A járvány enyhülésével nőtt a fenntartható utazások iránti igény

Az elmúlt évtizedek globális turizmusának növekedése által előidézett problémák nyilvánvalóak. A túlzsúfolt városok, a természeti környezet rombolása és a légi közlekedésből származó magas szén-dioxid-szennyezés mind jelentős károkat okoztak. Egyre több testület és civil szervezet szólalt és szólal fel azért, hogy a koronavírus-járvány után a turizmus fenntarthatóbb módon induljon újra. Noha ezt törvényekkel is lehet szabályozni, úgy tűnik, az utazni vágyókban is hasonló gondolatok merültek fel.

Újra felélénkül a turizmus

Nem csodálkozhatunk azon, hogy a koronavírus-járvány otthon töltött hónapjai, a napról napra változó fertőzési adatok, a bizonytalanság és az elmaradt nyaralások után legtöbben már vágyunk kimozdulni, új helyeket látni. A beoltottak egyre nagyobb aránya már lehetővé teszi, hogy utazgassunk. A baráti körömben is egyre többen indulnak útnak egyes külföldi országok beutazási feltételeinek enyhítése miatt, de a tervezés továbbra is nagy odafigyeléssel történik.

A korlátozások idején több területen is megfigyelhettük, milyen lenne a fenntarthatóbb élet. Gondoljunk például csak a közlekedésre! Jóval kevesebben ültünk autóba, ezáltal a közúti forgalomban nem tapasztaltunk annyi dugót. Jelentősen csökkent a légi forgalom is, hiszen nem utaztunk (nem is utazhattunk), az otthonlétet tartottuk biztonságosnak. Corinne Le Quéré, francia–kanadai tudós tavasszal közzétett kutatásában leírta, hogy a második világháború óta nem látott mértékben, 7%-kal csökkent a globális szén-dioxid-kibocsátás a világjárvány első hullámai alatt. Ezzel párhuzamosan javultak a különböző légszennyezettségi adatok is. Azóta persze az újrainduló élet és a kirándulók lelkes hada ezt felborította, egyre többen használják újra a négykerekűeket. Nyári utazásaink során azonban még így is enyhíthetünk a környezeti terhelésen.

A fenntarthatóság az otthonunkon túl is velünk tart

Bízom abban, hogy az olvasók közül többen is magukra ismernek az én szokásaimról olvasva: a négy fal közé zárva még többször jutott eszembe, hogyan élhetnék fenntarthatóbban. Leginkább azért férkőzött be ez a gondolataim közé, mert a már fentebb említett pozitív hatások ismeretében motiváltabbá váltam. A sajnálatos körülmények következtében jelentős eredményeket tudtunk elérni azzal, hogy nem jártunk annyi helyre, mint korábban. Mit tudunk hát tenni azért, hogy fenntartsuk ezt az állapotot akkor is, amikor már szabadon, legalábbis szabadabban mozoghatunk, közeli és távoli utazásokat tervezhetünk?

A világon egészen biztosan nem én vagyok az egyedüli, aki felteszi ezt a kérdést. A Booking.com legújabb kutatásában 30 országban közel 30 000 utazót és 20 országban 3 390 szállásadót kérdezett meg az utazási szokások változásáról és fenntarthatósági törekvéseikről. Látható, hogy a nyaralást tervezők – akik hozzám hasonlóan megtapasztalták otthonukban, hogyan lehet másképpen is működtetni a háztartást – végre elkötelezték magukat a fenntartható utazás mellett. Az utazók 72%-a úgy véli, hogy cselekedni kell a bolygó megmentése érdekében, 61%-a pedig a járvány hatására fenntarthatóbb utazásra vágyik a jövőben.

A jól hangzó törekvések egyre nagyobb összhangban vannak a tettekkel. Én például sokkal tudatosabban terveztem a bevásárlásaimat, hogy kevesebb hulladék keletkezzen, valamint – mivel otthonról dolgoztam – az áramfogyasztásomat is igyekeztem a lehető legalacsonyabbra szorítani. Ezek olyan apróságok, melyekkel a Booking.com által megkérdezettek többsége is számol: a válaszadók 84%-a csökkenteni akarja a pazarlást nyaralása idején is. 83%-uk pedig az energiafogyasztást akarja visszább szorítani (pl. a légkondicionáló és a világítás kikapcsolásával).

