Száguld vagy lerobban?
Száguld vagy lerobban?

Teltházzal zajlott a Klímapolitikai Intézet „Száguld vagy lerobban? Európai autóipar a zöldpolitika útján” kerekasztala.

A beszélgetésen részt vett Dr. Hanula Barna a Széchenyi István Egyetem Audi Hungaria Járműmérnöki Karának egyetemi docense, Simon Péter a 35 éves Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója és Szűcs Gábor a villanyautosok.hu szakújságírója, a Magyar Elektromobilitás Egyesület (ELMOB) kommunikációs bizottságának a vezetője. A beszélgetést dr. Zay Balázs, a Klímapolitikai Intézet vezető kutatója moderálta.

A kerekasztal-beszélgetés során elhangzott, hogy az Európai Unió által Kínában gyártott autókra kiszabott büntetővám nem fogja megtörni a kínai márkák térnyerését, és a gyártók az árakban eddig nem érvényesítették a vámokat. Az élvonalbeli kínai gyártók és a Tesla már olyannyira lecsökkentette a termelési költségeket, ami az európai gyártók számára nagyjából öt év lemaradást jelent. Ezt kell behozni ahhoz, hogy az európai GDP hozzávetőleg 7 százalékát jelentő autóipar fennmaradhasson.

A 2035-ös céldátum, a belsőégésű motorok kivezetésére sem feltétlenül rossz döntés, mert fejlesztésre sarkalja a gyártókat, akik a különböző entertainment szolgáltatásokban is nagy lemaradásban vannak a versenytársakhoz képest.

A beszélgetés során fény derült a kínai gyártók sikerének titkára is. A kínai gyártól az állampárt elhatározásának megfelelően az alapoktól építették ki az elektromos autó gyártás, és más megújuló technológiák teljes ökoszisztémáját. Amikor az európai gyártók dízel eladások felpörgetésével voltak elfoglalva, és például a Volkswagen csoport a dízel botránnyal küzdött, Kínában állami támogatással különböző start-up cégek elektromos autókat fejlesztettek.

Elhangzott, hogy az elektromos átállás legnagyobb gátja nem az autógyártás, hanem az infrastruktúra, különösen a gyorstöltők hiánya. Ennek kezelésére a vendégek támogatások helyett inkább piaci alapú megközelítést javasoltak, mint ahogy a villamosenergia árazásánál is elengedhetetlennek tartják az időszak alapú árazást.

Mégis az európai szabályozás legnagyobb hibájának azt tartják, hogy nem a vásárlói igényeknek megfelelő járművek gyártását ösztönzik. Jelenleg a gyártók a városi terepjárók gyártásában érdekeltek, ezért a másodlagos használtautó piacon is hiányoznak a megfizethető kisautók.

A meghívott szakértők egyetértettek abban, hogy a jövő meghajtása elektromos lesz, de épp az infrastruktúra hiányossága miatt azt is vizionálták, hogy a városon kívül inkább a teljesítménynövelő hibrid megoldások terjedhetnek el a következő évtizedben.

(Klímapolitikai Intézet)

Fotó: Canva

search icon