Egy éven keresztül fogja az országot járni az új hidrogénbusz
Egy éven keresztül fogja az országot járni az új hidrogénbusz

A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó kísérleti projekt keretében országszerte több nagyvárosban is megismerkedhetnek az utasok egy hidrogén üzemanyagcellás hajtásrendszerű Solaris autóbusszal. Ez a jármű februárban Miskolcon fog közlekedni, több különböző útvonalon is részt vesz majd az utasforgalomban. A tesztidőszak alatt az utasok díjmentesen próbálhatják ki a működése során káros égéstermékek helyett csak vízgőzt kibocsátó, alacsony zajterheléssel üzemelő autóbuszt.

A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. még tavaly júniusban írt ki közbeszerzést két darab hidrogén üzemanyagcellás hajtásrendszerű szóló autóbusz, valamint a szükséges kiszolgáló infrastruktúra egy éven át tartó bérlésére, kifejezetten tesztelés céljából. A tender eredményeként egy CaetanoBus és egy Solaris gyártmányú hidrogénbusz érkezett hazánkba. Előbbivel Budapesten és környékén, utóbbival pedig egy országjárás keretében a programban résztvevő vidéki városokban találkozhatnak az utasok 2024 folyamán.

A Solaris Urbino 12 hydrogen demóbusz összesen 89 utas szállítására alkalmas, háromajtós, 12 méter hosszú, és a tervek szerint március 1-ig közlekedik Miskolcon az MVK Zrt. menetrend szerinti járatain. Ezt követően a hivatalos ütemterv szerint Kecskemétre, Kaposvárra, Zalaegerszegre és Győrbe látogat majd egy-egy hónapra, ezek után pedig az év végéig újra bejárja a korábbi helyszíneket annak érdekében, hogy eltérő időjárási körülmények között lehessen üzemeltetési tapasztalatokat gyűjteni vele. Az egy éven át tartó próbaüzem nemcsak a döntéshozók dolgát könnyítheti meg, hanem az utasokat is meggyőzheti a modern megoldások előnyeiről.

A hajtáslánc lelkét jelentő, Ballard Power Systems gyártmányú, 70 kW teljesítményű üzemanyagcella-modulban a betankolt tiszta hidrogéngáz és a légköri oxigén elektrokémiai reakciója révén elektromos áram, melléktermékként pedig vízgőz keletkezik. A jármű közvetlen mozgatását villanymotor biztosítja, köztes energiatárolóként pedig egy vontatási akkumulátor is található a rendszerben. A tesztidőszakban a busz folyamatos üzemanyagellátásáról a Messer Hungarogáz Kft. gondoskodik, amely egy mobil hidrogéntöltő-egységet biztosít a projekthez.

A HUMDA számára a szemléletformáláson túl az adatgyűjtés és a Zöld Busz Programból származó üzemeltetési adatokkal való összehasonlításon alapuló elemzések készítése a cél. A kapott adatokkal felvértezve lehet segíteni a tiszta járművek és a hidrogéntechnológia iránt érdeklődőket beszerzési döntések meghozásában, a környezetileg, technológiailag és gazdaságilag együttesen értelmezhető megoldások létrehozásában.

A fenntarthatósággal és azzal, hogy mi mit tehetünk bolygónk védelméért kiemelten foglalkozott a nemrég véget ért Planet Budapest 2023 Fenntarthatósági Expó is.

Forrás és kiemelt kép: HUMDA Kommunikáció

search icon