A hazai borok képesek felvenni a versenyt a világ legnevesebb borvidékeinek boraival minőség, sajátosság és sokszínűség tekintetében. Az ágazat jövője az innovációban rejlik – mondta Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára, a 44. Országos Borverseny ünnepélyes megnyitóján.
A helyettes államtitkár kiemelte, hogy a megfelelő technológia és infrastruktúra megléte kiemelten fontos, ezért csak fejlesztésekkel biztosítható, hogy a szőlő-bor ágazat igazodni tudjon a változó fogyasztói igényekhez. Az agrártárca a KAP Stratégiai Tervben támogatja többek között a szőlőültetvények korszerűsítését, a beruházásokat, a promóciót és az innovációt. Ezen célokra az idei évben közel 28 millió euró, a 2024–2027-es időszakra pedig összesen közel 112 millió euró forrás áll rendelkezésre.
A pályázatokról szólva elmondta, hogy a támogatási kérelmek benyújtási időszakait az agrártárca úgy módosította, hogy ezek jobban igazodjanak a termelők igényeihez. Új elemként indul az innovációs beruházási támogatás, ebben a tervezett felhívásban olyan új technológiák, eljárások bevezetésének támogatása válik lehetővé, amelyek révén az ágazat szereplői új piacokat, fogyasztókat érhetnek el.
A szőlőültetvények szerkezetátalakítási és átállítási támogatása július 20. és augusztus 15. között igényelhető, míg a beruházási támogatások 2025. november 15. és december 15. között. Tarpataki Tamás hozzátette: kiemelt területet jelentenek a promóciós pályázatok is, a kül- és belpiaci promóciós támogatási kérelmeket június 30-ig lehet benyújtani.
A borpiaci trendek megkövetelik azt, hogy a csendes borok mellett olyan új termékekkel is megjelenjenek a borászatok, mint a habzóbor, a pezsgő, a murci, a must, az alkoholmentes borok, a koktélok vagy éppen a szőlőmagolaj. Mindez pedig fejlesztést és új ismereteket követel meg az ágazat szereplőitől – húzta alá Tarpataki Tamás.
Az ágazat exportteljesítményét ismertetve a helyettes államtitkár kiemelte: 2003 óta a legmagasabb exportvolument könyvelhette el az ágazat a tavalyi évben. A mennyiségi növekedés 12 százalékos volt, ami 1,4 millió hektolitert jelent, az értéknövekedés pedig 16 százalékos, ez közel 20 millió eurós többletet jelentett. Az export növekedése egyértelműen jelzi a nemzetközi piacok fontosságát. A további előrelépéshez az exportpiacok bővítése és a termékek versenyképességének növelése kulcsfontosságú.
Fotó: Canva