Alapvetően kevésbé figyel a lakosság a környezettudatosságra ezen a karácsonyon. Az elmúlt évhez képest csökkent azok aránya, akik hajlandóak lennének többletköltséget vállalni a környezetbarát csomagolóanyagért, és az online vásárlók prioritásai is megváltoztak a fenntartható csomagolással kapcsolatban.
A magyarok ajándékcsomagolási szokásait vizsgálták a közelgő ünnepek alkalmából. A tavalyi eredményekkel összehasonlítva idén kevesebben lesznek, akik letéphetik majd a környezetbarát papírt az ajándékukról a fa alatt, hiába számítana ez fenntarthatósági szempontból a legjobb megoldásnak – derül ki a tavalyi és idei kutatási eredményekből.
A kutatást az Opinio végezte a 16-59 éves okostelefonnal rendelkező, kor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szerint reprezentált sokaság körében, 1041 kitöltő válaszai alapján. A mintavétel 2023 novemberének utolsó hetében történt. A 2022-es vizsgálatot szintén az Opinio végezte, az adatfelvétel 2022 novemberében zajlott, 1007 fős reprezentatív mintán.
Kevesebben csomagolnak idén környezetbarát csomagolópapírba
A válaszadók többsége (42%) ugyan még mindig környezetbarát csomagolópapírba csomagolja a meglepetéseket karácsonykor, ez azonban így is visszaesés a tavalyi 59 százalékhoz képest. A válaszadók 21 százaléka használ idén papírzacskót vagy papírdobozt, míg tavaly még a válaszadók 36 százaléka döntött így.
A válaszokból kiolvasható, hogy a környezetbarát csomagolóanyagok használata nem döntő fontosságú a válaszadók számára: a megkérdezettek fele mondta azt, hogy inkább nem ez alapján dönt, amikor ajándékot vásárol. Ez az arány sokat változott a tavalyi eredményekhez képest, hiszen akkor még csak 38 százalékuk nyilatkozott így.
Tavaly a megkérdezettek több mint harmada (37%) még nagyrészt szem előtt tartotta a környezetbarát csomagolás fontosságát, idén már csak a válaszadók negyede (27%) válaszolt így. Csökkent azoknak az aránya is (14%-ról 9%-ra), akik fő szempontként tekintettek ajándékvásárláskor a környezetbarát csomagolásra.
Az árérzékenység és a spórolás állhat a dolgok hátterében
Jól érezhető a magyarok árérzékenysége is a fenntarthatósággal kapcsolatban. Többletköltséget mindössze a megkérdezettek 7 százaléka vállalna egyértelműen a környezetbarát csomagolás érdekében, 37 százalékuk pedig egyáltalán nem hajlandó többet fizetni környezetbarát csomagolásért. A képet tovább árnyalja az az adat, hogy a megkérdezettek 13 százaléka egyáltalán nem vásárol idén karácsonyi ajándékot.
A környezetbarát online vásárláshoz kapcsolódóan is sokat változott a lakosság attitűdje. A válaszadók 59 százaléka mondta azt, hogy nem döntő fontosságú számára online vásárláskor a környezetbarát csomagolás, míg tavaly mindössze 47 százalékuk válaszolt így. Idén már csak az online vásárlók mindössze 28 százalékának fontos valamilyen mértékben a környezetbarát csomagolás, tavaly még a válaszadók 38 százalékára volt ez jellemző.
Az ünnepi szemét gyűjtésével is hadilábon állunk
Noha az árérzékenység jellemzően befolyásolja a fenntarthatósági törekvéseket, érdekes megfigyelni, hogy csökkent az ünneplők lelkesedése azokon a területeken is, amik egyébként nem kerülnek pénzbe: például a fenntartható karácsony kivitelezéséhez a magyarok 56 százaléka gyűjti idén szelektíven a szemetet, szemben a tavalyi 69 százalékkal. Míg tavaly csak a válaszadók 9 százaléka nem tett karácsonykor a fenntarthatóságért, idén már 15 százalékra nőtt azok aránya, akik így nyilatkoztak. Pedig apró lépésekkel, kis döntésekkel is hozzájárulhatnánk a zöldebb karácsonyhoz.
Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója úgy véli, hogy a kutatási eredmények rávilágítanak arra, hogy a magyar fogyasztók árérzékenyek és nehezebb gazdasági helyzetben a fenntarthatóság kevésbé játszik szerepet a döntéseikben. Ilyen körülmények között is fontos azonban véleménye szerint a papírhulladék szelektíven történő gyűjtése, hiszen a körforgásos gazdaság működési elveinek megfelelően 100 százalékban lebomló hullámkarton készülhet belőle.
A fenntarthatósággal és azzal, hogy mi mit tehetünk bolygónk védelméért kiemelten foglalkozott a nemrég véget ért Planet Budapest 2023 Fenntarthatósági Expó is.
Forrás: ACG Reklámügynökség Kft.
Kiemelt kép: Canva