
Május 29-én, szerdán délben sajtótájékoztatót tartott Magyarország legrégebbi gasztronómiai platformja, a Dining Guide. Az eseményen a gasztronómiai megújulás folyamatáról, ezen belül pedig a fenntartható vendéglátásról esett a legtöbb szó.
Az V. kerĂĽleti Costes Downtown Ă©tteremben tartott beszĂ©lgetĂ©st az ismert gasztroblogger, a Dining Guide online felĂĽletĂ©nek elsĹ‘ fĹ‘szerkesztĹ‘je, Mautner ZsĂłfi vezette. A megszĂłlalĂłk Herczeg Zoltán gasztronĂłmiai tanácsadĂł, a Dining Guide felelĹ‘s kiadĂłja, Gerendai Károly, a Costes Group alapĂtĂł tulajdonosa, valamint Juhász András, a környezetbarát tisztĂtĂłszerekben Ă©s cateringben utazĂł Bibo alapĂtĂł tulajdonosa Ă©s szakmai igazgatĂłja voltak.
Az esemĂ©ny apropĂłját az adta, hogy a Dining Guide pontosan 20 Ă©ve, 2004-ben alapĂtotta meg az Év Étterme DĂjat, amelyet idĂ©n jĂşnius 3-án is gondos tesztelĂ©s alapján fognak odaĂtĂ©lni a több száz hazai vendĂ©glátĂłhely valamelyikĂ©nek a magyarországi gasztronĂłmiai Ă©let legjelentĹ‘sebb esemĂ©nyĂ©t jelentĹ‘ gálájukon. Mint kiderĂĽlt, ebben az Ă©vben a Dining Guide azt is tesztelte, mekkora a hajlandĂłság a magyar Ă©ttermek körĂ©ben a fenntarthatĂłságra valĂł törekvĂ©sre. Az eredmĂ©nyek biztatĂłak, hiszen a vendĂ©glátĂłhelyek 63%-a állĂtotta azt magárĂłl, hogy számára fontos a karbonlábnyom csökkentĂ©se Ă©s a fenntarthatĂł működĂ©s.
A Z-generáció tagjai már nem pusztán az étkezés miatt járnak étterembe
Az esemĂ©ny elsĹ‘ felszĂłlalĂłja Herczeg Zoltán volt, aki a napjainkban zajlĂł gasztronĂłmiai megĂşjulási folyamatrĂłl beszĂ©lt, amely meglátása szerint hazánkban egyelĹ‘re inkább csak a fĹ‘város Ă©ttermeiben Ă©rzĂ©kelhetĹ‘. Ezen Herczeg Zoltán elsĹ‘sorban az olyan trendekhez valĂł igazodást, felzárkĂłzást Ă©rtette, mint a fenntarthatĂłsági irányelvek betartása, valamint hogy az Ă©tterem ne csak az Ă©hsĂ©gĂĽnket, egyik alapvetĹ‘ szĂĽksĂ©gletĂĽnket elĂ©gĂtse ki, hanem egy Ăşj, a hĂ©tköznapokbĂłl kiszakĂtani kĂ©pes, feltöltĹ‘ Ă©lmĂ©nyt is adjon a fogyasztĂłi számára, akiknek rĂ©szĂ©rĹ‘l a fenti igĂ©nyek egyre erĹ‘sebben artikulálĂłdni látszanak.
A gasztronĂłmiai tanácsadĂł Ăşgy látja, hogy a fiataloknak, azaz a Z-generáciĂłnak egyre konkrĂ©tabb elkĂ©pzelĂ©sei, elvárásai vannak azzal kapcsolatban, milyennek kellene lennie egy jĂł Ă©tteremnek. A fiatalok az innováciĂłt keresik ezen a terĂĽleten is, Ă©s amennyiben egy vendĂ©glátĂłhely nem illeszkedik a világnĂ©zetĂĽkhöz, nem felel meg az Ă©letfilozĂłfiájuknak – azaz pĂ©ldául nem fenntarthatĂłan működik, hanem elkĂ©pesztĹ‘ mennyisĂ©gű hulladĂ©kot termel nap mint nap –, akkor elpártolnak tĹ‘le. Herczeg szerint a fenntarthatĂłságnak három szegmensben fontos megjelennie a vendĂ©glátásban: az Ă©ttermi alapanyagok terĂĽletĂ©n, a konyha felszereltsĂ©gĂ©ben, valamint a hely szellemisĂ©gĂ©ben. Egy igazán jĂł Ă©tterem pedig mindezekhez nemcsak idĹ‘rĹ‘l idĹ‘re felzárkĂłzik, hanem önmaga is törekszik a megĂşjĂtĂł erejű szemlĂ©letmĂłd minĂ©l teljesebb elsajátĂtására.
