Az amerikai Greenpeace friss jelentése szerint a világ legnagyobb FMCG vállalatai (jellemzően élelmiszeripari) a klímaválság ellenére egyre nagyobb volumenben szolgálják ki az olajcégek műanyagipari törekvéseit. Ezzel a fosszilis energiahordozók kitermelésének csökkentése helyett, csak annak felhasználási helye tolódik el a petrolkémiai iparág felé.
Ahogy a Greenpeace írja, a profitjaikat féltő világcégek, mint a Total, az Exxon és a Shell hatalmas beruházásokat végeznek a petrolkémiai ágazaton belül, és egyre inkább a műanyag-előállítás felé fordulnak, hogy továbbra is folytathassák a klímaromboló fosszilis kitermeléseiket. Ebben kitűnő partnerre találnak olyan cégekben, mint a Coca-Cola, a Nestlé és a PepsiCo, melyek termékeiket nagyrészt egyszer használatos műanyagba csomagolják, és egyelőre úgy tűnik, nem is igen szeretnének ezen változtatni.
Ezzel csupán annyi a probléma, a mindent beborító, óceánokat szennyező műanyaghulladékon túl, hogy műanyag előállítása a nyersanyag kitermeléstől a késztermék szemétté válásáig, a teljes életciklusa során üvegházgáz-kibocsátással jár. Ezzel az olajipari és az FMCG (Fast-Moving Consumer Goods, azaz gyorsan forgó fogyasztási cikkek) vállalatok műanyagtermelés növelésére vonatkozó céljai jelentősen veszélyeztetik a párizsi klímamegállapodásban rögzített célt.
A jelentésből többek között kiderül az is, hogy átláthatatlan a cégek műanyag felhasználása, és hogy az élelmiszeripari vállalatok üzletpolitikájukban továbbra is kiemelt szerepet szánnak a környezet- és klímaromboló egyszer használatos műanyagoknak.
A becslések szerint ha nem változnak a jelenleg trendek a műanyaggyártás a 2015-ös szint duplájára nőhet 2035-re és a triplájára 2050-re. Eközben 2020-ban csak a Coca-Cola 112 milliárd műanyagpalackot öntött a világra. (Greenpeace)