Július 1-jén élesedett a visszaváltási díjas rendszer, így a jogszabály által meghatározott italcsomagolások közül a régi típusúak már csak a készletek erejéig értékesíthetőek a boltokban, a gyártók kizárólag új típusú logóval és vonalkóddal ellátott csomagolásokat szállíthatnak a kiskereskedőknek. Félő azonban, hogy mindez az újratölthető (ún. többutas) csomagolások kivezetését idézheti elő. Ennek megakadályozása érdekében kezdett kampányba a Humusz Szövetség, meglátásaival pedig a Mohut és az illetékes minisztériumot is megkereste.
A Humusz Szövetség már 2022 és 2023 nyarán is felhívta a figyelmet arra, hogy folyamatosan tűnnek el az újratölthető italcsomagolások a boltok polcairól. A bevezetett jogszabályi keretek között a Penny és a Lidl megszüntette a többutas göngyölegek forgalmazását, és csak egyutas automatákat igényelt. Bár a Coop a legnagyobb üzleteiben minimális kínálatban még forgalmaz többutas csomagolású termékeket, a magyar élelmiszerlánc is csak egyutas visszaváltó gépeket telepített, a többutast a pénztárnál kosárba veszi vissza. Félő, hogy ez a későbbi teljes megszüntetés előszobája.
Ráadásul minden többutast forgalmazó áruházlánc csak a saját maga által forgalmazott üvegeket, sőt, csak a saját kínálatában szereplő címkéjű üvegeket veszi vissza a MOHU-s gépekben, kivéve a Spar régi automatáit, melyek az üveg formája alapján válogatnak. Így a legtöbb helyen rengeteg újratölthető üveg kerül az üveghulladékba – olvasható a Humusz Szövetség honlapján megjelent tanulmányban.
Máris több üres üveg köt ki az utcán
A Humusz Szövetség szakértőjének megfigyelései alapján június közepétől július végéig a következők gyűltek össze az általa vizsgált helyszíneken (Gyömrőn, a Keleti pályaudvar környékén és Balatonfenyvesen):
- Varga boros palack 0,7l – 2 db
- Varga boros palack 1,5l – 2db
- Dreher sörgyárak zöld vagy barna palackja – 4db
- NRW sörös palack – 9db
- standard üdítős palack német 0,5l (kizárólag Roni ABC) – 1db
- Borsodi sörös palack – 2 db
Ez kifejezetten nagy mennyiségnek tekinthető: a visszaváltási rendszer bevezetése előtt ennyi idő alatt legfeljebb 1-2 visszaváltható palackkal lehetett találkozni az utcákon.
Növekvő költségek, zuhanó kereslet, elmaradó ösztönzés
A Tesco és a Spar különösen visszás gyakorlatot folytat: az újratölthető üveges termékeket, vagy azok egy részét csak a legnagyobb üzleteikben forgalmazzák, így a náluk vásárlók jelentős részének sem maradt választási lehetősége. A kereslet az ilyen termékek után máris bezuhant.
A sörösök az üveges kiszerelést a vendéglátásból is visszavonják, ott a doboz mellett az idei szezontól kezdve a csapolt meghatározó. Ráadásul a Humusz Szövetség szakértője szerint a vendéglátók is preferálják az egyutas megoldást, hiszen így nem kell az üveges rekeszekkel bajlódniuk. A bort és az üdítőket is átállították eldobóra, a vendéglátásból kikerülő palackok jelentős része pedig továbbra is az utcán végzi. A kiskereskedelem kötelezése mellett így a
vendéglátóhelyek esetében is ösztönözni kellene az újratölthető megoldásokat.
A gyártók költségei a kevesebb újratöltési forduló miatt nőnek, így várható, hogy ők is a megszüntetés mellett döntenek. Ha pedig a költséghatékonyságban az újratölthető az eldobó mögé kerül, a rendszernek vége.