Együnk hazai halat karácsonykor, például hortobágyit!

A magyarok halfogyasztása köztudottan karácsony környékén tetőzik. Így épp itt az ideje, hogy tengeri hal helyett hazai, tájba illő forrásból származót válasszunk: például a Hortobágyi Halgazdaság termékeit!

Mit tehetünk, ha szívügyünk az élővilág védelme, és szeretnénk hozzájárulni a változatos, ökológiai szempontból kiemelkedően értékes élőhelyek megőrzéséhez? Az egyik lehetőség, hogy étkezésünkben előtérbe helyezzük a természetkímélőbb, tájba illő gazdaságok termékeit.

Darvak, ökoturizmus és élelemtermelés

Ilyen például a Hortobágyi Halgazdaság, melynek termékei országszerte elérhetők több nagyáruházban is. Vásárolhatunk például pontyszeletet, kárászt, busát vagy szürkeharcsát, ezek mindegyike a gazdaság félintenzív termeléséből kerül ki (ellentétben a hasonló csomagolásba bújtatott import pisztránggal, melynek csak a feldolgozása zajlik itt – ez a címkéről kiderül). És hogy milyen itt a félintenzív termelés? Tógazdasági, halastavi környezetben történik, és extenzív állattartásból származó trágya is hozzájárul a szervesanyag-utánpótláshoz, növelve a tavakban természetes úton is létrejövő táplálékmennyiséget. Ezek mellett pedig abraktakarmánnyal is kiegészül a halak etetése.

Polikultúrás termelés zajlik, tehát egy területen számos halfaj él együtt, melyek ökológiai szerepe különbözik, egymást kiegészíti (különböző táplálkozású növényevők és ragadozók egyaránt jelen vannak). Fontos megjegyezni, hogy a halak csak a biotermelésben is engedélyezett gyógyászati készítményeket kapják, ha szükség van ilyesmire. A gazdaság halastavai a Hortobágyi Nemzeti Park védett területei közé tartoznak, kiemelkedően fontos madárélőhelyek.

A Hortobágy kiemelten fontos vizes élőhely
Kép: canva

Keressük a helyi lehetőségeket, tájékozódjunk!

Természetesen nem csak ebben a halgazdaságban zajlik ilyen jellegű haltermelés. Azért emeljük most ki, mert egyes nagyáruházakban országszerte vásárolhatunk a termékeikből. Érdemes azonban felfedezni, hogy a környékünkön van-e hasonló gazdaság. Hogy említsünk néhány példát az ország különböző területeiről: a SZEGEDFISH, valamint a tatai Öreg-tóból származó halak vásárlása is sokkal jobb választás, mint az óceánok túlhalászatának támogatása. A tatai Öreg-tónál egyébként különféle élelmiszer-előállítási melléktermékek adják a takarmányozás gerincét (a természetes táplálék kiegészítéseként): sörgyártásból származó sörtörkölyt, valamint malomipari „hulladékokat” is felhasználnak. Az ilyen gyakorlatok rendkívül fontosak az állati termékek előállításának fenntarthatóbbá alakításában.

Arra bátorítunk tehát mindenkit, hogy tájékozódjon, és keresse a helyi lehetőségeket. Ezeknek olyan előnyük is lehet, hogy csomagolásmentesen juthatunk hozzá a halakhoz.

Most pedig röviden bemutatjuk, miért épp a fent említett rendszereket javasoljuk.

Számos helyen választhatunk jó minőségű magyar halat
Kép: canva

Mit jelent az, hogy tájba illő?

Az ökologikus mezőgazdaság fontos sajátosságai közé tartozik, hogy illeszkedik a helyi viszonyokhoz, helyi létforrásokra alapoz. Tájba illőnek tekinthetünk valamit akkor, ha megfelel a táji adottságoknak, illetve a régi időkre jellemző tájhasználathoz is hasonló. Konkrétabban: az évszázadok óta létező fás legelők – nevüknek megfelelően – ideális helyszínei lehetnek a legeltetéses állattartásnak, ahogy hegyvidékeink déli lankái például a szőlőtermesztésnek. Az árterek, a hajdani mocsárvilágok területei pedig teret nyújthatnak az olyan vegyes, sokféleségre alapuló rendszereknek, melyeknek a halászat, az alkalmazkodó gyümölcsészet és a külterjes állattartás – akár a szarvasmarháé, akár a bivalyé – mind része lehet. Természetesen attól, hogy valami látszólag a helyén van, még nem lesz egyből természetkímélő, de mindenképp ez az egyik fontos kiindulópont.

A haltenyésztés sokféle lehet

Élelemtermelés extrákkal

Az ilyen rendszerek hozamai nem merülnek ki a kiemelt halban vagy a marhahúsban. A természetközeli ökológiai rendszerekhez hasonlóan (és az ipari mezőgazdaságtól eltérően) multifunkcionálisak. Ez azt jelenti, hogy egyszerre több dolgot is nyújtanak: élőhelyet számtalan élőlénynek, vízmegtartást az aszályosabb időkre, valamint élvezetes természetélményeket, kikapcsolódást az oda látogatóknak. Ez azt is jelenti, hogy ha ilyen gazdaságból származó terméket választunk, ezzel mindezek fennmaradását, biztosítását támogatjuk.

Az sem mindegy, mivel etetik a halakat

Megjegyzés a menühöz

Ökológiai szempontból fontos, hogy az étrendünkben nagyobb teret kapjanak a növényi eredetű termékek, de emellett a fogyasztott állatok sokféleségének növelése is kedvező. Magyarul: együnk kevés állati terméket, de ez származzon jó – természetkímélő és etikus – forrásból; és kedvező, ha étrendünk egy részét hazai, polikultúrás tógazdasági termelésből származó halak teszik ki. Az ipari állattartást és az óceánok túlhalászatát azonban ne támogassuk a vásárlásainkkal! Az ökológiai rendszerek védelme, az állatjóllét szem előtt tartása és a saját egészségünk védelme mind ebbe az irányba mutat. Kevés hazai halat eszünk, de a most elkövetkező karácsonyi időszak kiváló alkalom arra, hogy változtassunk ezen az arányon.

Nem csak a karácsonyi menüben szerepelhet hal!
Kép: canva

Amennyiben helyi termelőktől, háztáji gazdaságokból szerezzük be az élelmiszert, a fenntarthatóságért is teszünk. A fenntarthatósággal és azzal, hogy mi mit tehetünk bolygónk védelméért a nemrég véget ért Planet Budapest 2023 Fenntarthatósági Expó kiemelten foglalkozott.