelet) kötelezi erre az EurĂłpai Bizottságot. Igaz, a testĂĽlet ezzel egyelĹ‘re mĂ©g nincs elkĂ©sve, hiszen a 2040-es klĂmacĂ©lra vonatkozĂł javaslatát 2024 elsĹ‘ negyedĂ©vĂ©ig kell elkĂ©szĂtenie.

Kép: canva
Már dolgoznak rajta
Az EurĂłpai Bizottság már megkezdte az ezzel kapcsolatos munkát, Ă©s az idei nyár elĹ‘tt nyilvános konzultáciĂłt is tartott a tĂ©mában több mint 900 szervezet Ă©s magánszemĂ©ly rĂ©szvĂ©telĂ©vel. A beĂ©rkezett javaslatok egy rĂ©sze 90–95%-os ĂśHG-kibocsátáscsökkentĂ©si cĂ©l kijelölĂ©sĂ©t tartaná szĂĽksĂ©gesnek 2040-re, összhangban az Ă©ghajlatváltozással foglalkozĂł EurĂłpai Tudományos TanácsadĂł TestĂĽlet álláspontjával, mĂg mások szerint egy 70-80%-os cĂ©l is elegendĹ‘ lenne.
Ez utĂłbbi esetben a cĂ©lszám meghatározása – lineárisan csökkenĹ‘ kibocsátást feltĂ©telezve – leegyszerűsĂtve lĂ©nyegĂ©ben a 2030-as Ă©s a 2050-es cĂ©lĂ©rtĂ©kek számtani átlagolásakĂ©nt törtĂ©nne. A lineáris elĹ‘rehaladást követĹ‘ megközelĂtĂ©ssel azonban akad egy problĂ©ma. MĂ©ghozzá az, hogy elfogadja azt a mára elavultnak tekinthetĹ‘ feltĂ©telezĂ©st, miszerint az EU 2050-es klĂmasemlegessĂ©gi cĂ©lja ambiciĂłzus.
A világ összes országát magába foglalĂł ENSZ Éghajlatváltozási Kormányközi TestĂĽletĂ©nek (Intergovernmental Panel on Climate Change, IPCC) 2023. márciusi jelentĂ©se szintĂ©n azt mutatja, hogy a klĂmaváltozás elleni fellĂ©pĂ©sben Ă©len járĂł országoknak Ă©s közössĂ©geknek – ilyen az EU is – jĂłval elĹ‘rĂ©bb kellene hozniuk a nettĂł nulla kibocsátás elĂ©rĂ©sĂ©re kijelölt 2050-es cĂ©ldátumot.

Kép: pexels
Az ambĂciĂł emelĂ©sĂ©t az az örömteli fejlemĂ©ny teszi lehetĹ‘vĂ©, hogy az energiaátmenet kulcsfontosságĂş technolĂłgiáinak fejlĹ‘dĂ©se, költsĂ©gcsökkenĂ©se Ă©s a kapacitások kiĂ©pĂĽlĂ©se rendre jĂłval gyorsabban törtĂ©nik, mint ahogyan ezt az elemzĹ‘k prognosztizálják. SzĂĽksĂ©gessĂ©gĂ©t pedig a klĂmaválság fenyegetĹ‘ sĂşlyosbodásán tĂşl a társadalmi igazságosság – vagyis a gazdagabb országok nagyobb törtĂ©nelmi felelĹ‘ssĂ©ge a jelenlegi lĂ©gköri szĂ©n-dioxid-koncentráciĂł kialakulásában –, valamint az energiaátmenet gyorsĂtásának anyagi megtakarĂtási potenciálja is alátámasztja. Ez utĂłbbi elsĹ‘sorban a legsĂşlyosabb következmĂ©nyek elkerĂĽlĂ©sĂ©bĹ‘l adĂłdna.
Az EU energia- Ă©s klĂmapolitikai keretrendszere egyĂ©bkĂ©nt már most elĹ‘revetĂti, hogy az uniĂłs emissziĂł csaknem felĂ©t lefedĹ‘ kibocsátáskereskedelmi rendszer (EU ETS) hatálya alá tartozĂł kibocsátások 2040 körĂĽl elĂ©rhetik a nettĂł nulla szintet (rĂ©szben a rendszerbe kerĂĽlĹ‘ kibocsátási egysĂ©gek számának csökkentĂ©se rĂ©vĂ©n). A karbonsemlegessĂ©gi cĂ©l 2040-re törtĂ©nĹ‘ elĹ‘rehozása mellett szĂłt emelĹ‘k vĂ©lemĂ©nye szerint a kibocsátási kvĂłták számának további csökkentĂ©se esetĂ©n az EU ETS-ben már 2040 elĹ‘tt elĂ©rhetĹ‘ lenne a nettĂł nulla emissziĂłs szint, azzal egyĂĽtt, hogy az ehhez hasonlĂł cĂ©l megvalĂłsĂtása a rendszer által nem lefedett szektorokban szerintĂĽk is rendkĂvĂĽli kihĂvás lenne.
Amennyiben sikerĂĽlne vĂ©ghezvinni egy ilyen tervet, ez azt jelentenĂ©, hogy az EU 2050-ig már szĂ©n-dioxid-nyelĹ‘kĂ©nt is működne a világ többi rĂ©sze számára, a termĂ©szetes Ă©s mestersĂ©ges negatĂv emissziĂłs megoldások masszĂv alkalmazásával.
Az uniĂłs klĂmasemlegessĂ©gi cĂ©l egy Ă©vtizeddel törtĂ©nĹ‘ elĹ‘rehozása azonban jelenleg nem látszik esĂ©lyesnek. A rĂ©szben az ipari Ă©s az agrárlobbi által táplált várhatĂł politikai ellenállás mellett az EurĂłpai Bizottság eurĂłpai zöld megállapodásĂ©rt felelĹ‘s alelnökĂ©nek szemĂ©lyĂ©ben törtĂ©nt változás, illetve a Frans Timmermanst váltĂł Maros Sefcovic megnyilatkozásai alapján nem valĂłszĂnű, hogy a EurĂłpai Bizottság 2040-es klĂmasemlegessĂ©gi cĂ©llal áll elĹ‘.