A vállalkozók elemi érdeke, hogy naprakészek legyenek az aktuális fogyasztói igények terén
Gerendai Károly, a Costes Group alapĂtĂł tulajdonosa ezt követĹ‘en azt fejtette ki, hogy az Ăşj generáciĂł egyik legĂ©getĹ‘bb problĂ©mája ma az, hogy hogyan tudják Ăşgy Ă©lni a mindennapjaikat, hogy ezzel közben a lehetĹ‘ legkevĂ©sbĂ© ártsanak a bolygĂłnak. Ez a szemlĂ©let az elĹ‘zĹ‘ generáciĂł esetĂ©ben mĂ©g nem volt ennyire erĹ‘s, mivel azonban a fiatalokat már szinte kizárĂłlag akkor tudják elĂ©rni, ha elsajátĂtják ezt a filozĂłfiát, az Ă©ttermeket ĂĽzemeltetĹ‘ vállalkozĂłknak elemi Ă©rdekĂĽk, hogy naprakĂ©szek legyenek az ilyen igĂ©nyek tekintetĂ©ben.
Gerendai szerint mĂg korábban az elkötelezettsĂ©g mellett az anyagiak kĂ©rdĂ©se is volt, hogy mennyire kĂ©pes egy vendĂ©glátĂł egysĂ©g fenntarthatĂłan működni, ez ma már szerencsĂ©re inkább a szándĂ©kon mĂşlik. Mindez pedig annak köszönhetĹ‘, hogy pĂ©ldául a környezetbarát tisztĂtĂłszerekben Ă©s cateringben utazĂł Bibo cĂ©g termĂ©kei (a cĂ©gnek Gerendai is befektetĹ‘je) gazdaságilag is fenntarthatĂłnak mondhatĂłk, tehát nem kell sĂşlyos felárat fizetnie annak, aki szemlĂ©letváltásra törekedne.
A cél az, hogy a környezetbarát vendéglátás gazdaságilag is fenntartható legyen
HarmadikkĂ©nt Juhász András kapott szĂłt a Bibo nĂ©vre keresztelt vállalat kĂ©pviseletĂ©ben. Azt hangsĂşlyozta, hogy kifejezetten a vendĂ©glátás zöldĂtĂ©se a profiljuk, termĂ©keikkel pedig abban tudnak segĂtsĂ©get nyĂşjtani az Ă©ttermeknek, hogy többletköltsĂ©gek nĂ©lkĂĽl tudjanak a rĂ©gi mĂłdszereikkel, ám másfajta szemlĂ©let mentĂ©n működni. A Bibonál cĂ©ljuk, hogy három fontos szempontnak megfeleljenek, tehát mind környezetvĂ©delmi, mind szociális, mind pedig gazdasági szempontbĂłl fenntarthatĂłk legyenek.
A Bibo által előállĂtott vegyszerek, tisztĂtĂłszerek, szemeteszsákok, valamint a cateringben alkalmazott eszközök (kanalak, villák, kĂ©sek, szĂvĂłszálak, egyszer használatos tányĂ©rok) remek alternatĂvái lehetnek a korábban alkalmazott, a környezetet károsĂtĂł termĂ©keknek – hangsĂşlyozta Juhász András. Hozzátette, hogy cĂ©ljuk a vendĂ©glátás számára tudatos beszerzĂ©st Ă©s beszállĂtást biztosĂtani, ennek kapcsán pedig az árumozgatás, valamint a termĂ©keikkel járĂł csomagolĂłanyagok kapcsán is zöldmegoldásokkal Ă©lnek. Juhász szerint ugyancsak a tudatosság a megfelelĹ‘ irány az organikus hulladĂ©kot illetĹ‘en, Ăgy az Ă©ttermek Ăłriási mĂ©rtĂ©kű Ă©lelmiszer-pazarlását saját fejlesztĂ©sű komposztálĂłgĂ©peikkel szorĂtanák vissza.
A követendő példa egy londoni zero waste étterem lehet a magyar vendéglátás számára
A sajtĂłtájĂ©koztatĂł zárásakĂ©nt Herczeg Zoltán elmondta, hogy a Dining Guide jelenleg azon dolgozik, hogy egy olyan platformot hozzon lĂ©tre, ahonnan a vendĂ©glátással foglalkozĂł vállalkozĂłk megfelelĹ‘ informáciĂłkat szerezhetnek ahhoz, hogy Ă©ttermeik mikĂ©nt legyenek fenntarthatĂłbbak. Ez egyrĂ©szt egy online tudásbázis formájában fog megvalĂłsulni, másrĂ©szt Juhász András fenntarthatĂłsági szakĂ©rtĹ‘n keresztĂĽl, aki a Dining Guide kalauzában szereplĹ‘ vendĂ©glátĂł egysĂ©geknek felajánlotta, hogy az adott Ă©ttermek helyszĂnĂ©n egy 3 Ăłrás tanácsadás keretĂ©ben adja át a legszĂĽksĂ©gesebb informáciĂłkat azzal kapcsolatban, hogyan tud a hely a bolygĂłt Ă©s a környezetet kevĂ©sbĂ© terhelĹ‘ mĂłdon működni.
Herczeg Zoltán úgy gondolja, a Londonban található Silo éttermet érdemes minden étteremnek mintaként tekintenie, amely zero waste módon üzemel annak ellenére, hogy napi több száz vendéget szolgál ki.
A fenntarthatósággal és azzal, hogy mi mit tehetünk bolygónk védelméért, kiemelten foglalkozott a Planet Budapest 2023 Fenntarthatósági Expó is.
Kiemelt kép: Arteregó Kommunikációs Ügynökség