



A „Klíma Ébresztő-Óra” elnevezésű kezdeményezés célja, hogy a gyerekek és a fiatalok megbízható tudást szerezzenek a klímaváltozásról, miközben megértik saját szerepüket, és megismerik cselekvési lehetőségeiket.
Az éghajlatváltozás nem csupán környezeti kérdés; hatásai gyermekjogi válsághoz is vezetnek. Az elmúlt pár évben a gyermekvédelmi szervezet több hazai felmérésben kérdezte meg a magyar gyerekeket és fiatalokat a klímaváltozásra vonatkozó gondolataikról, érzelmeikről. Az eredmények rávilágítottak arra, hogy a magyar fiatalok tudják és érzik, hogy a klímaválság miatt a jövőjük forog kockán, úgy érzik, mégsem jutnak hiteles információkhoz a témában. Erre a problémára kínál egyfajta megoldást az UNICEF Magyarország új iskolai foglalkozása, a „Klíma Ébresztő-Óra”.
A „Klíma Ébresztő-Óra” programja játékosan, interaktív módon, élménypedagógiai elemekkel mutatja be az éghajlatváltozás és a gyermekjogok közötti összefüggéseket a felső tagozatos és a középiskolás diákoknak. A 2×45 perces, ingyenesen igényelhető foglalkozás célja, hogy a fiatalok ne csak passzív szemlélői, hanem aktív alakítói legyenek a változásnak, megismerjék azokat a mindennapi gyakorlatokat, amelyekkel akár azonnal tehetnek egy egészségesebb és biztonságosabb jövőért. A program teszt jelleggel elsőként Budapesten indul el, amelyre már lehet is jelentkezni. A szervezet célja az, hogy a kezdeményezés országosan is elérhető legyen minden általános és középiskola számára.
A klímaváltozás következményei – mint az extrém időjárás, a víz- és élelmiszerhiány, a veszélyes környezet – közvetlenül érintik a gyerekek életét és jogait a világ számos pontján. Bár Magyarország elhelyezkedése a klímahatások szempontjából jelenleg kedvezőnek mondható, a gyerekek itthon is a saját bőrükön érezhetik a következményeket: például a hőség miatt rövidített tanítási napokat, a szélsőséges meleg okozta egészségügyi kockázatokat, a téli sportok lehetőségeinek csökkenését.
A klímavédelem valójában a mai gyerekek boldogulásáról szól. A klímaválság ma már kimutatható hatással van a gyerekek mentális egészségére, ezért létfontosságú, hogy már most bevonjuk őket a cselekvésbe, hiteles tudást adjunk át nekik, amivel enyhíthetjük szorongásukat
– mondta el Mészáros Antónia, az UNICEF Magyarország ügyvezető igazgatója.
Az UNICEF Magyarország már többször felmérte a magyar gyerekek igényeit és reakcióit a klímavédelmi témákra vonatkozóan. Valamennyi felmérés eredményei arra világítottak rá, hogy a magyar fiatalok többsége szorong, tehetetlennek érzi magát a klímaváltozás hallatán, és úgy gondolja, hogy nem rendelkezik megfelelő ismeretekkel. A hagyományos információforrások – mint a család, a barátok vagy a média – nem tudnak hiteles tudást átadni, az internetes „fake-news” veszélye pedig tovább súlyosbítja a helyzetet. A felmérés során a gyerekek többsége beszámolt arról is, hogy az iskolai keretek és a tananyag nem ad lehetőséget a téma kellő mélységű megismerésére. A „Klíma Ébresztő-Óra” éppen ezt a tudáshiányt hivatott enyhíteni, miközben megerősíti a fiatalokat abban, hogy van mozgásterük, és hatással lehetnek a változásra.
„Minél korábban találkozik egy gyerek a klímaváltozást érintő kérdésekkel és a pozitív, megelőzésre ösztönző megoldásokkal egy biztonságos, támogató környezetben, annál nagyobb eséllyel válik tudatos, felelős felnőtté. A „Klíma Ébresztő-Óra” program célja, hogy a gyerekek ne maradjanak magukra a klímaszorongásukkal, hanem hiteles információkat szerezzenek, megismerjék a lehetőségeiket, valamint tudják, hogy nekik is joguk van beleszólni a jövőjük alakulásába” – folytatta a szervezet vezetője.
„Nagyon jó volt a program, tetszett, hogy úgy tanultam sok új dolgot, hogy közben játszottunk. A legjobban az a játék tetszett, amikor fonalgombolyagot dobáltunk. Mindenki csak egy apróságot mondott, amit ezután megváltoztat, de közösen egy egész védőhálót alkottunk a Föld köré”
– számolt be egy hatodik osztályos tanuló a foglalkozást követően.
A „Klíma Ébresztő-Óra” élménypedagógiai módszertanra épül, és illeszkedik a Nemzeti Alaptantervhez, így könnyen beépíthető a földrajzórák, a természettudományos, az etikai órák, valamint a fenntarthatósági szakkörök, fakultációk tematikájába. A részt vevő diákok a „Klímahősök” program online felületén mélyíthetik tovább tudásukat, ahol bármikor elérhetik a kimondottan számukra készített tematikus klímaleckéket. Ugyanitt interaktív kihívásokban vehetnek részt, és csatlakozhatnak egy fiatalokból álló, országos közösséghez, amely hétről hétre új tartalmakkal inspirálja őket.
2025 júliusában történelmi döntés született Hágában (the Vanuatu ICJ initiative), amelynek hátterében fiatalok álltak. Az ő kezdeményezésükre a Nemzetközi Bíróság kimondta, hogy az államoknak jogi kötelességük fellépni a klímaváltozás ellen. Ez az ügy megmutatta, hogy a klímaválság a fiatalok számára nem távoli kérdés, hanem mindennapi valóság, hiszen a jövőjük, az egészségük és a biztonságuk múlik rajta. Hangjuk pedig igenis számít.
A „Klíma Ébresztő-Óra” programjának megvalósítását az ALTEO, az INDOTEK Group és az MVM támogatja. A szakmai tartalom kialakításában fenntarthatósági szakértők, gyermekjogi szakemberek és az UNICEF Magyarország munkatársai vettek részt.
A szervezet várja minden olyan budapesti iskola jelentkezését, amelynek diákjai és tanárai szeretnék megismerni a „Klíma Ébresztő-Órát”. További információ az UNICEF weboldalán érhető el.
(UNICEF)
Fotó: Canva