COP26: 2040 után nincs több fosszilis üzemű autó
COP26: 2040 után nincs több fosszilis üzemű autó

24 ország és vezető autógyártók kötelezték el magukat a glasgow-i klímacsúcson amellett, hogy legkésőbb 2040-ig megszüntetik a fosszilis tüzelőanyaggal hajtott gépjárművek gyártását. Ez lényegében a hagyományos robbanómotoros autózás végét jelentheti.

A feltételes mód annak szól, hogy néhány, az autógyártás tekintetében megkerülhetetlen ország nem írta alá a megállapodást. Egészen konkrétan az Egyesült Államok, Kína és Németország, mint a világ legnagyobb autógyártó nemzetei, kihúzták magukat az egyezmény alól. Ezzel együtt reményt keltő, hogy például a Fordot vagy épp a Mercedes-Benzt az aláírok között találjuk.

A szintén aláíró brit kormány mérföldkőnek nevezte a megállapodást, bár a szigetországban már korábban döntés született arról, hogy 2030 után fosszilis tüzelésű autót nem fognak árusítani.

A szintén nagy hiányzónak számító Toyota azzal mentegette magát, hogy bár az aláírástól tartózkodnak, ugyan azok az elvek és ugyanaz az eltökéltség vezeti őket, mint az aláírókat, és ahogy eddig, ezután is mindent meg fognak tenni a szén-dioxid semlegesség elérése érdekében. A csatlakozást ugyancsak visszautasító BMW azzal védekezett, hogy „még mindig jelentős a bizonytalanság a zéró-emissziós járművekre való teljes átállást támogató globális infrastruktúra fejlesztésével kapcsolatban”.

Bár ebben némi igaza lehet a bajoroknak, azt sem szabad elfelejteni, hogy 2040-ig még majdnem 20 év van vissza, ennyi idő alatt pedig gond nélkül ki tud épülni a más technológiára (legyen az elektromos hajtás vagy épp hidrogén) való infrastruktúra.

A szintén aláíró Hollandia környezetvédelmi minisztere, Steven van Weyenberg szerint a történet nem csupán a klímaváltozásról szól. Mint mondta, mindenkinek joga van tiszta levegőt lélegezni.

A Guardian cikke arról is beszámol, miként fogadták a Glasgow-ban demonstráló aktivisták az egyezményt. Szerintük általában az autózástól kellene eltávolodni, és sokkal inkább az olyan befektetéseket kellene ösztönözni, melyek a városok gyalogos- és kerékpárosbarát átalakítását célozzák, valamint a közösségi közlekedés fejlesztését.

search icon