Budapest, déli városfejlesztés – A rozsda a város aranya

Budapest, déli városfejlesztés – A rozsda a város aranya
Budapest, déli városfejlesztés – A rozsda a város aranya

Budapest fejlődésének az iránya dél felé mutat. A Rákóczi hídtól délre eső Ferencváros és Csepel északi rozsdaövezete teljes várostervezési projektben épül újjá. Ebben helyet kap egy 8–10 ezer fős autómentes diákváros is.

Csütörtökön Fürjes Balázs, Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár és Vitézy Dávid, Budapest Közlekedési Központjának vezérigazgatója online sajtótájékoztatón prezentálta a tervet, és válaszolt a felvetődő kérdésekre.

Fotó: Budapest Fejlesztési Központ

Vitézy kiemelte, hogy a várostervezés nem pusztán házak vagy lakóparkok beruházásainak összessége. Ennél jóval nagyobb méretekben és távlatokban kell gondolkodni. Ehhez hasonló tudatos bővítés utoljára Andrássy Gyula idejében történt, amelynek az a belváros lett az eredménye, melyet mi és a turisták is csodálunk. A terv monumentalitásának az az előnye, hogy hasznosan lehet hozzá igazítani az infrastrukturális hátteret.

Lényeges, hogy mindez egy 200 hektáros rozsdaövezetben valósul meg.

A rozsdaövezet olyan városi terület, ahol hajdanán ipari tevékenységet végeztek, aminek befejezése után a területet elhagyták, mely így enyészetté vált.

Északról a Rákóczi híd, délről pedig az új Galvani híd határolja. A gigaprojekt további részei a már elkezdett ferencvárosi szabadidős és sportlétesítmény, Budapest új, 8–10 ezer egyetemistát befogadó diákvárosa, az észak-csepeli vizes élőhely–közpark (wetland), valamint egy irodák számára megnyitott terület, ahol a Fudan Egyetem kap helyet.

Az atlétikai sportlétesítmény déli része.
Fotó: Budapest Fejlesztési Központ

Azért lényeges, hogy rozsdaövezeti építkezésekről van szó, mert így nem terhelik a zöld külterületeket, valamint meglévő tömegközlekedés áll rendelkezésre. Ezt szintén fejlesztés alá vonják. A ráckevei hévet felújítják, és három új földalatti megállóval a Kálvin térhez kötik, ez lenne az M5-ös metró. Új vonatállomás épül a Közvágóhídnál, és déli irányba tovább fejlesztik a besétálható rakpartot.

Autómentes diákváros

A sajtótájékoztató központi témája az új diákváros volt. Sajnos kollégiumi férőhelyek számában 50 éves lemaradásunk van Európa nyugati részéhez képest, és a meglévő szálláshelyek is elavultak. A szóban forgó fejlesztéssel 8–10 ezer diák kap majd szálláslehetőséget. A diákváros központi épülete a Nagyvásártelep lesz. Az 1932-ben épült, 10.000 négyzetméteres, mostanra omladozó hajdani ipari létesítmény műemlékvédelem alatt áll. A létesítményt felújítják, és nagy, csarnokos kialakítása adja majd a szívét a negyednek.

A diákváros utcaképe így fest a terveken.
Fotó: Budapest Fejlesztési Központ

Prioritás lesz a gyalogos és a biciklisközlekedés, valamint a villamosvonal. A terveken is látható, hogy az autók ki lesznek zárva.

A fejlesztést mind a kormány, mind a főváros, mind pedig az egyes kerületek támogatják. A ferencvárosi sportlétesítmény építése már folyik, a további építkezések tervei is kész vannak. Fürjes elmondta, hogy a kalkuláció szerint jövőre már meg is kezdődhetnek az építkezések a diáknegyedben.

„Nemcsak épületek létesülnek, hanem Budapest belvárosi szövetének kibővítése történik dél felé” – zárta Vitézy Dávid.

https://www.facebook.com/furjesbalazsbp/videos/2601720476792064
search icon