Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges infrastruktúrát kell telepíteni 2030-ig az uniós klímasemlegességi célok eléréséhez.
Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) brüsszeli székhelyű szakmai képviseleti szervezete szerint, 2017 és 2023 között az elektromos autók eladása az EU-ban háromszor gyorsabban nőtt, mint a töltőpontok telepítése.
Az elektromos autók tömeges elterjedésére van szükség az összes tagországban, hogy elérjük az Európai Unió ambiciózus szén-dioxid-csökkentési céljait. Ez azonban nem fog megtörténni a töltőinfrastruktúra széles körű elérhetősége nélkül
– hívta fel a figyelmet Sigrid de Vries, az ACEA igazgatója.
De Vries szerint aggasztó, hogy a töltőinfrastruktúra kiépítése az elmúlt években nem tartott lépést az elektromos autók értékesítésével. „Az infrastrukturális szakadék a jövőben tovább nőhet, az Európai Bizottság becsléseinél sokkal nagyobb mértékben” – tette hozzá.
Az ACEA adatai szerint, tavaly alig több mint 150 ezer nyilvános töltőpontot helyeztek üzembe az EU-ban. Az Európai Bizottság szerint 2030-ig 3,5 millió töltőpontot kellene telepíteni, ami évente 410 ezer állomás létrehozását jelentené. Az ACEA azonban úgy becsüli, hogy 2030-ra 8,8 millió töltőpontra lenne szükség. Ennek eléréséhez évente 1,2 millió töltőállomást kellene létrehozni, ami a legutóbbi éves telepítési arány nyolcszorosa.
A nyilvános töltőpontokhoz való akadálymentes hozzáférés a közúti közlekedés szén-dioxid-mentesítésének elengedhetetlen feltétele, a piaci támogatás és a versenyképes európai gyártási keret mellett. A nyilvános töltőinfrastruktúrába történő beruházásokat sürgősen fel kell gyorsítani
– figyelmeztetett de Vries.
Az EU számvevőszéke is erre mutatott rá a legutóbbi jelentésében. Az uniós testület szerint az elektromobilitáshoz jelentős feltöltési infrastruktúra szükséges, ennek lefedettsége, hozzáférhetősége azonban még nem megfelelő. 2021-es jelentésükre hivatkozva a számvevők úgy vélik, az EU-ban sehol sincs elég feltöltőállomás. A meglévők legtöbbje Franciaországban, Németországban és Hollandiában található, míg az Európai Unió keleti felében különösen ritkák. Az EU célkitűzése szerint 2030-ra az 1990-es szinthez képest legalább 55 százalékkal kell csökkenteni az üvegházhatást okozó gázok nettó kibocsátását.
A környezetbarát közlekedésre való átállás, a Planet Budapest 2023 fenntarthatósági expón is a kiemelt témák közé tartozott. A rendezvényen a tudományos élet számos neves képviselője vett részt, értékes előadásokat és innovatív megoldásokat prezentálva az érdeklődők számára.
(MTI)
Fotó: Canva