Véget ért a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara zöldség- és gyümölcsfogyasztást népszerűsítő hároméves edukációs programja, az Európai Friss Csapat. A záróeseményre szerdán került sor egy sajtótájékoztató és egy ezt követő izgalmas főző-workshop formájában.
A sajtótájékoztatón először Győrffy Balázs, a NAK elnöke köszöntötte az eseményen részt vevőket, majd örömmel jelentette be a két egymáshoz kapcsolódó, összesen hat évig tartó kampány, az Európai Friss Kaland (2018–2020) és az Európai Friss Csapat (2021–2023) sikerességét.
Elmondta, hogy a 6 és 18 éves közötti korosztályban a program ismertsége ez alatt az idő alatt megduplázódott, a gyermekek a visszajelzések alapján kifejezetten szórakoztatónak találták még úgy is, hogy a szóban forgó korosztály megszólítása, érdeklődésének felkeltése igen nehéz feladat. Az agrárszakember szerint azért jó, ha elérjük a fiatalokat, mert így egyre közelebb kerülhetünk a WHO által előírt minimális napi 400 gramm zöldség- és gyümölcs elfogyasztásához, valamint ezzel a hazai termelőknek is segíthetünk.
Az elnök szerint a kampány sikerében nagy szerepe volt annak, hogy megfelelő marketingcsatornákat választottak, és a fiatalok számára hiteles influenszerekkel működtek együtt, valamint a kampány kabalafiguráinak, Fruttinak, Vegginek és Káosznak, akik az elmúlt hat évben majdnem kétszer kerülték meg a Földet. A kabalák ugyanis összesen nem kevesebb mint 70 ezer kilométert tettek meg annak érdekében, hogy a gyermekekkel és szüleikkel megismertessék a rendszeres zöldség- és gyümölcsfogyasztás előnyeit.
2018 óta a kabalákon kívül kiváló sportolók és neves séfek is segítették a program munkáját, valamint olyan hétköznapi hősök, akik rengeteget tesznek azért, hogy a fiatalok találkozzanak zöldséggel és gyümölccsel, ezáltal pedig érdemben hozzájárulnak ahhoz, hogy a felnövő generáció minél több zöldséget és gyümölcsöt fogyasszon.
Győrffy Balázs végezetül dr. Mártonffy Bélának, a NAK Kertészeti és Beszállító Osztály elnökének mondott köszönetet nélkülözhetetlen munkájáért, és néhány mondat erejéig át is adta neki a szót.
A sajtótájékoztató második felében dr. Sidlovits Diána EU-projekt-koordinátor, a NAK Mezőgazdasági Igazgatójának kertészeti csoportvezetője vette át a szót, és részletesen, adatokkal demonstrálva bemutatta mind a három-, mind pedig a hatéves időszakot.
Ez a program szükséges, mert alapvető társadalmi érdekünk az egészségtudatosság és az egészségmegőrzés, amiben a jó minőségű zöldség- és gyümölcs megfelelő mértékű fogyasztásának alapvető szerepe van, valamint sikeres, mert a kampánynak köszönhetően lényeges haladást értünk el
– nyilatkozta dr. Sidlovits Diána.
A csoportvezető elmondta, hogy a fogyasztói magatartás ilyen típusú megváltozásához mindenképpen hosszabb idő szükséges: hat vagy akár kilenc évnek is el kell telnie ahhoz, hogy hosszabb távú eredményeket lássunk. A mostani eredmény viszont azt mutatja, hogy Magyarországon ötből négy gyerek úgy gondolja, hogy a zöldségek és a gyümölcsök fogyasztása szórakoztató és „trendi”.
Dr. Sidlovits Diána ezután ismertette az Ispos kutatási eredményeit, amelyek alapján mind a gyermekek, mind a szülők egyre komfortosabban érzik magukat a konyhában zöldséges-gyümölcsös ételek elkészítésekor. Az elemzés szerint minden ilyen típusú étel fogyasztásának mértéke nőtt, különösképpen a korábban méltatlanul elhanyagolt főzelékeké, de még az eleve népszerű gyümölcslevek és turmixok fogyasztásában is növekedést értek el.
Sikeres volt a gyermekek bevonása is: 71 százalékuk szeret friss zöldségekből és gyümölcsökből ételt készíteni, 75 százalékuk pedig a szülők ösztönzésére részt vesz a zöldségek és a gyümölcsök vásárlásában is. Ezenkívül nőtt a tájékozottság is, könnyebben választanak, ismerik a termékek termelési módját és származását, valamint sokat javult a zöldségek és a gyümölcsök felismerése is.
A szakember kiemelte, hogy ezeket a nagyszerű eredményeket ráadásul olyan környezetben tudták elérni, ahol más, a Frutti-Veggie programnál lényegesen nagyobb marketingkommunikációs költségvetésű kényelmi termékekkel kellett versenyezni (pl. édességek, snackek, energiaitalok), amelyeknek a kiegyensúlyozott táplálkozásra gyakorolt hatása erősen megkérdőjelezhető.
Zárszóként hozzátette, hogy nemcsak az Ispos és a közönség visszajelzése mutatja a sikert, ugyanis 2023-ban a Trade Magazin szakmai zsűrije és a közönségzsűri élelmiszer kategóriában egybehangzóan az Európai Friss Csapat programnak ítélte oda az Év Legsikeresebb Promóciója díjat.
A sajtótájékoztató után a meghívottak a főzőstúdió felé vették az irányt, ahol Győrffy Balázs, a NAK elnöke, Fülöp Lili, a program dietetikusa, Kozák Luca, Európa-bajnoki ezüstérmes gátfutó, Soopfie és Sajt32 influenszerek, valamint a program során megválasztott Zöldség- és Gyümölcshősök – akiket gyerekek is elkísértek – Bernáth József sztárséf vezetésével egy igazi őszi fogást készítettek el: rozé kacsamellet káposztás rétessel és mandulás almával.
A négyfős csapatok igazán kitettek magukért, vidám hangulatban, ám gyorsan és precízen abszolválták a feladatot. Fülöp Lili, az Európai Friss Csapat program dietetikusa főzés közben elmondta, hogy az őszi időszakban mind az alma, mind a káposzta alapvető az egészségünk megóvása érdekében, ugyanis rengeteg vitamint tartalmaznak. Az esemény végén természetesen nem maradt el a kóstolás sem, a fantasztikus ételt mindenki egybehangzóan csillagos ötösre értékelte.
Kiemelt kép: NAK, Lévai Zsolt