Vajon kibírná az elektromos hálózat, ha minden autót elektromosra cserélnénk?
Vajon kibírná az elektromos hálózat, ha minden autót elektromosra cserélnénk?

Gyakori ellenérv az elektromos autókkal szemben, hogy elterjedésükre nincs felkészülve az elektromos hálózat, amely nagyszámú autó terhelését nem bírná el. Azt eddig nem lehetett tudni, hogy ez valóban így van-e, az azonban biztos, hogy a villanyautók számának emelkedési üteme mellett, még bőven lenne idő a hálózat fejlesztésére is.

Bár az elektromos autók egyre gyorsabban törnek előre, például szeptemberben már egy Tesla Model 3 volt az Európában legtöbbször eladott modell, azért még nem beszélhetünk a belsőégésű motorral szerelt autók eltűnéséről. Ennek ellenére Németországban úgy gondolták, hogy egy kísérlet segítségével tiszta vizet öntenek a pohárba.

A kísérletbe bevonták egy lakópark lakóit, ahol már egyébként is többeknek volt plug-in hibrid vagy tisztán elektromos autója. A 16 hónapos kísérlet során a 86 férőhelyes parkolóban 58 elektromos töltőt telepítettek és a lakók saját autóik mellé további 45 autót villanyautót kaptak, hogy a benzines és dízel autóik helyett ezeket használhassák.

A kísérletet szervezők hipotézise szerint egy időben mindössze 30 töltőt fognak használni, a valóságban azonban 13-nál több autó sosem töltött egy időben. Ha minden töltőt használtak volna egyszerre, akkor a hálózat nem bírta volna el a terhelést és valóban fejlesztésre, például egy saját trafóházra lett volna szüksége a társasháznak.

Bár voltak olyan időszakok (elsősorban a 18-22:00 óra közötti), amikor jellemzően többen tették töltőre az autójukat, arra valójában csak másnap reggel volt újra szükség. Így egy okos töltéskezelő rendszerrel elosztották a rendelkezésre álló tápellátást, minek következtében ugyan nem töltöttek fel az autók a szokásos 2-2,5 óra alatt, de reggelre mindenki tele akkumulátorokkal tudott nekivágni az útnak.

A kísérlet egy másik érdekes tapasztalata volt, hogy az elektromos autóval először találkozó sofőrök jóval gyakrabban töltötték az autóikat, mert aggódtak a hatótáv miatt. Aztán idővel sokkal lazábbak lettek, és ritkábban tették töltőre az autókat, megszűnt a „hatótávpara”.

A címben feltett kérdésre tehát az lehet a válaszunk, hogy a hálózat elméletben nem bírná ki, ha holnaptól mindenki elektromosra cserélné az autóját, a gyakorlatban viszont valószínűleg működne a dolog. (villanyautosok.hu)

search icon