Csak elektromos járművel lehet behajtani 2025-től Stockholm belvárosának húsz háztömbje közé, a pénzügyi és a főbb bevásárlónegyedekbe. A zóna esetleges bővítéséről 2025 elején születik majd döntés.
A terv bejelentésekor Lars Stromgren, a város közlekedésért felelős alelnöke a következőket mondta: „Ma Stockholm levegője miatt a csecsemők tüdőbetegek, az idősek pedig idő előtt meghalnak. Meg kell szüntetni a benzines és dízelmotoros autókból származó káros kipufogógázokat. Ezért vezetjük be az eddigi leghatékonyabb alacsony kibocsátású zónát.”
Számos város vezetett be – vagy készül bevezetni – hasonló intézkedéseket a légszennyezés leküzdésére, de Stockholm mindegyiküknél szigorúbb döntést hozott. Párizsban, Athénban és Madridban csak a dízelautókat tiltották be, Londonban pedig olyan díjszabási rendszer működik, amely a legszennyezőbb belsőégésű motorokra vonatkozik.
„Sok városban alacsony károsanyag-kibocsátású zónákat alakítottak ki, ahol a magas károsanyag-kibocsátású autóknak díjat kell fizetniük” – idézte Stromgrent az Air Quality News. „Stockholm modellje ennél még drasztikusabb, teljesen betiltja a belsőégésű motoros autókat és pont. Ez sokkal inkább „ultra”, mint a londoni úgynevezett „ultraalacsony” kibocsátású zóna.”
Olyan területet választottunk, ahol nagyszámú kerékpáros és gyalogos van kitéve az egészségtelen levegőnek nap mint nap. Ez a városrész egyben olyan előrelátó vállalatoknak is otthont ad, amelyek szívesen járnak a fenntarthatóbb jövő felé vezető átmenet élén.
A rendszernek vannak kivéletek is. Bár elsősorban csak a teljesen elektromos autók közlekedését kívánják engedélyezni, a nagyobb, plug-in hibrid motorral szerelt kisteherautók is behajthatnak majd a zónába. Kivételt képeznek még a mentőautók és rendőrautók is, valamint azok a járművek, amelyekben a vezető vagy az utas mozgáskorlátozott igazolvánnyal rendelkezik.
A stockholmi önkormányzatot a svéd zöldpárt vezeti, amely egy baloldali és környezetközpontú pártokból álló koalíció tagja. A Zöldek azt remélik, hogy az alacsony károsanyag-kibocsátású zóna elősegíti majd az elektromos járművek elterjedését.
A közlekedési ágazat képviselői szerint azonban a terv túl radikális. „2010 óta 34%-kal csökkentettük a kibocsátást. De a zöld párt és stockholmi kollégáik most túlságosan elsietik ezt” – mondta a Svéd Közlekedési Vállalkozások Szövetsége.
(forrás: TheGuardian)
Kiemelt kép: Canva