Drágább a SAF mint a kerozin, de talán az utasok fizetni fognak érte
Drágább a SAF mint a kerozin, de talán az utasok fizetni fognak érte

Legalábbis így véli a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) vezetője, aki szerint jelenleg a fenntartható repülőgép-üzemanyag előtt álló legfőbb kihívás a mennyiségi igényeknek való megfelelés.

Willie Walsh tengap a CNBC-nek nyilatkozva elárulta, 2021-ben mindössze 100 millió liter SAF-ot, azaz fenntartható repülőgép-üzemanyagot használt fel az iparág, ami csupán csepp a tengerben az légiközlekedés teljes igényéhez képest.

Az IATA vezetője arra is kitért, hogy a légitársaságok máris 14 milliárd liter SAF-ra adtak le rendeléseket. A fenntartható üzemanyag jelenlegi ára egyébként nagyjából két és félszerese a hagyományos kerozin árának, de ha még a kibocsátás ellentételezésére vásárolt karbonkrediteket is beszámítjuk, akkor is kétszeres különbséget látunk.

Jelenleg persze a fő probléma nem is az ár, hanem a szükséges mennyiség kielégítése. Walsh azt várja, hogy a SAF-termelés 2025-re eléri majd a 7,9 milliárd litert, mely az iparág teljes üzemanyag-felhasználásának 2%-ra rúgna, hogy aztán a folyamatosan bővülő termelés mellett a század közepére akár 449 milliárd literig érjen. A becslések szerint ez már az ágazat szükségletének 65%-át is fedezhetné.

Sokan aggódnak azonban amiatt, hogy a SAF felfutásának nagy ára lehet: jelentős erdőirtások, és az élelmiszertermeléssel való verseny kövezheti ki a fenntartható üzemanyag útját. Walsh szerint azt mindenképp el kell kerülni, hogy az ipar olyan üzemanyagot használjon, melynek alapanyagához a környezetpusztítás vagy az élelmiszerbiztonság csökkenése társulhat.

Emellett arra is kitért, hogy szerinte a SAF miatti többletköltségek jelentős része a fogyasztókra hárul majd, de szerinte az emberek hajlandóak lesznek fizetni. (CNBC)

search icon