A fékekből származó mérgező részecskéket is beépítik a kibocsátási szabályokba
A fékekből származó mérgező részecskéket is beépítik a kibocsátási szabályokba

A fékbetétek kopásából származó ultrafinom részecskékre most először vonatkozik majd egy olyan uniós rendelet, amely a járművek levegőszennyezéshez való hozzájárulásának csökkentésére irányul, és amelynek célja a mérgező részecskék magas szintjének csökkentése a városi területeken.

A júliusban bemutatásra kerülő Euro 7-es rendelet arra kötelezi a járműgyártókat, hogy csökkentsék az autók által kibocsátott szennyező anyagok, például a nitrogén-oxid és a kén-oxid mennyiségét. Míg a korábbi előírások a kipufogógáz-kibocsátásra összpontosítottak, a készülő jogszabály a fékbetétek által kibocsátott részecskékre is kiterjeszti a hatáskörét.

Az Európai Bizottság által a jogszabályról készített első költség-haszon elemzés szerint az Euro 7 várhatóan nagymértékben javítja majd a közegészségügyet a légszennyezés okozta halálozás és megbetegedés csökkentésével, amely különösen a városi lakosságot érinti.

A jármű megállításával járó súrlódás miatt rendkívül apró részecskék válhatnak le a fékbetétről. Ezek a kis méretű részecskék, amelyek a PM10 (durva por) és a PM2,5 (finom por) közé vannak csoportosítva, képesek mélyen behatolni a tüdőbe.

Az Európai Bizottság a közlekedés külső költségeit vizsgáló tanulmánya szerint a fékkopás által kibocsátott nehézfémek a környezetbe is bekerülhetnek, negatívan befolyásolva a talajt és a vizeket. E részecskék lenyelése légzőszervi problémákhoz, a rák bizonyos formáinak kialakulásához vezethet, és növelheti az Alzheimer-kór kockázatát, mutatják a tanulmányok.

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség jelentése szerint a részecskéknek való krónikus kitettség 2019-ben mintegy 307 000 idő előtti halálesetet okozott az EU-ban. A probléma különösen súlyos a városi területeken: az Egészségügyi Világszervezet megállapította, hogy a városlakók 96%-a az ajánlott határértékek felett van kitéve a finom részecskéknek.

Bár az elektromos járművekre való átállás megszünteti a kipufogógáz-kibocsátást, nem oldja meg a fékező részecskék kibocsátásának problémáját. Valójában az elektromos járművek esetében a kipufogógázon kívüli részecskekibocsátás még növekedhet is a hagyományos járművekhez képest a hajtáslánc többletsúlya miatt.

Jelenleg rendelkezésre állnak már olyan megoldások, amelyek akár 90%-kal is csökkenthetik a fékek által kibocsátott részecskék mennyiségét. Az egyik ilyen megoldás, amelyet a francia Tallano cég fejlesztett ki, lényegében a fékbetétekről származó port egy szűrőbe szívja, mielőtt az a környezetbe kerülne.

Forrás (euractiv.com)

search icon