A világváros már nem trendi

A legjobb közlekedési mód kiválasztása továbbra is nagy kihívás a családok számára. Természetesen sok függ a célponttól is. Míg a belföldi utak esetében továbbra is dominál az autó vagy a tömegközlekedés, a gyakran külföldre utazóknál jelentős változás figyelhető meg az úti cél és az eszköz tekintetében is. Hosszú repülőutak helyett ma inkább a környező országok elérése a cél saját autóval vagy tömegközlekedéssel. Helyben pedig a gyaloglás, a rollerezés, a kerékpározás a fő közlekedési mód a taxizás vagy a bérelt autók használata helyett.

fenntartható turizmus
A rollerezők és a kerékpárosok száma rohamosan nő a városokban is.
Fotó: Unplash (Gemma Evans)

2019-ben még a látványosságokkal teli fővárosok számítottak fő úti célnak. Idén nyáron azonban Franciaországban Párizs helyett például az ország délkeleti csücskében lévő Var, Olaszországban Róma helyett Szardínia, Angliában pedig London helyett Cornwall a legnépszerűbb választás – derül ki az AirBnB kutatásából.

Ennek több oka is lehet. Ha a pandémia alatt megtanult és berögzült szokásainkat nézzük, nem meglepő, hogy elkerüljük a zsúfolt helyeket, és olyan településeket választunk nyaralásunk helyszínéül, ahol a helyi lakosok száma alacsonyabb, illetve a turistainvázió is megúszható. Sokkal inkább a természetvédelmet tartják szem előtt azok, akik a túlzsúfoltságot romboló hatásként értékelik (gondoljunk csak egyszerű példaként a rengeteg turista után maradt szemétre). A fenntarthatóság egyik fontos tényezője, hogy bár nagyon fontos az új kultúrák megismerése, a helyi közösségeket védenünk kell az utazások környezetkárosításától.

Több utánajárással még környezetkímélőbb lehet a pihenésünk

Míg az otthoni szokásainkon némi tudatossággal viszonylag könnyen tudunk változtatni, vannak tényezők, amelyekre sajnos nincs (mindig) elég hatásunk. Ilyen például a szállás, amelynek kiválasztásakor már most is rengeteg szempontot veszünk figyelembe: legyen internet-hozzáférés, legyen közel a vízparthoz, legyen a közelben bolt, az igényeket sorolhatnám a végtelenségig. A hely fenntarthatóságának szempontja azonban sokszor még háttérbe szorul. A járvány utáni időszakban, a fenntarthatóság egyre nagyobb jelentőségével várhatóan a zöld szálláshelyek keresettsége is növekedni fog. A korábban említett Booking.com-kutatás szerint az utazók 81%-a fenntartható szállást szeretne az elkövetkező évben, ami figyelemre méltó növekedés a 2016-os 62%-hoz képest, amikor először végezték el a fenntartható utazással kapcsolatos felmérést.

Fontos számukra, hogy egy zöldként említett szállásnak legyen megfelelő zöldterülete, legyen akár nemzetközi, akár helyi zöld tanúsítványa, és az általunk is gyakorolt környezetvédelmi tevékenységekhez nyújtsanak támogatást. Így például legyen szelektív hulladékgyűjtési lehetőség, energiatakarékos elektronika, illetve aktívan hívják fel a figyelmet ezekre a megoldásokra egyszerű tanácsokkal, tippekkel!

fenntartható turizmus
Az utazók évről évre egyre többen választanának fenntartható szálláshelyeket.
Forrás: Booking.com

Hogyan keressünk?

Az utazók nagy része még mindig úgy gondolja, hogy 2021-ben nincs elegendő fenntartható szálláshely, vagy ezek nagyon nehezen találhatók meg. Rengeteg kutatómunka és persze idő kell ahhoz, hogy környezetvédelmi szempontból is a lehető legtöbb elvárásnak megfelelő pihenőhelyet találjunk. Ebben segíthet majd a szálláskereső portálok szűrő funkciója. Egyre több országban rá lehet majd keresni a szálláshelyek fenntarthatósági tanúsítványaira. Ez a keresési lehetőség sajnos csak később lesz elérhető Magyarországon.

Hasonló – már most is elérhető – kereső funkció található az Európai Unió portálján, ahol az európai uniós ökocímkével ellátott szállások kapnak helyet. Belföldi lehetőségek itt egyelőre nem találhatók, viszont a környező országokban szép számmal találunk fenntartható úti célokat. Az ökocímkés szállásoknak szigorú feltételeknek kell megfelelniük. Ha ilyet választunk, biztosak lehetünk abban, hogy a szelektív hulladékgyűjtésen túl többek között megújuló energiaforrás, víztakarékossági rendszer, valamint az egyszer használatos és az eldobható termékek (mini szappan, zuhanyzósapka) mellőzése szolgálja majd a fenntarthatóságot.

ecolable
Az ökocímkével ellátott helyeket (és termékeket) bátran igénybe vehetjük, ha fenntarthatóságra törekszünk.
Forrás: okocimke.hu

Borítókép: Lake District National Park – Forrás: Pexels.com (Olga Lioncat)