Egyre népszerűbb közlekedési forma hazánk városaiban a rollerezés. De biztos, hogy csak pozitívumai vannak ennek a környezetkímélő, rugalmas és fiatalos járműnek?
Hazánk nagyobb településein ma már szinte kivétel nélkül találkozhatunk az utcákra kihelyezett, bérelhető elektromos rollerekkel, melyek jobb esetben szépen elrendezve várják, hogy valaki felvegye őket, rosszabb esetben azonban mindenfelé széthajigálva nehezítik meg a gyalogosok, biciklisek vagy akár az autósok közlekedését. Sokan üdvözlik az elektromos rollereket, és a nagyvárosi közlekedés jövőjét látják bennük, mások azonban az ellenségeiket sem ajándékoznák meg a két keréken guruló, elektromos árammal meghajtott járművekkel. Tény, hogy mindkét oldal nézete mellett szólnak érvek. Mi nem foglalunk állást, inkább összeszedünk néhány fontos információt és érdekességet az elektromos rollerekkel kapcsolatban, hogy aztán az olvasó maga dönthesse el, melyik tábor létszámát fogja gyarapítani.
Ki gondolta volna, hogy a roller már száz éve sem csupán egyszerű gyerekjáték volt?
Alighanem sokunk azt feltételezi, hogy az elektromos roller korunk találmánya, hiszen pár éve még a világ nagyobb metropoliszaiban is csak elvétve lehetett vele találkozni. Legalább ugyanennyien gondolhatják azt is, hogy korábban a rollerek csupán egyszerű gyerekjátékok voltak, felnőtt embernek pedig eszébe sem jutott volna felszállni rájuk, hiszen csak bolondot csinált volna magából. Mindez azonban tévhit. A felnőtt emberek rövidtávú közlekedésére szolgáló elektromos roller ötlete már 1895-ben felmerült, a koncepciót pedig még szabadalmaztatták is, hogy aztán néhány évvel később megindulhasson a jármű gyártása. Végül azonban ez a kezdeti, első kerék meghajtású prototípus nem telítette be igazán a piacot, és még évtizedekig, egészen pontosan az ezredfordulóig várni kellett, hogy komolyabb előrelépés történjen az ügyben.
Az első világháború alatt viszont az elektromos roller „távoli rokona” divatba jött Amerikában és Nagy-Britanniában, jóllehet az üzemanyaggal való takarékoskodás miatt megszületett autopedek még nem elektromos árammal, hanem benzinnel működtek. A New York-i postások által előszeretettel használt járművek viszont jóval kevesebbet fogyasztottak, mint egy autó vagy egy motorkerékpár, tehát abban kifejezetten hasonlítottak a mai elektromos rollerekhez, hogy fenntarthatóbb alternatívát kínáltak a városon belüli közlekedésre.
Legfőbb tudnivalók a hazai elektromos rollerekről
Aki ma úgy dönt, hogy leszámol a városon belüli autózás környezetszennyező gyakorlatával, de a kerékpározás kimerítő, a tömegközlekedés pedig zsúfolt és nehézkes számára, annak nem kérdés, hogy kiváló választás lehet az elektromos roller. Szerencsére ma már nem is kell tetemesebb összegeket áldoznunk egy ilyen járműre, hiszen a városi közlekedéskultúrának szerves részévé vált az elektromos rollerek bérlésének lehetősége.
Hazánkban Budapesten, valamint több vidéki városban és néhány kisebb településen is lehet vagy a Lime, vagy a Tier, vagy a Whoosh, esetleg a Bird nevű cég járgányaival közlekedni. A nyári időszakban még akár a Balaton körül is találkozhatunk rollerekkel, melyek használata igazán egyszerű. Csupán egy applikáció meg egy gyors regisztráció kell hozzá, és a megfelelő percdíj kifizetéséért cserébe már suhanhatunk is céljaink felé.
Az elektromos roller áldásai …
Nem kérdés, hogy a bérelhető elektromos roller remek kezdeményezés, és hogy rengeteg előnye van. Működtetése környezetbarát, nem kapcsolódik hozzá károsanyag-kibocsátás, a közlekedés vele rugalmas és könnyű, nem ragadunk benne a dugóban, nem kell elviselnünk a buszokon, villamosokon kialakuló tömegnyomort, illetve különösebben energiát sem kell befektetnünk a használatába, ellentétben a biciklis közlekedéssel.
Az elektromos roller remek megoldás lehet a turisták számára is, akik pusztán rövidebb belvárosi távokat szeretnének megtenni két látványosság között, hiszen ezzel az eszközzel haladva menet közben is aktívan nézelődhetnek, és ha megtetszik nekik valami útközben, azonnal tehetnek egy kitérőt, nem kell az adott tömegközlekedési eszköz megállójából visszacaplatni a szimpatikus kávézókhoz, parkokhoz. Egy elektromos roller tehát a legkisebb mértékben sem korlátozza mozgási szabadságunkat a városokban. Hovatovább jogosítvány sem kell hozzá. Lehet, hogy pont ebből van a probléma?
… és átkai
Rengeteg embernek a fenti pozitívumok ellenére is szúrja a szemét az elektromos roller, és sajnos nem alaptalanul. A hibát persze nem feltétlenül a járműben, inkább az azt használókban érdemes keresni, hiszen az elektromos rollerekkel járó végtelen szabadság egyik hátulütője, hogy sokan még véletlenül sem kulturált módon teszik le használat után az eszközöket, nem keresik meg a kijelölt gyűjtőhelyüket, hanem pusztán otthagyják a járda közepén őket, nem egyszer levágva a földre.
A forgalmazó cégek munkatársai ugyan az utóbbi időben ügyelni szoktak arra, hogy bizonyos időközönként összeszedjék és megfelelően elrendezzék a rollereket a felvevőpontokon, ám sajnos így is rendszerint belefuthatunk egy-egy feldöntve sorsára hagyott rollerbe. Szintén bosszankodásra adhat okot az a tény, hogy bár a rollerek már több éve velünk vannak, a jogi helyzetüket szabályozni egyelőre nem sikerült. Emiatt rendszeresek az ittas vezetések, illetve sajnos az ilyen állapotban, elektromos rollerrel okozott balesetek is. Bizonyára ez is közrejátszhatott abban, hogy Máltán, az európai országok körében először, jövő márciustól teljesen betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Akárhogy is közlekedünk, utazunk, a lényeg, hogy ebben is igyekezzünk törekedni a fenntartható megoldásokra. A fenntarthatósággal és azzal, hogy mi mit tehetünk bolygónk védelméért kiemelten foglalkozott a nemrég véget ért Planet Budapest 2023 Fenntarthatósági Expó is.
Kiemelt kép és fotók: Canva