Kép: pexels
Multik sĂĽrgetik a klĂmacĂ©l emelĂ©sĂ©t
Ezzel egyĂĽtt nem lehet teljesen kizárni, hogy pĂ©ldául az EurĂłpai Parlament kezdemĂ©nyezĂ©sĂ©re a 2040-es klĂmacĂ©lt mĂ©gis a potenciálisan elĂ©rhetĹ‘ tartomány magasabb sávjában tűzik majd ki, ami egyĂ©bkĂ©nt – mint láttuk – egybevág az ENSZ szakmai testĂĽletĂ©nek Ă©s fĹ‘titkárának álláspontjával is. Az EU egyĂ©bkĂ©nt az agresszĂvebb dekarbonizáciĂłs cĂ©lokat sĂĽrgetĹ‘k rĂ©szĂ©rĹ‘l is jĂłl Ă©rzĂ©kelhetĹ‘en nyomás alá kerĂĽlt, miután legutĂłbb – kissĂ© talán meglepĹ‘ mĂłdon – multinacionális nagyvállalatok egy csoportja állt ki közösen egy minimum 90%-os kibocsátáscsökkentĂ©si cĂ©l kijelölĂ©se mellett.
Persze, önmagukban a cĂ©lszámok mit sem Ă©rnek, ha nem kapcsolĂłdnak hozzájuk a megvalĂłsĂtásukat rĂ©szletesen leĂrĂł cselekvĂ©si tervek, márpedig e tekintetben mĂ©g az olyan, a klĂmaváltozás elleni fellĂ©pĂ©sben Ă©len járĂł országok is jelentĹ‘s hiányosságokkal kĂĽzdenek, mint pĂ©ldául NĂ©metország.
Akárhogy is, az ambiciĂłzusabb cĂ©lok meghatározása nyilvánvalĂłan lĂ©nyeges feltĂ©tele a klĂmacselekvĂ©s fokozásának. Bár ez Ă©rtelemszerűen határozottabb erĹ‘feszĂtĂ©seket követel meg az Ă©rintettektĹ‘l, a klĂmacĂ©l – Ă©s a teljesĂtĂ©se – elĹ‘bbre hozásának a várhatĂł haszna is nagyobb.

Kép: pexels
Amennyiben a világnak sikerĂĽl is 2050-ig klĂmasemlegessĂ© válnia, azzal mĂ©g mindig csak 50%-os esĂ©llyel lehetne a felmelegedĂ©s mĂ©rtĂ©kĂ©t 1,5 Celsius-fok alatt tartani. Magyarul, a következĹ‘ generáciĂłk számára mĂ©g a jelenlegi cĂ©lok alapján legjobbnak számĂtĂł forgatĂłkönyv megvalĂłsulása esetĂ©n is mindössze annyi esĂ©lye lenne elkerĂĽlni a sĂşlyosan negatĂv klĂmahatásokat, mint egy pĂ©nzfeldobás során.
De abbĂłl kiindulva, hogy a klĂmaváltozás hatásait már ma is világszerte egyre többen Ă©s egyre fájdalmasabban Ă©rzĂ©kelik közvetlenĂĽl a saját bĹ‘rĂĽkön, a kibocsátáscsökkentĂ©s ĂĽteme egyáltalán nem csak a jövĹ‘ generáciĂłk, hanem már a mi Ă©letkörĂĽlmĂ©nyeinket is alapvetĹ‘en fogja befolyásolni. EzĂ©rt is Ă©rdemes az Ă©szszerűsĂ©g keretein belĂĽl a lehetĹ‘ legnagyobb ambĂciĂłval kitűzni Ă©s megvalĂłsĂtani cĂ©lokat.


