Kampánnyal népszerűsítenék a hazai méz fogyasztását novemberben
Kampánnyal népszerűsítenék a hazai méz fogyasztását novemberben

Egy hónapos kampányt hirdetett az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum és az Országos Magyar Méhészeti Egyesület a mézfogyasztás, ezen belül is a napraforgóméz népszerűsítésére.

Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára a kampány sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: a méhek tevékenysége az egész mezőgazdaságot, az egész élelmiszer-előállítást befolyásolja. A fogyasztó egészsége és az agrárium számára is alapvető fontosságú az ágazat, hiszen ha nem lennének méhek, akkor minden hatodik élelmiszer eltűnne a boltok polcairól. Feldman hangsúlyozta továbbá, hogy a legnagyobb segítséget a magyar fogyasztók jelenthetik a méhészeknek, hiszen az ő vásárlásaik révén nyílik piaci lehetőség a magyar méz értékesítésére.

Kiemelte, hogy egész Európában mézpiaci válság van, ennek oka pedig az Európán kívülről érkező „mézszerű” termékek, amelyek miatt jelenleg is folyik a küzdelem az európai szabályozás módosításáért. Idén augusztusban Magyarországon olyan szabályozást indítottak el, amely szerint valamennyi származási országot fel kell tüntetni a mézek csomagolásán.

Feldman Zsolt azt is ismertette, hogy egy 2,8 milliárd forráskeretű méhészeti támogató program is elindult, melynek része a kártevők elleni védekezés és a szaktanácsadás. Kormányzati oldalról beporzási támogatással, valamint az Európai Unióban csak nálunk elindított méh állatjóléti támogatással bővítik a hagyományos, más országokban is elérhető méhészeti támogatási rendszert a magyar méztermelés fenntartása érdekében.

Az esemény sajtóközleménye szerint 2023-ban Magyarországon összesen 20 ezer méhész foglalkozik méztermeléssel, a méhcsaládok száma 1,2 millió. A méhsűrűség hazánkban a legmagasabb, 13 méhcsaládra tehető négyzetkilométerenként. A megtermelt méz mennyisége évente 25 ezer tonna, a hazai mézfogyasztás átlagosan 1 kg/fő/év. Magyarországon évente 10 000 tonna méz fogy, ebből 6000 tonna a közvetlen termelői értékesítés, 4000 tonnát az áruházláncok adnak el.

A kampány során november végéig televíziós és rádióspotokkal, valamint a közösségi média felületein ajánlják a napraforgómézet a vásárlók figyelmébe.

Amennyiben helyi termelőktől szerezzük be az élelmiszert, a fenntarthatóságért is teszünk. A fenntarthatósággal és azzal, hogy mi mit tehetünk bolygónk védelméért a nemrég véget ért Planet Budapest 2023 Fenntarthatósági Expó kiemelten foglalkozott.

Forrás: MTI
Kiemelt kép: Canva

search icon