Hamarosan gyorsvasúttal utazhatjuk be Közép-Európát
Hamarosan gyorsvasúttal utazhatjuk be Közép-Európát

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) tegnapi közleménye szerint a következő évtizedben indul az építése annak a gyorsvasúti hálózatnak, melynek segítségével a régió fővárosai akár a repülőgépeknél is gyorsabban elérhetővé válik, alacsony kibocsátás mellett.

A tervek szerint a vonal egyes szakaszain akár 320 kilométer/órás sebességgel is járhatnának majd a vonatok. A pályát a belföldi InterCityk is használhatnák, például a balatoni utazásokban versenyképesebb alternatívát kínálva a közúti közlekedésnél.

A nagysebességű vasútvonalon Bécsbe és Pozsonyba kevesebb mint két óra, Prágába három és fél óra alatt lehetne eljutni. A járatok öt és fél óra alatt tennék meg a Budapest-Varsó utat. A visegrádi országok fővárosainak összekapcsolása mellett a beruházás egybenyithatja a hazai gyorsvasúti hálózatot az európaival. Az új vasútvonalnak köszönhetően az autópályáknál gyorsabb elérést biztosító belföldi vonatokon utazhatnánk a többi között Sopron, Veszprém és a Balaton felé.

– mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter

A nagysebességű vasútvonalnak a visegrádi országok fővárosain túl osztrák leágazása is lesz, mellyel a térség bekapcsolódhat a nyugat-európai gyorsvasúti hálózatba. A jelenlegi tervek szerint a vasúti pálya Kelenföldtől nyugatra indulna a Vértest délről kerülve Székesfehérvár felé. A győri megállási lehetőség után Pozsony irányába Rajkánál, Bécs felé Hegyeshalomnál hagyná el a Magyarországot.

A gyorsvasúti vonal kiépítésével becsatlakozhatnánk az európai hálózatba

A 350 kilométer/órás tervezési sebességű pályán a városi szakaszok kivételével 250-320 kilométer/órás tempóval haladhatnának a vonatok. A járműveken két vagy több kocsiosztály állna rendelkezésre, mindegyik szerelvényben büfé- vagy étkezőszakasz tervezett.

A beruházásnak köszönhetően a meglévő vasúti vonalakon jelentős kapacitások szabadulhatnak fel, több elővárosi és regionális személyszállító és több tehervonat közlekedhet. Az új vasútvonal tehermentesíti a bevezető utakat a dugóktól, az autópályákat a kamionoktól, a levegőt pedig évi akár négyszázezer tonna szén-dioxidtól.

Rengeteg fontos információ vár még rád! Nézz szét!

(MTI)

search icon