Hollandia a világ vezető kerékpáros nemzete, nem véletlenül. Az országban több a kerékpár, mint a polgár, még az ország miniszterelnöke is gyakran kerékpárral jár munkába.
2018-ban az összes utazás több mint negyedét kerékpárral tették meg, a 7,5 km alatti utak esetében ez az arány több mint egyharmadra emelkedik. Ez éles ellentétben áll az Egyesült Királysággal, Franciaországgal és Írországgal, ahol az utazások kevesebb mint 5 százaléka történik biciklivel.
Egy kerékpáros nemzet születése
Az 1970-es évekre Hollandia városai megteltek autókkal, 100 autó jutott 500 lakosra. A középkorban épült utakat nem ilyen forgalomra szánták, 1971-ben több mint 3000 ember vesztette életét az utakon köztük majdnem 500 gyerek. Ez indította el a Stop de Kindermoord (Stop a gyermekgyilkosságnak) nevű mozgalmat. Mindez egybeesett 1973-as olajválsággal is, amikor a Kőolaj-exportáló Országok Szervezetének (OPEC) egyes tagjai csökkentették az olajtermelést és embargót rendeltek el egyes országokba irányuló exportra.
Az események arra ösztönözték a holland kormányt, hogy maga mögött hagyja az autóközpontú városvezetést, és sok kilométernyi kerékpárutat alakítson ki. Ma Hollandiában több mint 35 ezer kilométer kerékpárút található, miközben az ország úthálózata mindössze 140 ezer kilométer. Az országnak van egy sor olyan, autó és kerékpár által egyaránt használt útja is, ahol a kerékpároknak elsőbbsége van, itt „fietsstraat auto te gast” feliratú táblával jelzik, hogy az „autók csak vendégek” az útvonalon.
Amellett, hogy olyan városokat és utakat terveztek, amelyek segítenek a kerékpárosoknak biztonságosan eljutni A-ból B-be, a hatóságok a kerékpárosok parkolásába is beruháznak. A hollandiai Utrecht városa 2019-ben a világ legnagyobb többszintes kerékpárparkjának adott otthont, ahol 12 500 kerékpárnak jut hely.
Milyen előnyei vannak a kerékpáros közlekedésnek?
Egy 2016-os brit tanulmány a kerékpározás értékéről megállapította, hogy az nemcsak a kerékpárosok számára előnyös, hanem javítja a termelékenységet, pozitív társadalmi hatással bír, és csökkenti az állam egészségügyi költségeit. A Decisio nemrégiben készült jelentése a holland kerékpározás társadalmi exportértékét évi 1,2-3,8 milliárd euróra becsülte. A kerékpárgyártás, -értékesítés, -karbantartás és -kölcsönzés együttesen 13 ezer teljes munkaidős munkahelyet jelent az országban.
A múlt hónap végén a holland infrastrukturális és vízügyi államtitkár levélben fordult a parlamenthez, amelyben megfogalmazta azt a célját, hogy a következő két és fél évben 100 000 emberrel több kerékpárral közlekedjen. A tárca jelenleg is vizsgálja a terveket arra vonatkozóan, hogy miként juthatna kerékpár ahhoz a több mint 200 000 gyermekhez és fiatalhoz, akiknek nincs rá pénzük.
Más országok is követik a jó példát
A spanyolországi Sevillában a 2006-os kevesebb mint 7000-ről 2011-re több mint 70 000-re nőtt a kerékpárral megtett utak száma. A holland technikákat lemásolva a város számos parkolóhelyet alakított át emelt és elválasztott kerékpársávokká. Sevilla ma már egy egész kerékpárút-hálózattal rendelkezik, amelynek első 80 kilométere kevesebb mint 20 millió euróba került.
(Forrás: Euronews)