
Budapest fejlĹ‘dĂ©sĂ©nek az iránya dĂ©l felĂ© mutat. A RákĂłczi hĂdtĂłl dĂ©lre esĹ‘ Ferencváros Ă©s Csepel Ă©szaki rozsdaövezete teljes várostervezĂ©si projektben Ă©pĂĽl Ăşjjá. Ebben helyet kap egy 8–10 ezer fĹ‘s autĂłmentes diákváros is.
Csütörtökön Fürjes Balázs, Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár és Vitézy Dávid, Budapest Közlekedési Központjának vezérigazgatója online sajtótájékoztatón prezentálta a tervet, és válaszolt a felvetődő kérdésekre.
VitĂ©zy kiemelte, hogy a várostervezĂ©s nem pusztán házak vagy lakĂłparkok beruházásainak összessĂ©ge. EnnĂ©l jĂłval nagyobb mĂ©retekben Ă©s távlatokban kell gondolkodni. Ehhez hasonlĂł tudatos bĹ‘vĂtĂ©s utoljára Andrássy Gyula idejĂ©ben törtĂ©nt, amelynek az a belváros lett az eredmĂ©nye, melyet mi Ă©s a turisták is csodálunk. A terv monumentalitásának az az elĹ‘nye, hogy hasznosan lehet hozzá igazĂtani az infrastrukturális hátteret.
Lényeges, hogy mindez egy 200 hektáros rozsdaövezetben valósul meg.
A rozsdaövezet olyan városi terĂĽlet, ahol hajdanán ipari tevĂ©kenysĂ©get vĂ©geztek, aminek befejezĂ©se után a terĂĽletet elhagyták, mely Ăgy enyĂ©szettĂ© vált.
ÉszakrĂłl a RákĂłczi hĂd, dĂ©lrĹ‘l pedig az Ăşj Galvani hĂd határolja. A gigaprojekt további rĂ©szei a már elkezdett ferencvárosi szabadidĹ‘s Ă©s sportlĂ©tesĂtmĂ©ny, Budapest Ăşj, 8–10 ezer egyetemistát befogadĂł diákvárosa, az Ă©szak-csepeli vizes Ă©lĹ‘hely–közpark (wetland), valamint egy irodák számára megnyitott terĂĽlet, ahol a Fudan Egyetem kap helyet.
AzĂ©rt lĂ©nyeges, hogy rozsdaövezeti Ă©pĂtkezĂ©sekrĹ‘l van szĂł, mert Ăgy nem terhelik a zöld kĂĽlterĂĽleteket, valamint meglĂ©vĹ‘ tömegközlekedĂ©s áll rendelkezĂ©sre. Ezt szintĂ©n fejlesztĂ©s alá vonják. A ráckevei hĂ©vet felĂşjĂtják, Ă©s három Ăşj földalatti megállĂłval a Kálvin tĂ©rhez kötik, ez lenne az M5-ös metrĂł. Ăšj vonatállomás Ă©pĂĽl a KözvágĂłhĂdnál, Ă©s dĂ©li irányba tovább fejlesztik a besĂ©tálhatĂł rakpartot.
Autómentes diákváros
A sajtĂłtájĂ©koztatĂł központi tĂ©mája az Ăşj diákváros volt. Sajnos kollĂ©giumi fĂ©rĹ‘helyek számában 50 Ă©ves lemaradásunk van EurĂłpa nyugati rĂ©szĂ©hez kĂ©pest, Ă©s a meglĂ©vĹ‘ szálláshelyek is elavultak. A szĂłban forgĂł fejlesztĂ©ssel 8–10 ezer diák kap majd szálláslehetĹ‘sĂ©get. A diákváros központi Ă©pĂĽlete a Nagyvásártelep lesz. Az 1932-ben Ă©pĂĽlt, 10.000 nĂ©gyzetmĂ©teres, mostanra omladozĂł hajdani ipari lĂ©tesĂtmĂ©ny műemlĂ©kvĂ©delem alatt áll. A lĂ©tesĂtmĂ©nyt felĂşjĂtják, Ă©s nagy, csarnokos kialakĂtása adja majd a szĂvĂ©t a negyednek.
Prioritás lesz a gyalogos és a biciklisközlekedés, valamint a villamosvonal. A terveken is látható, hogy az autók ki lesznek zárva.
A fejlesztĂ©st mind a kormány, mind a fĹ‘város, mind pedig az egyes kerĂĽletek támogatják. A ferencvárosi sportlĂ©tesĂtmĂ©ny Ă©pĂtĂ©se már folyik, a további Ă©pĂtkezĂ©sek tervei is kĂ©sz vannak. FĂĽrjes elmondta, hogy a kalkuláciĂł szerint jövĹ‘re már meg is kezdĹ‘dhetnek az Ă©pĂtkezĂ©sek a diáknegyedben.