Megszűntették a madridi autómentes zónát

Megszűntették a madridi autómentes zónát
Megszűntették a madridi autómentes zónát

A környezetvédelmi és egészségügyi szempontból is jól működő Madrid Central programot a spanyol legfelsőbb bíróság megszüntette eljárási hiányosságokra, formai hibákra hivatkozva. Az alacsony károsanyag-kibocsátású zóna következő verzióját azonban már készíti elő a város.

Madridban 2018-ban indították a Madrid Central nevű programot, melynek célja, hogy csökkentse a járműforgalom okozta környezeti károkat. Ennek megfelelően a belváros 472 hektárnyi területén korlátozták nagy mértékben az autóforgalmat.

A rendszert korábban többen támadták, most pedig a legfelsőbb bíróság ítélete nyomán két hónapon belül megszűnnek a spanyol főváros történelmi központjában érvényben lévő közlekedési korlátozások és a bírságok. Környezetvédelmi szempontból azonban a Madrid Central komoly sikereket ért el, az Ecologistas en Accion környezetvédő szervezet szerint a forgalomkorlátozás nyomán 22 százalékkal csökkent a szennyezőanyag-kibocsátás 2019-ben a madridi belvárosban.

Ennek nyomán a jelenlegi városvezetés nem szeretné feladni az eddigi előrelépéseket. Nyártól a Madrid360 elnevezésű cselekvési tervvel készülnek kiváltani a megszűnő programot, amelynek keretében például a főváros emblematikus terét, a Puerta del Solt és környékét teljesen autómentessé tennék. Emellett más módon, mint eddig, de fenntartanák a gépjárművek környezetvédelmi besorolás szerinti behajtási és parkolási engedélyét a városközpontban.

Szintén a kibocsátáscsökkentési előnyei lehetnek a spanyol közlekedési hatóság (DGT) új központi szabályozásának, melynek értelmében a spanyol városi utak 70 százalékán óránkénti 30 kilométeres sebességkorlátozás lépett hatályba kedden.

A DGT tájékoztatása szerint az új egységes központi szabályozás szerint minden olyan városi autóúton, ahol haladási irányonként egy sáv van, nem lehet 30 kilométeróránál gyorsabban hajtani. Ott, ahol a járda és az úttest egy szintben van, a korlátozás 20 kilométeróra.

Utóbbi szabályozás sokkalta inkább a közlekedésben résztvevő többi szereplő védelmében született, azonban várhatóan ennek az intézkedésnek is komoly környezetvédelmi előnyei lehetnek, amennyiben az alternatív közlekedési eszközöket használók száma emelkedésnek indul.

Rengeteg fontos információ vár még rád! Nézz szét!

(MTI) A borítóképen a madridi Puerta del Sol látható

search icon