Iskolakertet adtak át Miskolcon
Iskolakertet adtak át Miskolcon

Október 12-én, az Országos Iskolakert-fejlesztési Program – Iskolakerti Alapozó Alprogram IV. ütemében megvalósult iskolakertet adtak át a  miskolci Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium, Kollégium és Óvoda intézményében. P. Holczinger Ferenc SJ igazgató, köszöntője, és a diákok ünnepi műsora után Dr. Raisz Anikó a Környezetügyért és Körforgásos Gazdaságért Felelős államtitkár asszony hivatalosan is átadta a létesítményt.

Világszerte és hazánkban is egyre népszerűbbek az iskolakertek, a hazai meglévő több mint 1100 iskolakert mellett egyre több iskola és óvoda keresi a lehetőségét, hogy ennek segítségével nevelje fenntarthatóságra, egészséges életmódra, felelősségtudatra, együttműködésre, munkára a fiatal korosztályt. Az iskolakertekben ezen kívül a szabadban tanulás és felüdülés lehetőségeit és élvezhetik, ráadásul segítik a későbbi agrár-pályaorientációt.

Mit kínálhat a természet a gyerekeknek? Fókuszban az Iskolakert-program

Az iskolakertek az egyik leghatékonyabb helyszínei és eszközei a fenntarthatóságra való és a környezeti nevelésnek. Olyan tevékenységrendszerrel lehetséges kialakítani, majd működtetni azokat, melyek által a gyermekeknek közvetlen kapcsolata alakul ki a természeti környezettel, ezen belül a növényekkel, állatokkal, embertársaikkal és nem utolsó sorban önmagukkal. Megtanulnak egymással együttműködni, egymáshoz és a különböző körülményekhez alkalmazkodni, elfogadni, problémákat megoldani, tervezni, kivárni. Az iskolakertek mentén számtalan tematikus kapcsolódási lehetőség nyílik a környezeti nevelés mellett, mint például az egészségnevelés, tehetséggondozás, pályaorientáció, terápiás fejlesztések.

Az országosan meghirdetett program negyedik ütemében az eddigi ütemekben fejlesztett 117 iskolakert és 50 óvodakert mellett most újabb 60 óvodakert és 60 iskolakert indult útjára.
Az Iskolakerti Alapozó Alprogram tartalmának összeállítása során az Iskolakertekért Alapítvány, mint a program szakmai lebonyolító szervezete, az Iskolakert-hálózatra és az előző három ütem tapasztalataira támaszkodott. Az egymást erősítő szolgáltatások úgy épülnek fel, hogy hosszútávon fenntartható iskolakertet eredményezzenek.

Mi szükséges az iskolakerthez?

A jelentkezés feltételeként az óvodák és iskolák biztosították a területet és az intézményi és fenntartói nyitottságot. Ez azért volt fontos, hogy kellő hangsúllyal, közös szándékkal indulhassanak útjukra a támogatott kertek.

Az óvoda- és iskolakertek számára külön-külön, az életkori sajátosságoknak megfelelően összeállított egységcsomag került átadásra, az elinduláshoz szükséges minden eszköz és vetőmag biztosításával, továbbá egy giliszta komposztáló beüzemelésével.

Az terület és az eszközök mellett pedig a speciális szaktudás, melyet több ponton nyújt a program: 30 órás akkreditált pedagógus továbbképzésen sajátíthatták el a kertvezetők az óvodakert/iskolakert tervezésének és fenntartásának lépéseit. Emellett a helyszíni sajátosságokat és lehetőségeket értelmező egyéni tanácsadást is kaptak mind a pedagógiai és szervezési kérdésekben, mind az ökológiai szemléletű kertfenntartás fogásaiban.

Kép: kormány.hu

A résztvevők a program lezárultával sem maradnak magukra. Mindenkinek lehetősége van csatlakozni az Iskolakertekért Alapítvány által koordinált országos Iskolakert-hálózathoz, mint szakmai közösséghez, amin keresztül további tapasztalatcserére, közös munkára és örömökre, találkozásokra lesz lehetőségük a későbbiekben is, ahogyan az a program keretében megvalósult 2021 évi VII. Országos Iskolakert-hálózati találkozón megtörténhetett. Az iskolakertek közösségét szolgálja a program során kiépített mentorkertek megyei hálózata is, ami jelenleg tizenhárom megye tizenhat kertjében (11 iskolakert, 5 óvodakert) várja az érdeklődőket látogatásra, konzultációra, évente egy-egy megrendezett szakmai nyílt napra. Ugyancsak a közösséget és az egész iskolakert mozgalmat erősíti az évente bővülő iskolakerti tudástár, amit a program honlapján lehet elérni bárkinek.

A program idén először összefonódott a Fenntarthatósági témahéttel, ahol mini kertek létrehozásával „Kertkostoló” projektet benyújtani. Remélhetőleg a program folytatásra kerül jövőre is, egy ötödik ütem meghirdetésével, ahol az idei pályázatból kimaradt, tartaléklistákon szereplő számos óvoda és iskola is egy-egy kerttel gazdagodhat majd.

Alprogram megvalósításában közreműködő támogatók és szakmai szervezetek:
Technolódiai és Ipari Minisztérium, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat, Kék Bolygó Alapítvány, Iskolakertekért Alapítvány, PontVelem Nonprofit Kft.


search icon